The historical struggle of the Professional Association of Primary School Teachers of Brasilia (APPPB) in the 1960s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n70.27170

Keywords:

professional association of primary school teachers of Brasília, history of education in the federal district, administration committee of the education system of Brasília, strike

Abstract

The Professional Association of Primary School Teachers of Brasília (APPB) was founded on October 15, 1960. What were the achievements and socio-historical conditions for the struggle of primary school teachers in the construction of Brasília? Before that date, primary school teachers organized a petition and other publications in the press, expressing their complaints and suggestions for solving the problems of the housing conditions of the pioneering teachers, at the beginning of the new capital. These complaints refer to the non-compliance with clauses of the employment contract signed between the tenured teachers and the Brasília Education System Administration Commission, which wanted to impose the possibility of dismissing the tenured teachers. The teachers started the first strike, founded the association, but were unable to take over the board of the Association of Primary School Teachers of Brasília, due to an orchestrated action by opponents together with the Brasília Education Administration. The research was conducted using primary sources from the Digital Newspaper Library of the Public Archives of the Chamber of Deputies, publications from the Correio Braziliense newspaper, the Public Archives of the Federal District and the Education Museum of the Federal District.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erlando da Silva Rêses, University of Brasília

Cearense, negro, ascendente de povo originário/indígena de Caucaia-CE e pai de Dandara Barroso Rêses. É Educador Popular, professor associado da Faculdade de Educação (FE) da Universidade de Brasília (UnB) e Docente e orientador de mestrado e doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Possui pós-doutorado em Educação pela Universidade de Londres (SOAS-Faculdade de Estudos Orientais e Africanos) com pesquisa sobre Teoria Social e Método em Marx. É Doutor em Sociologia com pesquisa na área de Sociologia da Educação e do Trabalho e  Mestre em Sociologia com pesquisa na área de Sociologia no Ensino Médio. Bacharel em Sociologia com estudo na área de Sociologia Política e Licenciado em Ciências Sociais, todos os títulos pela  Universidade de Brasília (UnB). Foi professor de Sociologia na Educação Básica na Secretaria de Educação do Distrito Federal (SEEDF) por 12 anos. Alfabetizou jovens e adultos e formou docentes na Educação de Jovens e Adultos (EJA)  por 10 anos pelo movimento popular e social. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Materialismo Histórico-Dialético e Educação (CONSCIÊNCIA). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre o Trabalho (GEPT) do Instituto de Ciências Sociais (ICS)/Departamento de Sociologia da UnB. Coordena projetos de pesquisa no campo de Gênero, Raça e Classe em interlocução com a Educação Básica. Atua com projetos de Extensão na periferia de Brasília e Entorno do Distrito Federal sobre Leitura e Ação Lúdico-pedagógica para crianças, com foco em Gênero e Educação Antirracista; e Democratização do Acesso à Educação Superior para a graduação e a pós-graduação. É cofundador e membro da coordenação geral e colegiada da Rede Internacional de Pesquisadores(as) sobre Associativismo e Sindicalismo dos(as) Trabalhadores(as) em Educação (Rede ASTE). 

Antonio Carlos Andrade de Souza, University of Brasília

Doutor em Educação na Faculdade de Educação (FE) da Universidade de Brasília (UnB). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Materialismo Histórico-Dialético e Educação (CONSCIÊNCIA) da FE/UnB. Mestre em Educação pela UnB e  graduado em Pedagogia pela Universidade de Brasília. É professor da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, com atuação nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Possui especialização em Ciências da Natureza, Matemática com Ênfase no Ensino Médio. É autor de capítulos de livros publicados pela Rede de Pesquisadores e Pesquisadoras sobre Associativismo e Sindicalismo dos Trabalhadores e das Trabalhadoras em Educação (ASTE), com a temática da Formação de Professores pelos Trabalhadores em Educação e  Organização Política, Sindical, Popular e Pedagógica.

Pedro Mesquita de Carvalho, University of Brasília

Bacharel e licenciado em História pela Universidade de Brasília (2010). Professor da Secretaria de Educação do DF. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: história da educação de Brasília, Brasília, Imprensa, fontes, arquivos e Anísio Teixeira.

References

BURKE, Peter (org.). A Escrita da História. São Paulo: Editora UNESP, 1992.

CARVALHO, Pedro Mesquita de. O primeiro ano letivo da capital nas páginas do Correio Braziliense. In: PEREIRA, Eva Waisros (org.) Nas asas de Brasília: memórias de uma utopia educativa (1956-1964). Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011, p. 315-338.

CORREIO BRAZILIENSE. Primeira eleição na APPPB, 05/11/1960.

CORREIO BRAZILIENSE. Protestam as Professoras de Brasília, 28 de julho de 1960.

CORREIO BRAZILIENSE. Fundação não possui ainda seus estatutos, 05/08/1960, edição 091. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=028274_01&pagfis=1246

Acesso em 24 jun. 2024.

DISTRITO FEDERAL. A Origem do Sistema Educacional de Brasília: criação da CASEB. Projeto de Arquivo da Memória da Educação em Brasília: GDF – SEC – DEPLAN, 1984.

DISTRITO FEDERAL. 40 Anos de Educação em Brasília. Secretaria de Estado de Educação. Subsecretaria de Planejamento e de Inspeção de Ensino, 2001.

LUCA, Tânia Regina de. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Fontes Históricas. São Paulo, Contexto, 2005.

MARX, Karl. O 18 de Brumário de Luís Bonaparte. São Paulo, Boitempo, 2011.

RÊSES, Erlando da Silva; SOUZA, Antonio Carlos Andrade de Souza. História da Primeira Associação dos Professores de Brasília (APPEMB) e o Contexto Socioeconômico e Educacional antes do Golpe Militar de 1964. In MANCEBO, Deise. et al. Associativismo e Sindicalismo em Educação e Crises do Capitalismo Contemporâneo. Paco Editorial, Jundiaí, 2022.

SOUZA, Antonio Carlos Andrade de. A Associação Profissional Dos Professores

Secundários e Primários De Brasília e a Relação Político Pedagógica Nos Primórdios da Capital Federal. Tese de Doutorado. PPGE, Universidade de Brasília, Brasília, 2024.

SOUZA, Antonio Carlos Andrade de; RÊSES, Erlando da Silva. Organização De Docentes Do Distrito Federal: A Repressão No Período Da Ditadura Militar. In: PEREIRA, Eva Waisros. et al. Rupturas e Desafios da Educação no Distrito Federal (1964 - 1985). Editora Universidade de Brasília, Brasília, 2024.

Published

2024-09-09

How to Cite

RÊSES, Erlando da Silva; SOUZA, Antonio Carlos Andrade de; CARVALHO, Pedro Mesquita de. The historical struggle of the Professional Association of Primary School Teachers of Brasilia (APPPB) in the 1960s. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 70, p. e27170, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n70.27170. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/27170. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê 70 - Associativismo e sindicalismo dos trabalhadores em educação