Education, neoliberalism, democracy, and politics: dilemma and challenges that faces us in our contemporaneity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n71.27604

Keywords:

contemporaneity, democracy, education, neoliberalismo, politics

Abstract

This paper, implicitly animated by the thoughts of Félix Guattari, Gilles Deleuze and, above all, Michel Foucault, seeks to constitute an assemblage between education, neoliberalism, democracy, and politics in our present, pointing out and problematizing some of the dilemmas and challenges that we face in our contemporary times. Starting from a paradox that riddles both education and democracy, it critically reviews some of the ambitions, peculiarities, and excessive unmeasured pretensions of modern education, until the rupture of “May 68”, which imposes a redefinition of theoretical, philosophical, and political perspectives of action. It is then argued that the advent of neoliberalism was accompanied by a movement that, simultaneously, empties politics, making it secondary, eclipsing it and, furthermore, exchanging it for techno-business management, thus weakening not only democracy, but also the conditions of possibility of instituting an insurgent education. In this sense, the paper examines a series of factors involved in this process (the crisis of financial-speculative capitalism of 2008 and its effects, the phenomenon of social networks and algorithmic governmentality, processes of subjectivation and precariousness of “the living”, the rise of neo-fascism and “security democracies”, among others), highlighting the importance of returning politics to the first plan of educational actions and theorization.

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Author Biography

Sylvio Gadelha, UFC

Sylvio de Sousa Gadelha Costa é psicólogo (UFC - 1987), especialista em Psicopedagogia (Instituto Sedes Sapientiae / SP - 1989), mestre em Sociologia (UFC - 1996), doutor em Educação Brasileira (UFC (2003) / com estudos complementares - 2001 - no Núcleo de Estudos e Pesquisas da Subjetividade do Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Clínica da PUC-SP), Pós-Doutor em Educação (PROPED-UERJ/2011), Professor do Depto. de Fundamentos da Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará (FACED/UFC), ex-Professor do Mestrado em Artes do Instituto de Cultura e Artes da Universidade Federal do Ceará (ICA-UFC), Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da FACED-UFC [Coordenador do Eixo Temático “Filosofias da Diferença, Tecnocultura e Educação” (FILODITEC-EDUC) da Linha de Pesquisa “Filosofia e Sociologia da Educação” – (FILOS)]. Em proximidade com a filosofia de Nietzsche, com a arqueogenealogia de Michel Foucault, com a micropolítica de Gilles Deleuze e Félix Guattari, assim como em afinidade com as contribuições filosóficas de autores como Antonio Negri, Michael Hardt e Giorgio Agamben, dentre outros pensadores contemporâneos, desenvolve estudos no intuito de avaliar, dimensionar e caracterizar as condições de possibilidade da Educação nas emergentes “sociedades de controle”. Nesse sentido, temas tais como as relações entre Biopolítica e Educação (processos de inclusão e exclusão); políticas e processos de subjetivação nas sociedades contemporâneas; identidade, diferença e multiplicidade; globalização; biotecnologias; revolução tecno-informacional; cultura digital; comunicação, branding e corporações nas sociedades de consumo, sempre apreciados em relação à Educação, constituem temas correlatos de interesse. Nos últimos anos vem desenvolvendo pesquisas teóricas sobre as virtuais relações entre Biopolítica e Educação, mais especificamente, sobre governamentalidade neoliberal e educação.

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Published

2024-12-13

How to Cite

GADELHA, Sylvio. Education, neoliberalism, democracy, and politics: dilemma and challenges that faces us in our contemporaneity. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 71, p. e27604, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n71.27604. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/27604. Acesso em: 10 feb. 2025.

Issue

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Dossiê 71 - A Filosofia da Educação em tempos de crise cultural
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