Elements of geography and chorography of Brazil by Angelina Antonia (XIX century)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n54.5985

Keywords:

Geography, Intelectual, Field.

Abstract

This study aims at discussing the inclusion of Angelina Antonia de Figueiredo Sá in the intelectual field of Geography in Sergipe and thus shed light on the constitution of the intellectual field of this discipline, which began to define its outline in the nineteenth century. The sources are constituted by Geography textbooks produced at that time, newspapers and the biobibliographic dictionary by Armindo Cordeiro Guarana. The concepts underlying this analysis are field, of Bourdieu (1984), local elites, of Vellasco (2004), Social and Cultural Capital of Bourdieu (1998) and intelectual, of Sirinelli (1996). The analysis reveals the importance of this woman who entered in a particularly male field and even became a textbook writer of Geography in the nineteenth century, in Sergipe.

 

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Author Biographies

Vera Maria Santos, Universidade Tiradentes

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe e Professora do Programa de Pós -graduação em Educação da Universidade Tiradentes. Pesquisadora na área da Geografia Histórica atuando principalmente nos seguintes temas: livro-didático, disciplinas escolares e ainda pesquiso instrução feminina considerando a relação Sergipe/Portugal no período Colonial. Integrante do Grupo de Pesquisa História da Educação no Nordeste Oitocentista (GHENO GT/SE), Grupo de Pesquisa História das Práticas Educacionais/CNPq da Universidade Tiradentes e do Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudos de Cultura da UFS/NECUFS

Simone Silveira Amorim, Universidade Tiradentes

Professora PPG I da Universidade Tiradentes/UNIT, no Programa de Pós-graduação em Educação e Coordenadora do PPED/UNIT. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2012) e Mestre em Educação (2006) pela mesma instituição. Associada à Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) e à Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Integrante do Grupo de Pesquisa História da Educação no Nordeste Oitocentista (GHENO GT/SE), Grupo de Pesquisa História das Práticas Educacionais/CNPq da Universidade Tiradentes e do Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudos de Cultura da UFS/NECUFS

Ester Fraga Vilas–Bôas Carvalho do Nascimento, Universidade Tiradentes

Bolsista de Produtividade do CNPq, desde 2012. Professora PPG II Nível 3 da Universidade Tiradentes/UNIT, instituição onde é responsável pela Diretoria de Pesquisa e Extensão. Integra o Programa de Pós-Graduação em Educação/Mestrado e Doutorado em Educação e leciona a disciplina História da Educação no Curso de Licenciatura de Matemática. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2000) . Lidera o Grupo de Pesquisa História das Práticas Educacionais/UNIT. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em História da Educação: intelectuais da educação, instituições educacionais e práticas escolares/ UFS. É coordenadora da área de ensino do PAEP/DPB/CAPES. É Vice-Coordenadora do Grupo de Trabalho de História da Educação da ANPEd. É membro da Sociedade Brasileira de História da Educação.

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Published

2020-09-30

How to Cite

SANTOS, Vera Maria; AMORIM, Simone Silveira; VILAS–BÔAS CARVALHO DO NASCIMENTO, Ester Fraga. Elements of geography and chorography of Brazil by Angelina Antonia (XIX century). EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 54, p. e5985, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n54.5985. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/5985. Acesso em: 18 jul. 2024.