The sports as complementary curricular activity: an analysis from the theory of social capital

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n48.7509

Keywords:

Curricular Activities Complement, Social Capital, Sports.

Abstract

The changes in the educational scene in recent decades has fostered new perspectives for the formulation and implementation of public policies. Thus, the public policies of education gradually are geared for process of expansion of the extension school day palliative with a focus on curricular activities complement. The sport characterized as a social phenomenon inserted into the school environment is therefore one of the main articulators of such policies. Thus, the objective of this study was to establish connections with theory and discuss the possibilities of sport in promoting the foundations of the social capital of school communities. We analyzed the documents that guide the policy of curricular activities complement within the state of Paraná and concludes that the sport while educational action could boost the accumulation of social capital in principles, norms and specific values in social groups with common interests.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduard Angelo Bendrath, Universidade Estadual de Maringá

Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista. Professor Adjunto da Universidade Estadual de Maringá – Campus Regional do Vale do Ivaí. Ivaiporã, Paraná, Brasil ORCID: http://orcid.org/0000-0003-2980-4961

Andreia Paula Basei, Universidade Estadual de Maringá

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. Professora Assistente da Universidade Estadual de Maringá – Campus Regional do Vale do Ivaí. Ivaiporã, Paraná, Brasil ORCID: http://orcid.org/0000-0002-6675-6076

References

BASEI, Andréia Paula; BENDRATH, Eduard Angelo; MENEGALDO, Pedro Henrique Iglesiaz. Atividades complementares curriculares em contraturno escolar no estado do Paraná: um estudo do macrocampo esporte e lazer. Revista Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 51, jun. 2017. doi: http://dx.doi.org/10.5007/45288.

BOURDIEU, Pierre. The forms of capital. In RICHARDSON, J. G. (org.). Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Nova Iorque, Greenwood, 1985, pp. 241-258.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. 14 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Senado Federal. Secretaria Especial de Editoração e Publicações. Subsecretaria de Edições Técnicas. Brasília. 1996.

CAZELLI, Sibele. Ciência, cultura, museus, jovens e escolas: quais as relações? 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2005.

COLEMAN, J. S. Social capital in the creation of human capital. The American Journal of Sociology, Vol. 94, Supplement: Organizations and Institutions: Sociological and Economic Approaches to the Analysis of Social Structure. 1988, pp. 95-120.

DELANEY, Liam; KEANEY, Emily. Sport and social capital in the united kingdom: statistical evidence from national and international survey data. Commissioned by the Department of Culture, Media and Sport. Londres, 2005.

DIAS, Rodrigo Araújo. Comunidade cívica: o círculo vicioso democrático da eficácia institucional. Org & Demo, v. 6, n.1/2, 2005, pp.69-82.

FERLANDER, Sara. The importance of different forms of social capital for health. Acta Sociologica, v. 50, n. 2, 2007, pp.115-128.

FUKUYAMA, Francis. Social capital and development: the coming agenda. SAIS Review, v. 22, n. 1, Winter-Spring, 2002, pp. 23-37.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. 6. ed. Ijuí: Unijuí, 2004, 160 p.

LUGUETTI, Carla Nascimento, et al. Práticas esportivas escolares na cidade de Santos-SP: o ponto de vista dos professores/treinadores. Revista Motriz. v.19, n. 1, 2013, pp.10-21.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Educação Integral. Brasília, 2016. Disponível em: http://educacaointegral.mec.gov.br/ Acesso em: 12 Dez 2017

PARANÁ. Secretaria do Estado da Educação. Superintendência da Educação. Instrução n° 007/2012-SEED/SUED. Dispõe sobre o Programa de Atividades Complementares Curriculares em contraturno, nas instituições de ensino da Rede Estadual. Paraná, 2012.

PARANÁ. Secretaria do Estado da Educação. Superintendência da Educação. Resolução 1.690 - 27 de Abril de 2011. Publicado no Diário Oficial nº. 8472 de 24 de Maio de 2011.

PORTES, Alejandro. Capital social: origens e aplicações na sociologia contemporânea. Sociologia, problemas e práticas, n 33, 2000, pp. 133-158

PUTNAM, Robert D. Comunidade e democracia: a experiência da Itália moderna. 5. ed. Rio de Janeiro, Editora FGV, 2006, 260p.

PUTNAM, Robert D. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. 1.ed. New York, Simon & Schuster, 2000, 544p.

REIS, Nadson Santana, et al. O esporte educacional como tema da produção do conhecimento no periodismo científico brasileiro: uma revisão sistemática. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 3, jul./set. 2015.

SÉRGIO, Manuel. Algumas teses sobre o desporto. Lisboa: Compendium, 2003.

SEIPPEL, Ornulf. Sports in civil society: networks, social capital and influence. European Sociological Review. v.24, n.1, 2008, pp.69-80

SKINNER, James; ZAKUS, Dwight H; COWELL, Jaqui. Development through sport: building social capital in disadvantaged communities. Sport Management Review, v.11, 2008, pp.253-275

TONTS, Matthew. Competitive sport and social capital in rural Australia. Journal of Rural Studies v. 21, 2005, pp.137–149.

TUBINO, Manoel José Gomes. Estudos brasileiros sobre o esporte: ênfase no esporte-educação. Maringá: Eduem, 2010.163 p.

UNESCO. Diretrizes em Educação Física de Qualidade (EFQ) para gestores de políticas. Brasília, UNESCO, 2015, 86 p.

Published

2019-03-29

How to Cite

BENDRATH, Eduard Angelo; BASEI, Andreia Paula. The sports as complementary curricular activity: an analysis from the theory of social capital. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 48, p. 219–237, 2019. DOI: 10.5585/eccos.n48.7509. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/7509. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos