The formation of the pedagogue in distance education: some dilemmas and possibilities

Authors

  • Adriana Regina de Jesus Santos Universidade Estadual de Londrina
  • José Alexandre Gonçalves Universidade Estadual de Londrina
  • Rogério da Costa Universidade Estadual de Maringa

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n47.7693

Keywords:

Distance Education. Employability. Ontology. Pedagogist.

Abstract

The objective of this article is to understand the profile of the education of the pedagogue and to know the differences of intentionality in relation to the "Objectives" and "Profile of Egresso" that the programs intend to form, having as a parameter two courses of Pedagogy offered in the modality of EAD, by a public and a private institution, located in the city of Telêmaco Borba, PR, as well as to analyze the perceptions of the academics in relation to their formation regarding the ethical-professional commitment. As methodological procedures we adopted the literature review, documentary survey and field work. In the review of literature, we have as theoretical support some authors, such as Freire (1983), Giroux (1992), Lessa (2012), Lukács (2013), Nóvoa (1992), Pimenta (1999), Saviani among others; in documentary research we analyzed two pedagogical projects of the mentioned courses and as field work we applied a questionnaire for data collection with the students of both institutions. At the end of the study, there was a certain ambiguity regarding the formation of the profile of the pedagogue that is sought to form, given that in the private faculty the focus was on the employability of this professional in the labor market and in the public institution. concern with the ontological, ethical and political formation of the future professional pedagogue.

Downloads

Author Biographies

Adriana Regina de Jesus Santos, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Educação pela Pontifica Universidade Católica de São Paulo. Docente na Universidade Estadual de Londrina. Paraná. PR. Brasil.

José Alexandre Gonçalves, Universidade Estadual de Londrina

Mestrando em Educação pela Universidade Estadual de Londrina. Professor da Rede Estadual de Ensino no Estado do Paraná. Paraná. PR. Brasil.

Rogério da Costa, Universidade Estadual de Maringa

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Maringa. Docente do curso de Pedagogia da UNIVALE e professor da rede estadual de ensino de Londrina.

References

ANHANGUERA. Pedagogia – Licenciatura. Belo Horizonte: Kroton, 2016. Disponível em: <http://anhanguera.com/graduacao/cursos/pedagogia-licenciatura.php>. Acesso em: 19 maio 2016.

ALCÂNTARA, Norma. Lukács: ideologia e alienação. São Paulo: Instituto Lukács, 2014.

CODO, Wanderley. O que é alienação. São Paulo: Brasiliense, 1985.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 7. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1983.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a pratica educativa. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra. 2005.

GIROUX, Henry. Escola crítica e política cultural. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

LESSA, Sergio. Para compreender a ontologia de Lukács. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2012.

LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social. v. 2. Tradução Nélio Schneider, Ivo Tonet, Ronaldo Vielmi Fortes. São Paulo: Boitempo, 2013.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: ______. (Coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 13-33.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In:

______. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999. p. 15-34.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA (UEPG). Licenciatura em Pedagogia – UAB. Perfil do Curso. Ponta Grossa: UEPG, 2016. Disponível em: <https://ead.uepg.br/apl/curso_polo/index.php?page=CursoPerfil&ent=19>. Acesso em: 19 maio 2016.

Published

2018-12-27

How to Cite

SANTOS, Adriana Regina de Jesus; GONÇALVES, José Alexandre; COSTA, Rogério da. The formation of the pedagogue in distance education: some dilemmas and possibilities. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 47, p. 301–316, 2018. DOI: 10.5585/eccos.n47.7693. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/7693. Acesso em: 4 jun. 2025.
Crossref
0
Scopus
0
Views
  • Abstract 604
  • PDF (Português (Brasil)) 363