Coloniality and decolonization in latin-american education: the case of indigenous intercultural degrees with the Kaingang People

Authors

  • Jorge Alejandro Santos Universidade Comunitária da Região de Chapecó
  • Leonel Piovezana Universidade Comunitária da Região de Chapecó
  • Luci Teresinha Marchiori dos Santos Bernardi Universidade Comunitária da Região de Chapecó

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n45.8281

Keywords:

Interculturality. Decoloniality. Kaingang. Pedagogy. Liberation.

Abstract

The paper presents a practical experience of implementation of intercultural education and decolonial practice in the training of indigenous teachers of the Kaingang people in the context of the Indigenous Intercultural Bachelor of the Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó. We start with the diagnosis of Adriana Puiggrós who argues that the colonial character of education in Latin America is an overlapping historical fact and a situation that must be reversed. We use the pedagogical guidelines of Paulo Freire re-read from the intercultural perspective to implement a liberating education in the Kaingang teacher training and within that framework we expose the experience of addressing fundamental problems for the indigenous population like the territorial disputes and the vision of the non-indigenous society over the native americans communities. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Alejandro Santos, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Pos-doctorando por la Universidade Comunitária da Região de Chapecó.Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).Profesor de Pos-graduación en Filosofía de la Facultad de Filosofía y Letras y de Filosofía de la Ciencia enel Ciclo Básico Común en la Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Leonel Piovezana, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Doctor en Desenvolvimento Regional por la Universidade de Santa Cruz.Profesor del Programa de Postgrado en Educación y de la Licenciatura Intercultural Indígena daUniversidade Comunitária da Região de Chapecó, Brasil

Luci Teresinha Marchiori dos Santos Bernardi, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Doctora en Educación Científica y Tecnológica por la Universidade Federal de Santa Catarina. Profesoradel Programa de Postgrado en Educación y de la Licenciatura Intercultural Indígena da UniversidadeComunitária da Região de Chapecó, Brasil

Published

2018-03-20

How to Cite

SANTOS, Jorge Alejandro; PIOVEZANA, Leonel; BERNARDI, Luci Teresinha Marchiori dos Santos. Coloniality and decolonization in latin-american education: the case of indigenous intercultural degrees with the Kaingang People. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 45, p. 59–78, 2018. DOI: 10.5585/eccos.n45.8281. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/8281. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Pensamento decolonial e interculturalidade na América Latina - desafios para a educação