Decalogue of the school as a space for social protection: consolidating the social function of the school as a democratizing space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n54.8338

Keywords:

Human rights education, School as protective space for rights, School and democracy.

Abstract

The paper systematizes structuring elements of school as an environment strengthened as a space for rights protection and diversity appreciation, which reveals such understanding is a condition of its own constitution as a formative space towards empowerment of children and teenagers, and how it allows their transformation into subjects of rights and protagonists of their own stories. The text aims to reaffirm the premise of human rights education as a condition for strengthening of social relations based on social inclusion and participative democracy, as it is a process which gives a new meaning the school secular social function, based on the rationalization of hegemonic formative contents which are suitable to leading interests. The paper results from document analysis of the main normative references of Brazilian educational research post-Constitution, as well as bibliographic analysis which considers authors who have researched about and argued for human values, social inclusion as political democracy, authors such as Touraine (1992; 1994; 1996; 1998), Estévão (2004), Cury (2005) e Freire (1992). The analyzes carried out allow a thesis defense according which the school is taken as a political and contradictory institution, due to even more contradictories reproducing accounts, therefore the same school may be placed in a privileged spot for all this dynamic, since it forms people universally for occupying political spaces and for bringing up to the State their plural demands as the very content of public policies.

 

Downloads

Author Biographies

Émina Márcia Nery dos Santos, Universidade Federal do Pará

Doutora em Ciências Sócio Ambientais (UFPA). Atualmente é professora Titular da UFPA e coordena o Grupo de Estudos em Educação em Direitos Humanos - GEEDH vinculado ao Programa de pós-graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB)

Francisco Willams Campos Lima, Universidade do Estado do Pará

Doutor em Educação (UFPA). Professor efetivo da Universidade do Estado do Pará (UEPA) e da educação básica no município de Ananindeua – PA, onde atualmente exerce o cargo de Presidente do Conselho Municipal de Educação.

Cassio Vale, Universidade Federal do Pará

Doutorando em Educação (EducaNorte / UFPA).

References

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. Petrópolis, Vozes, 1998.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Senado Federal, Brasília; 1996.

BRASIL. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Secretaria Especial dos Direitos Humanos – SEDH/PR, 2007.

BRZEZINSKI, Iria. Políticas contemporâneas de formação de professores para os anos iniciais do ensino fundamental. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 105, set./dez., p.1139-1166, 2008.

CAMPBELL, Selma Inês. Projeto político-pedagógico: guia prático. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2010.

CASTRO, Adriana D.; LOPES, Roseli Esquerdo. A escola de tempo integral: desafios e possibilidades. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 71, abr./jun., 2011. p. 259-282.

CUNHA, Luis Antonio. A educação brasileira na primeira onda laica: do Império à República. Rio de Janeiro: Edição do Autor, 2017.

CURY, Carlos Roberto Jamil. A gestão democrática na escola e o direito à educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 23, set./dez., p. 483-495, 2005.

DALLARI, Dalmo de Abreu. Elementos de Teoria Geral do Estado. Editora Saraiva, 33ª edição, 2016.

ESTÉVÃO, Carlos V. Educação, justiça e democracia: um estudo sobre as geografías da justiça em educação. São Paulo, Cortez, 2004.

FERRY, G. Le trajet de la formacion. Paris: Dunod, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GALIAN, Cláudia Valentina; SAMPAIO, Maria das Mercês Ferreira. Educação em tempo integral: implicações para o currículo da escola básica. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 2, maio/ago., 2012. p. 403-422.

GENTILLI, Pablo; OLIVEIRA, Dalila. A procura da igualdade: dez anos de política educacional no Brasil. In: SADER, Emir (Org.). Lula e Dilma: 10 anos de governos pós-neoliberais. São Paulo: Boitempo, 2013. p. 253-262.

GUARÁ, I. M. R. É imprescindível educar integralmente. Cadernos CENPEC, São Paulo, v. 1, n. 2, jul/dez, 2006. p.15-24.

LIMA, Max Fernando Silva; SILVEIRA, Rosa Maria Godoy. Educação em/para os direitos humanos: justificando os porquês. In: RECHEMBACH, Fabiana; ANDRADE, Fernando César Bezerra. Educação em Direitos Humanos: construindo políticas públicas. Curitiba: Editora CRV, 2016. p. 45-58.

MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Ciência & Tecnologia para o Desenvolvimento Sustentável. Brasília: Ministério do Meio Ambiente Brasília, 2000.

NEVES, Lúcia Maria Wanderley (org.). A nova pedagogia da hegemonia. Estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005.

POCHMANN, Márcio. Políticas Públicas e situação social na primeira década do século XXI. In: SADER, Emi (Org.). Lula e Dilma: 10 anos de governos pós-neoliberais no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2013. p. 145-156.

PRÁ, Jussara Reis. Políticas Públicas, Direitos Humanos e Capital Social. In: BAQUERO, Marcello; CREMONESE, Dejalma. Capital Social: Teoria e Prática. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006. p. 275-297.

PUTNAM, Robert D. Comunidade e democracia: a experiencia da Itália moderna. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1996.

RAYO, José Tuvilla. Educação em Direitos Humanos: ruma a uma perspectiva global. Porto Alegre: Artmed, 2004.

SILVA, Maria Salete. Democracia e Sujeito: uma relação indissociável na obra de Alain Touraine. Revista Emancipação, Ponta Grossa, v. 8, n., p. 21-34, 2008.

TOURAINE, Alain. Critique de la modernité. Paris: Fayard, 1992.

TOURAINE, Alain. Crítica da modernidade. Petrópolis: Vozes, 1994.

TOURAINE, Alain. O que é a democracia? 2 ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

TOURAINE, Alain. Poderemos viver juntos? Iguais e diferentes. Petrópolis: Vozes, 1998.

Published

2020-09-30

How to Cite

SANTOS, Émina Márcia Nery dos; LIMA, Francisco Willams Campos; VALE, Cassio. Decalogue of the school as a space for social protection: consolidating the social function of the school as a democratizing space. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 54, p. e8338, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n54.8338. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/8338. Acesso em: 19 may. 2025.
Citations
  • Citation Indexes: 1
Captures
  • Readers: 10
Views
  • Abstract 1599
  • PDF (Português (Brasil)) 1127