The black cinema finds the formation of teachers: intercultural sensibilities, postcolonial impressions and decolonial reconstructions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n55.8360

Keywords:

Black cinema, Formation of teachers, Decolonial pedagogy

Abstract

This research intends to understand how the graduates of a Pedagogy course reconstruct knowledge in front of Afro-Brazilian films. For this, through the exhibition of Joel Zito Araújo's work “The Negation of Brazil” (2001), the study allowed student-spectators to enhance sensibilities, impressions and reconstructions, respectively, to Interculturality, Postcoloniality and Decolonial Pedagogy. The methodology of the research follows the orientations of the multi / intercultural perspective that makes possible to understand how the pluralities and diversities are constituted with the intention of contributing to a questioning formation of the existence of the subjects. The analyzes showed that the spectators related issues of film production according to their conditions as women and teachers responsible for training their children and students in a perspective of questioning and reworking in view of an epistemology based on their trajectories and existences.

 

Downloads

Author Biographies

Fábio José Paz da Rosa, Universidade Estácio de Sá

É Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/PPGE) vinculado à Linha de Pesquisa Currículo e Linguagem. É integrante do grupo de Pesquisa Currículo e Linguagem Cinematográfica. É associado à Rede KINO: Rede Latino-Americana de Educação, Cinema e Audiovisual. É Mestre em Educação, Cultura e Comunicação (2012) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). É especialista em Organização Curricular e Prática Docente (2009) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). É Licenciado em Pedagogia (2007) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente, é professor auxiliar da Universidade Estácio de Sá (UNESA) na Licenciatura em Pedagogia e coordenador da Pós-Graduação Lato-sensu em Psicopedagogia Clínica e Institucional da Universidade Estácio de Sá (UNESA). É coordenador do Projeto de Pesquisa "Luz, Câmera e negritudes: O cinema negro na construção curricular nos cursos de formação de professores" (UNESA).

Ana Valéria de Figueiredo da Costa, Universidade Estácio de Sá

Professora Adjunta da UERJ no Instituto de Artes. Professora Docente da Universidade Estácio de Sá (UNESA) e da Universidade Iguaçu (UNIG) na graduação e na pós-graduação lato sensu. Líder de Pesquisa do Grupo Estratégias Pedagógicas de Aprendizagem - GEPA UNESA e Grupo Práticas Pedagógicas, Currículo e Espaços de Formação - PPCEF UNIG. Pesquisadora do GRPESQ Estudos Culturais em Educação e Arte (UERJ-UFRRJ) e Seraphicus (UERJ). Professora do Laboratório Brinquedoteca BrincArte Estácio Nova Iguaçu. Doutora em Ciências Humanas-Educação (PUC-Rio; 2008); Mestre em Educação (PUC-Rio; 2001); especialista em: Diversidade Étnica e Ensino Superior (UFRRJ; 2013 - ênfase no estudo das leis 10.639/03 e 11.645/08); Planejamento, Gestão e Implementação de EAD (PIGEAD UFF; 2012); Mediação Pedagógica em EAD (PUC-Rio; 2010); Gestão da Escola Pública (UFJF; 2007); Educação Especial (UNIG; 1999); Arte-terapia, Educação e Saúde (UCAM; 1998). Graduada em Licenciatura em Educação Artística (UFRJ; 1986). Experiência na área de Educação nos seguintes temas: Formação de Professores, Prática Pedagógica, Educação Especial/ Inclusiva, Artes, Música e Disciplinas Pedagógicas de maneira geral, na Educação Básica e na Educação Superior (graduação e pós-graduação) e em EAD. Atuou como Formadora e Orientadora de Linguagem no PNAIC e Coordenadora de Pesquisa de Iniciação Científica do Curso de Pedagogia da Universidade Estácio de Sá (UNESA). Licencianda em Pedagogia pela UFRRJ Instituto Multidisciplinar

References

A NEGAÇÃO do Brasil. Direção: Joel Zito Araújo. Elenco: Léa Garcia, Maria Ceiça e Milton Gonçalves, Ruth de Souza e mais. 2001. Rio de Janeiro: Estúdio de Mixagem: Equipe Estúdios Mega. 1 filme documentário (1h32min), 35mm, Colorido e P&B.

BRASIL. IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo 2010. Cidades. Nova Iguaçu. Disponível em: http://cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php? lang=&codmun=330350&search=rio-de-janeiro|nova-iguacu. Acesso em: 15 Dez 2017.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Estabelece as diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Diário Oficial da União, Brasília, DF: Presidência da República, 09 jan. 2003.

BRASIL. Lei n. 13.006, de 26 de junho de 2014. Estabelece a exibição de filmes de produção nacional que constituirá componente curricular integrada à proposta curricular da escola sendo a sua exibição obrigatória por no mínimo duas horas mensais. Diário Oficial da União, Brasília, DF: Presidência da República, 26 jun. 2014.

BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE, CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Manual operacional para comitês de ética em pesquisa. Brasília (DF): Ministério da Saúde, 2002.

CANDAU, Vera. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em Direitos Humanos. In: Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 118, p. 235-250, jan.-mar. 2012.

CANDAU, Vera; OLIVEIRA, Luís Fernandes de. Pedagogia Decolonial e Educação antirracista e intercultural no Brasil. In: Educação em Revista, Belo Horizonte, vol.26, n.01, p.15-40, jan.-abr. 2010. ISSN 0102-4698.

CANEN, Alberto; IVENICKI, Ana. Metodologia da Pesquisa: rompendo fronteiras curriculares. Rio de Janeiro: Moderna, 2016.

CANEN, Ana. A pesquisa multicultural como eixo da formação docente: potenciais para a discussão da diversidade das diferenças. In: Ensaio, v.16, n.59, p. 297-308, abr/jun.2008.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. In: Revista Currículo sem Fronteiras, Belo Horizonte, vol.12, n.1, p.98-109, jan.-abr. 2012.

GOUVÊA, Fernando César Ferreira; OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; SALES, Sandra Regina (Orgs.). Educação e Relações Étnico-Raciais: entre diálogos contemporâneos e políticas públicas. Petrópolis (RJ): De Petrus [et alii]; Brasília (DF): Capes, 2014.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Liv SOVIK (Org.); Tradução de Adelaine La Guardia Resende [et al.]. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

MIGNOLO, Walter. Histórias locais/ Projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução de Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

MIRANDA, Cláudia. Currículos decoloniais e outras cartografias para uma educação das relações étnico-raciais: desafios político-pedagógicos frente à Lei n. 10.639/2003.

PRUDENTE, Celso. Cinema Negro: Pontos reflexivos para a compreensão da importância II Conferência de intelectuais da África e da Diáspora (Ensaios). Brasília, 2011, p. 48- 50.

Revista da ABPN , v. 5, n. 11, jul.– out , p. 1.00-118, 2013.

RODRIGUES, João Carlos. O negro brasileiro e o cinema. Rio de Janeiro: Pallas, 2011.

SANTOS, Júlio César. A quem interessa um cinema negro? Revista da ABPN, v. 5, n. 9 nov.–fev., p. 98-106, 2013.

SOUZA, Edileuza Penha. Negritude, Cinema e Educação: caminhos para implementação da Lei n.10.639/2003. Belo Horizonte: Mazza, 2011.

WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica y educación intercultural. In: VIAÑA, Jorge; WALSH, Catherine; TAPIA, Luis (Orgs.). Construyendo interculturalidad crítica. La Paz: Instituto Internacional de Integración Andrés Bello, 2009, p.75-96.

Published

2020-12-16

How to Cite

PAZ DA ROSA, Fábio José; DE FIGUEIREDO DA COSTA, Ana Valéria. The black cinema finds the formation of teachers: intercultural sensibilities, postcolonial impressions and decolonial reconstructions. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 55, p. e8360, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n55.8360. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/8360. Acesso em: 16 may. 2025.
Views
  • Abstract 531
  • PDF (Português (Brasil)) 549