The school-centered training: mediation for the organization of pedagogical work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n55.8389

Keywords:

Education, School-centered training, Teacher, Pedagogical work

Abstract

This article presents a theoretical reflection on school-centered training as an instrument for organizing pedagogical work. It is anchored in some theorists who contributed to elucidate the issue, among them, we emphasize: Freire (1991; 1997; 2001; 2011; 2015), Carvalho (2005; 2006; 2010), Veiga (1995), Ferreira (2008), Domingues (2014), Imbernón (2009). The study is based on the perspective of training where there is interaction, dialogue, reflection, participation and evaluation between the individuals involved in the school environment, so that alternatives can be created to improve educational practice. The act of reflecting on the practice impels the teacher to the investigative search as a possibility of transformation and innovation of the pedagogical practice. School-centered training takes, as a starting point, problematic situations that challenge the teacher's practice in the process in which the pedagogical work is organized and lead him to assume himself as the subject of the action, committed to his own transformation.

 

 

Downloads

Author Biographies

Ademar de Lima Carvalho, UMFT/Campus universitário de Rondonópolis

Ademar de Lima Carvalho

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso (1988), graduação em Filosofia pela Universidade Católica Dom Bosco (1982), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (1995) e doutorado em Educação Brasileira pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002). Atualmente é professor do Departamento de educação e mestrado em Educação/CUR/UFMT. Tem experiência na área de Filosofia da educação, Pedagogia, teoria da educação e prática pedagógica, com foco de atuação na Docência e pesquisa: Fundamentos da educação/ Organização do Trabalho Pedagógico na Escola / Construção do Conhecimento Pedagógico/Formação permanente de professor centrada na escola.

Izelda Goreth dos Santos Mangialardo, Escola Municipal José Antonio da Silva

 

IZELDA GORETH DOS SANTOS MANGIALARDO

Graduada em Pedagoga e Mestre em Educação pela UFMT. Professora da Rede Municipal de Ensino de Rondonópolis/MT.


References

CARVALHO, Ademar de Lima. Os caminhos perversos da educação: a luta pela apropriação do conhecimento cotidiano da sala de aula. Cuiabá, MT: EdUfmt, 2005.

CARVALHO, Ademar de Lima. A formação centrada na escola: a ponte edificadora do Projeto Político Pedagógico. In: MONTEIRO, Filomena Maria de Arruda; MÜLLER, Maria Lúcia Rodrigues (org.). Profissionais da educação: políticas, formação e pesquisa. ANPED, Centro-Oeste. Cuiabá: EdUfmt, 2006. p. 179-191.

CARVALHO, Ademar de Lima. A qualidade na educação: uma exigência possível. Campo Grande, MS, Série-Estudos, n. 29, jan./jun. 2010. p. 19-28.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Prefácio: novas ideias sobre antigos sonhos. In: FREITAS, Ana Lúcia Souza de. Leituras de Paulo Freire: uma trilogia de referência. Passo Fundo, RS: Méritos, 2014, p. 13-22.

DOMINGUES, Isaneide. O coordenador pedagógico e a formação contínua do docente na escola. São Paulo: Cortez, 2014.

DUARTE, Newton. Arte, conhecimento e paixão na formação humana: sete ensaios de pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.

FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Gestão educacional e organização do trabalho pedagógico. Curitiba, PR: IESDE Brasil S.A., 2008.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia como Ciência da educação. 2. ed. rev. ampl. São Paulo: Cortez, 2008.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho d’Água, 1997.

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 13. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREITAS, Ana Lúcia Souza de. Pedagogia da conscientização: um legado de Paulo Freire à formação de professores. 3. ed. Porto Alegre, RS: EdiPUCRS, 2004.

GADOTTI, Moacir. Uma escola, muitas culturas. In: GADOTTI, Moacir; RAMÃO, José E. (org.) Autonomia da escola: princípios e propostas. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2000, p.117-131.

GADOTTI, Moacir. A escola e o professor: Paulo Freire e a paixão de ensinar. São Paulo: Publisher Brasil, 2007.

GALLERT, Adriana Ziemer. Assumir os desafios da docência: o professor enquanto sujeito da sua ação. In: TACCA, Maria Carmen V. R. (org.). Ação formativa docente e práticas pedagógicas na escola. Campinas, SP: Editora Alínea, 2016, p. 41-57.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências, São Paulo: Cortez, 2009.

LIMA, Márcia Regina Canhoto de. Paulo Freire e a administração escolar: a busca de um sentido. Brasília: Liber Livro Editora, 2007.

LÜCK, Heloísa. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba, PR: Editora Positivo, 2009.

PARO, Vitor Henrique. Crítica da estrutura da escola. São Paulo: Cortez, 2011.

PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Roberto. (org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto Político-Pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas, SP: Papirus, 1995.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. As dimensões do Projeto Político Pedagógico: novos desafios para a escola. 9. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

Published

2020-12-16

How to Cite

DE LIMA CARVALHO, Ademar; DOS SANTOS MANGIALARDO, Izelda Goreth. The school-centered training: mediation for the organization of pedagogical work. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 55, p. e8389, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n55.8389. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/8389. Acesso em: 1 may. 2025.
Views
  • Abstract 2454
  • PDF (Português (Brasil)) 2101