the recent trajectory of education of young and adult people in Chile: inference from a comparative study
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n48.8396Keywords:
Comparative Education. Education of Youth and Adults. Educational Politics.Abstract
This article is a fragment of a larger study on Teacher Training for Education of Youth and Adults (EPJA) in Brazil and Chile: A Comparative Study between the Region of Valparaiso and the State of Bahia, defended as a thesis in the course of a Latin American doctorate in education, public policies and teaching preffesorship of the Federal University of Minas Gerais. In this text, we limit ourselves to presenting the data that we produced during the doctoral training period. Considering that academic research on EPJA in Chile is incipiente and maintains a direct relationship with the low relevance that this modality of education has been treated as State Policy, the study made it possible to systematize the information that was submitted for analysis, interpretation and comparison from the methodological perspective of comparative education, making it possible to present a panoramic approach on the recent trajectory of EPJA in the country, reflecting on its conception, purpose and insertion within the framework of its educational policy. We show that the certification perspective of the EPJA in Chile follows the ideological bases of the neoliberal politics assumed by the State, leading to the belief that the modality should comply only with the purpose of integrating its subjects into the world of work and guarantee employability.Downloads
References
ACUÑA. Violeta, R. C. Experiencia del Diplomado de Educación de Adultos en la Universidad de Playa Ancha, Chile. Decisio, México v. 42, p. 45-49, 2015.
BALL, S. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002. 15(2), pp. 03-23.
BAZZO, V. L. As consequências do processo de reestruturação do Estado Brasileiro sobre a formação dos professores da Educação Básica: algumas reflexões. In: PERONI, V. M. V.; PEGORARO, L.; COSTA, A. C. (org.). Dilemas da educação brasileira em tempos de globalização neoliberal: entre o público e o privado. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006.
BEREDAY, G. Z. F. Método comparado em Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1972.
BRITO, Vera Lúcia Alves de. O público, o privado e as políticas educacionais. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Maria R. T. (org.). Política e trabalho na escola: administração dos sistemas públicos de educação básica. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
CASASSUS, J. A reforma educacional na América Latina no contexto de globalização. Caderno de Pesquisa, São Paulo: Autores Associados, n. 144, p. 07-28, nov. 2001.
CASTILLO, Dante. Educación de adultos y participación social en chile: la perspectiva de los beneficiarios. Anais do Tercer Congreso Interdisciplinario de Investigación en Educación. Santiago, Chile. 2014. Disponível em <http://www.ciee.cl> Acesso em 26 de agosto de 2016.
CATELLI JÚNIOR, Roberto. Políticas de Certificação por meio de exames nacionais para a Educação de Jovens e Adultos: um estudo comparado entre Brasil, Chile e México. Tese (Doutorado - Programa de Pós-Graduação em Educação) FE/USP, 2016.
CHILE. Ley Orgánica Constitucional de Enseñanza. N.º 18.962. Santiago, 10 de março de 1990.
CHILE. Ministerio de la Educación. Decreto Supremo de Educación, Nº 239 del año 2004 (Marco Curricular de la Educación de Adultos) Disponível em: Acesso em: 26 dez. 2015.
CHILE. Ministerio de Educación. Ministerio de Economía. Ministerio del Trabajo y Previsión Social. Resumen Ejecutivo: Evaluación en Profundidad Programa Chilecalifica. Santiago de Chile: Santiago Consultores Associados, 2009. Disponível em: <http://www.sence.cl/601/articles-3078_archivo_011.pdf> Acesso em: 26 nov. 2016.
CORVALÁN, Javier. La educación de mercado en Chile y su propuesta de superación, Cuaderno de Educación, Nº 66, junio de 2010.
CORVALÁN, Javier. El campo educativo chileno. Informe de circulación restringida. Proyecto Equidad para la Acción. Santiago de Chile: CIDE, 2007.
CORVALÁN, Javier Situación presente de la educación de personas jóvenes y adultas en Chile. México: CREFAL, 2008.
DI PIERRO, Maria C. Educação de Jovens e Adultos na América Latina e Caribe: Trajetória Recente. Cadernos de Pesquisa, v. 38, n. 134, maio/ago. 2008.
DI PIERRO, Maria C.; JOIA, Orlando; RIBEIRO, Vera M. Visões da Educação de Jovens e Adultos no Brasil. Cadernos Cedes, ano XXI, nº 55, novembro/2001.
DÍAZ, Sebastián D. Nova institucionalidade da educação pública no Chile: Debates, análises e propostas. In: GOUVEIA, Andreia Barbosa et al.(org.). Brasil e Chile: Diálogos (im)pertinentes. Curitiba, Appris, 2015.
ESPINOZA DÍAZ, O., CASTILLO, D., GONZÁLEZ FEIGEHEN L., SANTA CRUZ, J. Educación de adultos e inclusión social en Chile. Psicoperspectivas, v.13 n.3, p. 69-81, 2014. Disponível em: <http://www.psicoperspectivas.cl>. Acesso em: 14 jan. 2017
KRAWCZYK, Nora Rut; VIEIRA, Vera Lúcia. Homogeneidade e heterogeneidade nos sistemas educacionais: Argentina, Brasil, Chile e México. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 129, p. 673-704, set./dez. 2006.
LENCIONI, Sandra. Região e geografia. São Paulo: Edusp, 1999.
MARQUEZ, Diego M. Educación Comparada: teoria y metodologia. Buenos Aires: Editorial El Ateneu, 1972.
NÓVOA, António. Modèles d’analyse en Éducation Comparée: Le Champ et la Carte. Les Sciences de l’Éducation pour l’ère nouvelle, n. 2/3, p. 9-61, 1995.
SCHNEIDER, Gabriela. Centralização, Descentralização ou Descentralização: um olhar sobre a realidade brasileira e chilena. In: GOUVEIA, Andreia Barbosa et al. (org.). Brasil e Chile: Diálogos (im)pertinentes. Curitiba, Appris, 2015.
TORRES, Carlos A. Política para educação de adultos e globalização. Currículo sem Fronteiras, v.3, n.2, pp.60-69, Jul/Dez 2001.
TORRES, Carlos Alberto. Estado, polítcas públicas e educação de adultos. In: GADOTTI, Moacir & ROMÃO José Eustáquio. (org) Educação de Jovens e Adultos: teoria prática e 11 propostas. – 3ª ed. – São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003.
UNESCO. Relatório Global Sobre Aprendizagem e Educação de Adultos. Brasília: UNESCO, 2010.
UNESCO. Relatório Global Sobre Aprendizagem e Educação de Adultos. Brasília: UNESCO, 2012.
VARGAS, Jorge Osório. La educación de personas adultas como “inversión en ciudadanía” y “bienestar en común”: hacia otro paradigma de desarrollo educativo. Disponível em: <http://merlinescas.blogspot.com.br/2012/05/la-educacion-de-personas-adultas-como.html> Acesso em: 7 ago. 2017.
VARGAS. Desafíos docentes en la Educación de Jóvenes y Adultos en Chile: hacia una agenda de conversaciones para el diseño e implementación de nuevas políticas. Revista Temas de Educación, n. 19, v. 1, 2013.
WILLIAMSON, Guillermo C.; ACUÑA, Violeta C. Profesores y Profesoras que se Perfeccionan en la Educación de Adultos de la macro Zona Sur del Chile. Revista Educación y Humanidades, Año 3 v. especial, 2013.
ZEMELMAN, Hugo. Sobre políticas y educación de adultos: necesidad de un enfoque. Revista Interamericana de Educación de Adultos, v. 31, n. 2, p. 49-62 jul./dez. 2009. Disponível em: http://www.crefal.edu.mx/rieda/index.php?option=com_content&view=article&id=196&Itemid=179 Acesso em: 11 set. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 EccoS – Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
10.1590/0104-4060.82104
- Abstract 981
- PDF (Português (Brasil)) 432