Reforms, privatization and educational policy: current trends and risks
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n55.8717Keywords:
Privatization, Educational reforms, Educational policiesAbstract
The changes resulting from privatization reforms generate conflicts in all social, political, economic, cultural and educational dimensions. The theoretical essay aims to develop a discussion on educational reforms in the context of privatization developed in educational policy. The methodology is based on a critical-reflexive perspective, through a qualitative approach and bibliographic research. As notes, it was possible to perceive that globalization was configured in a phenomenon that contributed to changes in society, through the political conception of neoliberalism with an emphasis on privatization; the educational reforms developed have led to configurations with emphasis on large-scale evaluation, the restructuring of education professionals and the defense of competition between schools, with current trends based on the logic of commodification and the absence of the State in social policies, causing risks to public education.
Downloads
References
ADRIÃO, Theresa, et. al. Uma modalidade peculiar de privatização da educação pública: a aquisição de “sistemas de ensino” por municípios paulistas. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 108, p. 799-818, out. 2009.
ADRIÃO, Theresa; BORGHI, Raquel; DOMICIANO, Cassia Alessandra. Educação infantil, ensino fundamental: inúmeras tendências de privatização. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 4, n. 7, p. 285-298, jul./dez. 2010.
ADRIÃO, Thereza, et. al. Grupos empresariais na educação básica pública brasileira: limites à efetivação do direito à educação. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 134, p. 113-131, jan./mar. 2016.
AZEVEDO, Janete Maria Lins de. A educação como política pública. Campinas: Autores Associados, 2004.
BALL, Stephen J. Perfomatividade, privatização e o pós-Estado do Bem-Estar. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1105-1126, set./dez. 2004.
BARBOSA, Luciane Muniz Ribeiro. Homeschoooling no Brasil: ampliação do direito à educação ou via de privatização? Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 134, p. 153-168, jan./mar. 2016.
BARROSO, João. O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 725-751, Especial – out. 2005.
BELFIELD, Clive R.; LEVIN, Henry M. A privatização da educação: causas e implicações. Portugal: ASA Editores, 2004.
BELTRÃO, José Arlen; TAFARELL, Celí. A ofensiva dos reformadores empresariais e a resistência de quem defende a educação pública. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 21, p. 587-601, jul./dez. 2017.
CHARLOT, Bernard. Educação e Globalização: uma tentativa de colocar ordem no debate. Revista de Ciências da Educação, n. 4, out/dez, 2007.
CUNHA, Luiz Antônio. O desenvolvimento meandroso da educação brasileira entre o Estado e o mercado. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, Especial, p. 809-829, out. 2007.
DALE, Roger. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma "Cultura Educacional Mundial Comum" ou localizando uma "Agenda Globalmente Estruturada para a Educação"? Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 87, p. 423-460, ago. 2004.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./jun. 2012.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico da escola. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, out./dez. 2014.
FREITAS, Luiz Carlos de. Três teses sobre as reformas empresariais da educação: perdendo a ingenuidade. Revista Cadernos Cedes, Campinas, v. 36, n. 99, p. 137-153, maio-ago. 2016.
LINGARD, Bob. É e não é: Globalização vernacular, Política e Reestruturação Educacional. In: BURBULES, Nicholas C.; TORRES, Carlos Alberto (Org.). Globalização e educação: perspectivas críticas. Porto Alegre: Artmed, 2004.
ROBERTSON, Susan; DALE, Roger. Pesquisar a Educação em uma Era Globalizante. Educação Real, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 347-363, maio/ago. 2011.
ROSSI, Alexandre José; LUMERTZ, Juliana; PIRES, Daniela de Oliveira. As parcerias público-privadas na educação: cerceando autonomia e gestão democrática. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 21, p. 557-570, jul./dez. 2017.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Os processos de globalização. SANTOS, Boaventura de Sousa. A Globalização e as Ciências sociais. São Paulo: Cortez, 2002.
SILVA, Givanildo da. O Programa Dinheiro Direto na Escola (PDDE) como mecanismo de descentralização financeira, participação e autonomia na gestão escolar. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2015. 136 f.
SILVA, Givanildo da; SILVA, Alex Vieira da; SANTOS, Inalda Maria dos. O IDEB e as políticas públicas educacionais: estratégias, efeitos e conseqüências. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 9, n. 1, p. 258 - 285, jan./mar. 2019.
TEDESCO, Juan Carlos. Alguns aspectos da privatização educativa na América Latina. Revista Estudos Avançados, v. 12, n. 5, p. 23-44, 1991.
VERGER, Antoni. A política educacional global: conceitos e marcos teóricos chave. Revista Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 14, n. 1, jan./abr. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EccoS – Revista Científica
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na da revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).