Analysis of the impact of organizational management in the innovative profile of small businesses

Authors

  • Auristela Maria da Silva Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • André Marques Cavalcanti Universidade Federal de Pernambuco
  • Gabriel Hermino de Andrade Lima Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.5585/exactaep.v17n2.7512

Keywords:

Inovation, Management, Profile Innovator, Small Enterprises.

Abstract

As micro and small enterprises (SMEs) seek to innovate to overcome the economic crisis, development programs emerge as an alternative to this end. These programs aim to strengthen companies by increasing competitiveness, addressing innovations in management, process, product, and marketing. Motivated by discussions about the innovative profile of MSEs, this research sought to identify the existence of a correlation between the degree of organizational development (GO) and the degree of innovation (GI). We analyzed the results of the innovation and organizational diagnoses of 120 EPPs, by completing forms in a structured interview process, based on the Innovation Radar. The sample is also distributed in three groups of 40 companies in the food, furniture and apparel industries in the state of Pernambuco. The results showed a tendency represented by some degree of dependence between GO and GI of the analyzed sample. It is evident that there is a nonlinear correlation between these variables due to the different degrees of maturity of each company, even among those that belong to the same industry. With regard to the innovative profile, we conclude that 69.2% of the companies surveyed are categorized as occasional innovators.

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Author Biographies

Auristela Maria da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Possui graduação em Engenharia Elétrica Modalidade Eletrônica pela Universidade de Pernambuco (1991), mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco (2005) e é mestrando do Programa de Pós-Graduação em Administração e Desenvolvimento Rural da UFRPE (2016). Atualmente é engenheira eletrônica da Universidade Federal de Pernambuco, atuando na Diretoria de Ciências Sociais Aplicadas no Núcleo de Inovação, Empreendedorismo e Sustentabilidade. Tem experiência na área de Engenharia Eletrônica, com ênfase em Sistemas de Telecomunicações, atuando principalmente nos seguintes temas: telefonia, VoIP, redes de ambiente, redes dinâmicas, protocolos de roteamento, redes complexas, redes sociais, políticas dinâmicas e negociação.

André Marques Cavalcanti, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1985), mestrado em pela Universidade Federal de Pernambuco (1992) e doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Pernambuco (2004). Atualmente é Coordenador de projetos de Pesquisa da UFPE atuando também como professor dos programas de Pós-graduação em Administração e Desenvolvimento Rural - PADR da UFRPE e do programa de Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação - PROFNIT da FORTEC. Atuou em empresa de telecomunicações de âmbito internacional em atividades de consultoria em desenvolvimento de projetos de engenharia de telecomunicações. Suas áreas de interesse de pesquisa são: Inovação, Manutenção, Logística e sistemas de Qualidade.

Gabriel Hermino de Andrade Lima, Universidade Federal de Pernambuco

Graduação em andamento em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco, UFPE, Brasil. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Financeira e Gestão da Inovação.

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Published

2019-05-24

How to Cite

da Silva, A. M., Cavalcanti, A. M., & Lima, G. H. de A. (2019). Analysis of the impact of organizational management in the innovative profile of small businesses. Exacta, 17(2), 17–27. https://doi.org/10.5585/exactaep.v17n2.7512