Cooperation Strategies: Perception of Managers in Alliances of Organizations

Authors

  • Edson Rodrigues De Aro Universidade Presbiteriana Mackenzie - São Paulo
  • Gilberto Perez Universidade Presbiteriana Mackenzie - São Paulo/SP

DOI:

https://doi.org/10.5585/iji.v4i1.40

Keywords:

Dynamic Capabilities, Relational Capacity, Strategic Alliances

Abstract

This article aims to understand the perception of managers in strategic alliances of organizations. Through the perception of managers, we seek to answer the following question: Which managerial aspects of the strategic alliance do managers who entered this relationship and can lead to improved performance of organizations perceive? The qualitative work and exploratory data has collected through structured interviews and electronic form of closed questions along to ten selected organizations and a semi-structured interview and treated by content analysis. The results found highlight the need for strengthening the experiences exchange ratio (know-how), learning, skills and governance mechanism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edson Rodrigues De Aro, Universidade Presbiteriana Mackenzie - São Paulo

Aluno do doutorado em Administração

Gilberto Perez, Universidade Presbiteriana Mackenzie - São Paulo/SP

Graduado em Engenharia Eletrônica e Telecomunicações (1982/1983). Graduado em Física pela Universidade de São Paulo (2001). Pós-Graduação em Capacitação Gerencial pela FEA/FIA - USP (1999). MBA em Conhecimento, Tecnologia e Inovação pela FEA/FIA - USP (2001). Mestre (2003) e Doutor (2007) em Administração pela Universidade de São Paulo, com a tese: Adoção de inovações tecnológicas: Um estudo sobre o uso de sistemas de informação na área de saúde. Pós-Doutorado na Universidade do Minho - Portugal (2012/2013), com a Pesquisa: As Disfunções da Memória Organizacional e suas Implicações no Uso de Sistemas de Informação. É Professor Adjunto I na Universidade Presbiteriana Mackenzie atuando na Pós-Graduação Stricto Sensu em Administração (PPGA); na Graduação em Administração e Ciências Contábeis, nas disciplinas: Gestão da Inovação, Empreendedorismo e Inovação, Sistemas de Informação Gerencial, Metologia Científica e Trabalho de Conclusão de Curso I e II. Na Universidade Presbiteriana Mackenzie atua como Coordenador e Pesquisador do Núcleo de Estudos em Estratégia e Inovação - NEPEI. É Professor da Faculdade Impacta Tecnologia - FIT em disciplinas de Tecnologia de Informação. Foi Professor da Universidade Anhembi Morumbi, na Graduação em Administração, nas disciplinas: Administração Estratégica, Tecnologia de Informação e Comunicação e Trabalho de Conclusão de Curso I e II. Tem experiência em Inovação/Inovação Tecnológica, Sistemas e Tecnologia da Informação; atuando principalmente nos seguintes áreas: Gerência de Tecnologia da Informação, Serviços, Terceirização, Gestão de Inovação. 

Published

12.04.2016

How to Cite

De Aro, E. R., & Perez, G. (2016). Cooperation Strategies: Perception of Managers in Alliances of Organizations. International Journal of Innovation, 4(1), 70–83. https://doi.org/10.5585/iji.v4i1.40