The Mediator Role of Emotions in the Relationship Between Female Hormones and Indulgent Choose

Authors

  • Juliane Ruffatto Faculdade Meridional - IMED
  • Vanessa Faedo Serafin Faculdade Meridional - IMED
  • Leonardo Decesaro Faculdade Meridional - IMED
  • Kenny Basso Faculdade Meridional - IMED

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v17i1.3334

Keywords:

Female Hormones, Emotions, Indulgence, Decision Making, Consumer Behavior.

Abstract

It is known that consumer behavior is influenced by several factors; among them, physiological factors little explored in research and influence of hormonal changes in women's consumer behavior. Different hormones peaks arising from the female menstrual cycle not only cause physical changes in the woman's body, but it also changes in their way of acting and behavior. Thus, the goal of the research is to understand the female hormonal effect on emotions, and these the choices for indulgent products. Therefore, in this study 164 women of reproductive age between 18 and 39 years in different phases of the menstrual cycle. To show relationship with three distinct variables and test the hypothesis, mediation used by regression to explain the indirect effect of hormonal period in choosing the indulgent list, mediated by emotion. The results suggest that the hormonal changes, caused by the female menstrual cycle, where there is an increase in hormonal activity, negatively may affect the negative emotions, in other words, the highest hormone production will generate less negative emotions, which in turn favor the choice of less indulgent products (healthier). 

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Author Biographies

Juliane Ruffatto, Faculdade Meridional - IMED

Mestranda em Administração pela Faculdade Meridional IMED. Possui graduação em Administração pela Universidade de Passo Fundo (2012) e Especialização em Gestão Empresarial pela Faculdade Meridional - IMED (2014). É integrante do grupo de pesquisa: Estudos Organizacionais Contemporâneos (IMED) e atua em pesquisa nos seguintes temas: Carreiras, mercado de trabalho, gestão estratégica de pessoas e formação de mercados.

Vanessa Faedo Serafin, Faculdade Meridional - IMED

Mestranda em Administração pela IMED Business School. MBA em Gestão Empresarial pela FGV (2013) e Especialista em Gestão de Recursos Humanos pela UPF (2005). Graduação em Psicologia pela UPF (2002). Formação em Coaching pelo IBC (2012) e Holos (2012) e em Dinâmica dos Grupos pela SBDG (2008). Ampla experiência na área de RECURSOS HUMANOS, atuando na Gestão de equipes e em todos subsistemas de RH, inclusive no modelo de Consultoria. Atualmente é Gerente de RH na multinacional Kuhn do Brasil e atua como Consultora de RH independente. Experiência em docência de MBA profissional, Lato Sensu na IMED (Faculdade Meridional), FAE (Faculdade Anglicana de Erechim), FAT (Faculdade Anglicana de Tapejara), SENAC Erechim e Anhanguera.

Leonardo Decesaro, Faculdade Meridional - IMED

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Administração pelo Complexo de Ensino Superior Meridional S.A. - IMED (2015), na linha de Pesquisa Gestão Estratégica e Relações com o Mercado.. Administrador CRA/RS 35.785. Possui graduação em Administração pela Faculdade da Associação Brasiliense de Educação - FABE de Marau-RS (2010), Especialização em Gestão e Formação de Pessoas pela FABE de Marau-RS (2014). Professor na área de Administração, Gestão do Agronegócio e Gestão de Recursos Humanos FABE. Possui experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Recursos Humanos.

Kenny Basso, Faculdade Meridional - IMED

Doutor em Administração, professor e pesquisador de Marketing no Programa de Pós-Graduação em Administração da IMED Business School da Faculdade Meridional - IMED. Atua com pesquisas na área de comportamento do consumidor, marketing de serviços e varejo. Especificamente trabalha temas como confiança, violação e recuperação da confiança, influências ambientais do varejo no comportamento de consumo e persuasão. Autor de artigos publicados em periódicos internacionais como Journal of Service Research, Journal of Services Marketing, Journal of Retailing and Consumer Services, International Journal of Bank Marketing e Journal of Product & Brand Management.

Published

2018-02-01

How to Cite

Ruffatto, J., Serafin, V. F., Decesaro, L., & Basso, K. (2018). The Mediator Role of Emotions in the Relationship Between Female Hormones and Indulgent Choose. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 17(1), 117–127. https://doi.org/10.5585/remark.v17i1.3334
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