I Bought my Car, What’s Next? Perception and Importance Analysis Attributed by Costumers to After Sales Services

Authors

  • Francisco Dimitrius Comiotto Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Jane Iara Pereira da Costa Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Aline Regina Santos Universidade do Estado de Santa catarina
  • Tiago Savi Mondo Instituto Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v13i6.2575

Keywords:

After-sales, Car Dealers, Relationship.

Abstract

The objective of this research is analyzing the consumer perception and importance gave to after-sales service strategies at the car dealers market, in Florianópolis, SC. The study arose from a curiosity to discover if after-sales practices would be associated to a product/service or to a consumer, as well as how do consumers evaluate those practices. In order to, an exploratory descriptive and quantitative was made, by applying a survey with 400 vehicles owners of brands JAC, GM, Fiat and Toyota. Results points that consumers firstly associate after-sales practices to services/product aspects (31,4% associate to maintenance review) and then to consumer relationship (9,8% associate to complaining channels). Besides, some practices are perceived as high importance, although demonstrate low satisfaction – for example the “quick response to complaining” (high importance issue to 66%, but low satisfaction to 62%) and “equal treatment during all consumption process” (high importance issue to 62%, but low satisfaction to equals 62%). The study also shows that consumers perceive differently after-sales treatment from those made on purchase moment. This statement is based on 2,15 media, the lowest among the analyzed variables, with standard deviation of 0,759 and negative asymmetry of -0,249. The present research rises questioning about after-sales importance on both relationship to consumer and loyalty. Besides, incite a deep look to aftersales theme, both on academicals and managerial environment. 

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Author Biographies

Francisco Dimitrius Comiotto, Universidade do Estado de Santa Catarina

Possui graduação em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí (2009). Atualmente é gerente comercial - Power Imports Veículos Ltda. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Mercadologia. Mestre em Administração (UDESC)

Jane Iara Pereira da Costa, Universidade do Estado de Santa Catarina

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1973), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1981) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000). Atuou como professor na UFSC-Universidade Federal de Santa Catarina, no Curso de Administração, área de Marketing, até sua aposentadoria, como professor adjunto IV. Atualmente é professor titular da Universidade do Estado de Santa Catarina-ESAG, na área de Marketing.Líder do GEPEM-Grupo de Estudos e Pesquisas de Marketing-ESAG/UDESC.Professora do Mestrado Profissional em Administração da UDESC e Graduação em Administração Empresarial.Membro fundador da Fundação de Estudos e Pesquisas Sócio Econômicas-FEPESE/UFSC.Membro fundador da Associação de Dirigentes de Vendas e Marketing do Brasil-SC. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Mercadologia, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing, administração, pesquisa de marketing,marketing de serviços, atendimento e vendas

Aline Regina Santos, Universidade do Estado de Santa catarina

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003), Mestrado em Administração pelo Mestrado Profissional em Administração, ESAG/ UDESC (2006) e Doutorado em Engenharia de Produção e Sistemas, PPGEP/UFSC (2009), com tese na área de Gestão da Reclamação e Recuperação de Serviços. É professora no Mestrado Acadêmico e Departamento de Administração Pública, da ESAG/UDESC e no Curso de Administração do Complexo de Ensino Superior de Santa Catarina (CESUSC). Atua como pesquisadora e consultora, com experiência na área de Marketing de Serviços (Público e Privado) e Gestão Pública. Membro fundador e integrante da equipe executiva do PVBLICA - Instituto de Políticas Públicas.

Tiago Savi Mondo, Instituto Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Turismo e Hotelaria pela Universidade do Vale do Itajaí e graduação em Educação Física pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Especialista em Gerenciamento de projetos pela FGV-SC. Mestre em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Doutorando em Administração na UFSC. Possui publicações em revistas nacionais e internacionais e dois capítulos de livro. Professor Efetivo da área de Turismo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina e pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas de Marketing GEPEM da UDESC e Líder Pesquisador do Núcleo de Estudos em Hospitalidade do IFSC. Áreas de pesquisa: Marketing Integrado, Marketing Turístico, Administração de Serviços, Gestão da Hospitalidade.

Published

2014-12-23

How to Cite

Comiotto, F. D., Costa, J. I. P. da, Santos, A. R., & Mondo, T. S. (2014). I Bought my Car, What’s Next? Perception and Importance Analysis Attributed by Costumers to After Sales Services. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 13(6), 80–93. https://doi.org/10.5585/remark.v13i6.2575