Validating a Conceptual Model of Online Shopping Experience for Brazilian Customers

Authors

  • Larissa Soares de Queiroz Faculdade Adventista da Bahia
  • Fábio Vinicius de Macedo Bergamo Centro Universitário Adventista de São Paulo
  • Jezreel Santos de Melo Faculdade Adventista da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v15i4.3407

Keywords:

Shopping experience, E-commerce, Model Validation, reliability, Confirmatory Factor Analysis.

Abstract

This study aims to validate the Online Customer Experience framework (Rose et al., 2012), which measures the shopping experience in digital environments, with brazilian customers. For that, was used the theoretical approach on Online Customer Experience (OCE), with brief background of the structural model and validation criteria for the same. The research methodology was based on a sample estimated by partial least squares (PLS) 220 consumers online. To collect data, we used a questionnaire with 61 items relating to latent variables that make up the model. The results were submitted to the Confirmatory Factor Analysis (CFA) to validate the structure, achieving satisfactory results in reliability criteria (factor loadings greater than 0.7 to Cronbach´s alpha and Composite Reliability), convergent validity (charges between 0.53 and 1.00) and discriminant validity (with higher √VME correlations in all latent variables). Thus, the results indicate that the framework was validated for brazilian customers, adding relevance to the proposed measurement of the OCE in the reality of Brazil through the model used. 

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Author Biographies

Larissa Soares de Queiroz, Faculdade Adventista da Bahia

Graduada em Administração pela Faculdade Adventista da Bahia (2015). Possui curso técnico-profissionalizante em Agenciamento e Guiamento de Viagens e Operações Turísticas pelo Instituto Federal de Sergipe (2010). Atuou como diretora de Comunicação da Equipe Enactus FADBA (2013)  e vice-diretora de projetos na Empresa Junior FADBA (2014). Atualmente é discente no curso de especialização em Relações Pessoais e Gestão de Conflitos pela Faculdade Adventista da Bahia, aluna especial no Mestrado Acadêmico em Administração da Universidade Federal da Bahia (UFBA) e pesquisadora júnior do Núcleo de Estudos do Recôncavo em Administração e Negócios (NERAN).

Fábio Vinicius de Macedo Bergamo, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Doutorando em Administração pela UFBA - Universidade Federal da Bahia. Mestre em Administração pela UNIMEP - Universidade Metodista de Piracicaba (Marketing, Estratégia e Operações). Atualmente é professor das áreas de Marketing e Estratégia, entre outros, na Rede Adventista de Educação Superior (atualmente no UNASP, campus São Paulo), além de prestar consultoria na área de Marketing e Comunicação. Sua área de pesquisa atual é a relação entre a Cibercultura e as Decisões de Marketing. Também é pesquisador profícuo na área de Marketing de Relacionamento e Marketing de Serviços, com concentração em Marketing para Instituições de Ensino Superior.

Jezreel Santos de Melo, Faculdade Adventista da Bahia

Possui graduação em Licenciatura em matemática pela Universidade Federal da Bahia (2005). Tem pós graduação em Matemática e Estatística e em Docência do Ensino Superior. É mestre em administração, professor titular da FADBA (Faculdade Adventista da Bahia) e autor da Casa Publicadora Brasileira para didáticos de matemática. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em educação matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: jogos matemáticos, aprendizagem significativa, educação matemática, desempenho escolar, matemática financeira, matemática aplicada à administração e contabilidade, raciocínio quantitativo, matemática na educação infantil e estatística aplicada. 

Published

2016-11-30

How to Cite

Queiroz, L. S. de, Bergamo, F. V. de M., & Melo, J. S. de. (2016). Validating a Conceptual Model of Online Shopping Experience for Brazilian Customers. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 15(4), 524–539. https://doi.org/10.5585/remark.v15i4.3407