Adolescent Consumption: Building the Identity of Brazilian Young Women

Authors

  • Andrya Verena Silva Rosa de Carvalho Faculdade Adventista da Bahia
  • Larissa Soares de Queiroz Faculdade Adventista da Bahia
  • Fábio Vinicius de Macedo Bergamo Centro Universitário Adventista de São Paulo; Universidade Federal da Bahia;

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v16i1.3215

Keywords:

Consumer Culture, Theory, Identity, Teenagers.

Abstract

This study aims to understand the construction of consumption identity of Brazilian teenage girls, aged between 12 to 17years, considering the influence of some moderating factors.Studies on consumer culture are gaining relevance, because social groups, such as female adolescents, present different references about making choices and evaluating products. Theory shows aspects of collective identity and refers to consumer culture using the precepts of Consumer Culture Theory - CCT, highlighted by Arnould & Thompson (2005), among others scholars. Therefore, in order to determine influential factors, this qualitative research used Focus Groups method in a sample of 33 respondents from diverse social classes, all students of elementary and secondary education, in 13 Brazilian states, aged between 12 to 17 years. The analysis of the speeches, made by Discourse Analysis, identified similarities between the proposed theory and the empirical data, identifying consumer particularities through influencers, such as family, social class, media, peers and educational institutions. Thus, this study establishes a diagnosis on the adolescents’ consumer culture, reflecting on the influences of purchase behavior.

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Author Biographies

Andrya Verena Silva Rosa de Carvalho, Faculdade Adventista da Bahia

Graduada em Administração pela Faculdade Adventista da Bahia (2013), tem experiência na área de Administração, com ênfase em Cultura do Consumidor

Larissa Soares de Queiroz, Faculdade Adventista da Bahia

Graduada em Administração pela Faculdade Adventista da Bahia (2015), possui curso técnico-profissionalizante em Agenciamento e Guiamento de Viagens e Operações Turísticas pelo Instituto Federal de Sergipe (2010). Atuou como  bolsista no Núcleo de Estudos do Recôncavo em Administração e Negócios (NERAN) e vice-diretora de projetos na Empresa Junior FADBA (2014).

Fábio Vinicius de Macedo Bergamo, Centro Universitário Adventista de São Paulo; Universidade Federal da Bahia;

Doutorando em Administração pela UFBA - Universidade Federal da Bahia. Mestre em Administração pela UNIMEP - Universidade Metodista de Piracicaba (Marketing, Estratégia e Operações). Atualmente é professor das áreas de Marketing e Estratégia, entre outros, na Rede Adventista de Educação Superior (atualmente no UNASP, campus São Paulo), além de prestar consultoria na área de Marketing e Comunicação. Sua área de pesquisa atual é a relação entre a Cibercultura e as Decisões de Marketing. Também é pesquisador profícuo na área de Marketing de Relacionamento e Marketing de Serviços, com concentração em Marketing para Instituições de Ensino Superior.

Published

2017-03-31

How to Cite

Carvalho, A. V. S. R. de, Queiroz, L. S. de, & Bergamo, F. V. de M. (2017). Adolescent Consumption: Building the Identity of Brazilian Young Women. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 16(1), 68–82. https://doi.org/10.5585/remark.v16i1.3215