Pokémon GO Consumption Experience and Purchase Intention

Authors

  • Karin Borges Senra Universidade Estadual de Maringá
  • Francisco Giovanni David Vieira Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.5585/bmj.v17i6.3742

Keywords:

Consumption Experiences. Pokémon GO. Purchase Intention.

Abstract

Objective: This work seeks to explore how the use of Pokémon GO game affects the consumers' purchase intention, through responses that originate from this consumption experience.

Method: A mixed method was used to perform two surveys with consumers of the game Pokémon GO, a qualitative one, using semistructured interviews with 15 consumers, and a quantitative one, through a survey with 377 consumers.

Originality/Relevance: The research stands out by exploring the gaming consumer experience, especially in the game's consumer responses and the impact of these responses on players' purchase intention, especially outside of the game.

Results: The results indicate that there are responses from the experience of game consumption, such as nostalgia and identification with the group. There is also the purchase intention in hypothetical cases in which companies or brands associated with the Pokémon GO, providing benefits to players. These results were corroborated with significant relationships between the responses of the use of the game and the purchase intention.

Theorerical/Methodological Contributions: The article raises discussions about consumer experiences and effects of game use on consumers. It also contributes to the literature on the game Pokémon GO in the explanation of how these experiences help in the formatting of the reality of the consumers.

Social/Management Contributions: The article makes it possible to understand the relation of the consumer to the consumption of the game, helping practitioners in the construction of strategies that allow consumers to bring valuable consumer experiences and to promote the performance of companies.

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Author Biographies

Karin Borges Senra, Universidade Estadual de Maringá

graduada em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2011), mestre em Administração pela Universidade Estadual de Maringá com ênfase em Marketing e Cadeias Produtivas (2016). Atualmente cursa doutorado em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Maringá.

Francisco Giovanni David Vieira, Universidade Estadual de Maringá

possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal da Paraíba (1985), mestrado em Administração Rural pela Universidade Federal de Lavras (1991), doutorado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002) e realizou estágio pós-doutoral em Administração de Empresas na Escola de Administração de Empresas de São Paulo, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo (2007). É professor associado do Departamento de Administração e do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Maringá, editor-chefe da RIMAR - Revista Interdisciplinar de Marketing (UEM), editor associado para a área de ciências sociais aplicadas (administração e economia) da Revista Acta Scientiarum Human and Social Sciences (UEM), editor associado para a área de marketing da Revista Gestão & Regionalidade (USCS), consultor ad hoc da CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, membro do GIPEM (Grupo Interdisciplinar de Pesquisas e Estudos em Marketing - UEM/CNPq), membro do Grupo de Estudos em Marketing, Estratégias de Mercado e Marca (FURB/CNPq) e colaborador do Grupo de Estudos em Estratégia e Marketing (FGV-Rio/CNPq). Foi professor visitante do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras (2008), membro do Comitê Científico da Divisão de Marketing da ANPAD (2009-2010), membro do Corpo Editorial Científico (área de Marketing) da RAE - Revista de Administração de Empresas da FGV-SP (2009-2014), e editor associado para a área de Estudos de Marketing do Cadernos EBAPE.BR, FGV-Rio (2011-2016). Atua na área de Administração, com ênfase em Marketing, e tem interesse nos seguintes assuntos: práticas de marketing, construção de mercados, cultura de consumo, comportamento do consumidor, e produção acadêmica em marketing no Brasil.

Published

2018-09-20

How to Cite

Senra, K. B., & Vieira, F. G. D. (2018). Pokémon GO Consumption Experience and Purchase Intention. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 17(6), 821–838. https://doi.org/10.5585/bmj.v17i6.3742