Dentifying Values of Students in Courses Postgraduate Distance: A Theoretical and Methodological Approach of Means-End Chains

Authors

  • Alessandro Silva Oliveira UNILAVRAS
  • Matheus Alberto Rodrigues Silva Faculdades Adventistas de Minas Gerais/FADMINAS
  • Luiz Henrique de Barros Vilas Boas Universidade Federal de Alfenas - ICSA-UNIFAL

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v10i1.2214

Keywords:

Distance Education, Laddering, Means and Chains.

Abstract

The concept of value in studies of consumption proposes that customers seek satisfaction of their personal values which are the real determinants of consumer behavior. The objective of this paper is to identify the values of lato sensu graduate students of distance. We used the theoretical-methodological approach of Means-End Chains theory and Laddering method of scheduling. Analysis of results indicate that students are interested in creating the conditions for the establishment of a family or to ensure decent conditions of survival, predominately how to ensure good schools for children, access to quality healthcare, home ownership and having a financial surplus for leisure activities. Figures on an individual level identified students that have the value "recognition" are motivated by personal success through demonstrating competence and social recognition. The value "enjoy life" awakens in people the desire to promote the gratification and personal pleasure andboth are related to social recognition, enjoyment, pleasure and self-realization, where the preferences are their own personal interests to the detriment of the collective.

Doi:10.5585/Remark.V10i1.2214

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Author Biographies

Alessandro Silva Oliveira, UNILAVRAS

Mestre em Administração de Empresas, Área de concentração: Dinâmica de Cadeias Produtivas. Universidade Federal de Lavras UFLA. Possui graduação em Administração de Empresa pelo Instituto Presbiteriano Gammon (2002). Possui Especialização Lato Sensu em Gerenciamento de Micro e Pequenas Empresas, Gestão Agroindustrial, e Ecoturismo: Interpretação e Planejamento de Atividades em Áreas Naturais. Atualmente é professor do curso de Gestão Comercial da UNILAVRAS e tutor do ensino a distância em Administração, Administração Pública da Universidade Federal de Lavras.

Matheus Alberto Rodrigues Silva, Faculdades Adventistas de Minas Gerais/FADMINAS

Professor de Marketing das Faculdades Adventistas de Minas Gerais/FADMINAS. Mestrado em Administração pelo Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras (2010). Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Lavras (2008). Tem experiência na área de administração, com enfase em marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamento do consumidor de alimentos, cultura do consumo, antropologia do consumo e estratégia.

Luiz Henrique de Barros Vilas Boas, Universidade Federal de Alfenas - ICSA-UNIFAL

Possui graduação em Agronomia pela Universidade Federal de Lavras (1989), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Lavras (2002) e doutorado em Administração pela Universidade Federal de Lavras (2005). Foi professor adjunto da FAGEN-UFU - Faculdade de Gestão e Negócios da Universidade Federal de Uberlândia e atualmente é professor adjunto do Instituto de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal de Alfenas - ICSA-UNIFAL. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Mercadologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Gestão, marketing, estratégia de marketing, comportamento do consumidor e valores pessoais, mercado.

Published

2011-09-05

How to Cite

Oliveira, A. S., Silva, M. A. R., & Vilas Boas, L. H. de B. (2011). Dentifying Values of Students in Courses Postgraduate Distance: A Theoretical and Methodological Approach of Means-End Chains. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 10(1), 97–122. https://doi.org/10.5585/remark.v10i1.2214