The contribution of oral story narratives to learning: the vision of the literacy teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.19343

Keywords:

oral storytelling, learning, teaching, teachers of early years

Abstract

Unlike drama or reading, the act of telling stories is a symbolic possibility. The story narratives, especially for children in institutional spaces, reveal much more than just pre-textual pedagogical practices but the possibility of a space for study, such as creative imagination, orality, among others. Given this, what is the teacher's view about the contribution of oral narratives to student learning? The purpose of this project is to investigate the opinion of teachers about the contribution of oral narratives to learning and what aspects of this learning are raised by teachers. This research will be qualitative, based on bibliographic research and field research, having the preschool teacher (infant school grade 5) as subjects and literacy classes (1st year), in the municipality of União da Vitória. This research aims to check what are the possible weaknesses and gaps related to the I work with oral narratives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Maria Petchak Zanlorenzi, Universidade Estadual do Paraná– UNESPAR

Pós doutora em Educação

Paola Helena Muxfeldt Morandi da Silva, Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR

Graduanda de Pedagogia

Bolsista de Iniciação Científica do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq

References

BAKHTIN, M.; VOLOCHÍNOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel La-hud e Yara Frateschi Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BELLO, S. C. Por que devemos contar histórias na escola? In: GIRARDELLO, G. (Org.). Baús e chaves da narração de histórias. 2. ed. Florianópolis: SESC/SC, 2004.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tra-dução de Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed.. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-221. (Obras esco-lhidas, v.1).

COELHO, B. Contar histórias uma arte sem idade. 10.ed. São Paulo: Ática, 1999.

GIRARDELLO, G. Voz, presença e imaginação: a narração de histórias e as crianças pequenas. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; Programa de Pós-Graduação em Educa-ção, 2004. Disponível em: http://nica.ufsc.br/index.php/publicacoes/gilka. Acesso: 14 jan. 2021.

GIRARDELLO, G. Voz, presença e imaginação: a narração de histórias e as crianças pequenas. In: FRITZEN C., CABRAL G. S. Infância: imaginação e educação em debate. Campinas-SP: Papirus; 2007. p.39-57.

GIRARDELLO, G. Uma clareira no bosque: contar história na escola. Campinas-SP: Papirus, 2014.

LURIA, A. R. Vigotskii. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 15. ed. São Paulo: Ícone, 2017.

MATOS, G. A; SORSY, I. O ofício do contador de histórias: perguntas e respostas, exercícios práti-cos e um repertório para encantar. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita atividades de retextualização. 4. ed. São Paulo: Cor-tez, 2003.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da Psico-logia Histórico – Cultural e da Pedagogia Histórico Crítica. Campinas-SP: Autores Associados, 2013.

MARX, K. Manuscritos-econômicos filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.

MARX, K; ENGELS, F. A ideologia Alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2017. v. I.

ORTIZ, E. Ler, interpretar e recitar... In: GIRARDELLO, G. (Org.). Baús e chaves da narração de histórias.. 2 ed. Florianópolis: SESC/SC, 2004.

SISTO, C. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. 2. ed. Curitiba-PR: Ed. Positivo, 2005.

SISTO, C. O misterioso momento: a história do ponto de vista de que ouve (e também vê!). In: GIRARDELLO, G. (Org.). Baús e chaves da narração de histórias. 2 ed. Florianópolis: SESC/SC, 2004.

SODRÉ, N. W. História da Imprensa no Brasil. 4. ed. Rio de Janeiro: Mauad, 1999.

TAHAN, M. A arte de ler e contar histórias. 4. ed. Rio de Janeiro: Conquista, 1964.

VIGOTSKI, L.S. O desenvolvimento psicológico na infância. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

VIGOTSKI, L.S. A imaginação e a criança na infância: ensaio psicológico livro para professores. Tradução de Zóia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

Published

2021-06-29

How to Cite

ZANLORENZI, Claudia Maria Petchak; DA SILVA, Paola Helena Muxfeldt Morandi. The contribution of oral story narratives to learning: the vision of the literacy teacher. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 218–231, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n1.19343. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/19343. Acesso em: 17 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)