Paulo Freire and teacher education: dialogues with anthropofagia and carnivalization in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/42.2022.22850

Keywords:

Cultural anthropophagy, carnavalization, teaching, Paulo Freire

Abstract

The article seeks a dialogue between the Paulo Freire assumptions about the teaching present, above all, in Pedagogy of the oppressed, Pedagogy of autonomy and Teacher yes, aunt no: letters to those who dare to teach, the concept of cultural anthropophagy – inspired by oswaldiana anthropophagy – and Mikhail Bakhtin's conceptual category on carnivalization. The challenges and perspectives in teaching the area of Letters in comparison with the chosen authors were investigated through a critical reading from a bibliographic research. The results of this dialogue indicate that the teacher - cognoscent subject and researcher of his practice - can assume in this perspective an active and responsive position in the face of concrete situations that emerge from the context in which he acts, by subverting some recurrent practices in literature classes, still marked by banking conceptions of education. Thus, the present work intends to constitute itself as a theoretical-methodological support in the formative processes in the area of Letters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Queiroz de Carvalho, Instituto Federal do Espírito Santo – Ifes Vitória

Doutora em Educação

Tatyana Rodrigues Barcelos, Instituto Federal do Espírito Santo – Ifes Cariacica

Mestre em Ensino de Humanidades

References

ALMINO, João. Por um universalismo descentrado: considerações sobre a Metáfora Antropófaga. IN RUFFINELLI, Jorge; ROCHA, João Cezar de Castro (Org.). Antropofagia hoje? Oswald de Andrade em cena. São Paulo, Realização Editora, 2011.

ANDRADE, Oswald de. Manifesto Antropófago. IN RUFFINELLI, Jorge; ROCHA, João Cezar de Castro (Org.). Antropofagia hoje?Oswald de Andrade em cena. São Paulo, Realização Editora, 2011.

ANTUNES, Benedito. O que significa ensinar literatura no mundo contemporâneo?Miscelânea, v.18, p. 217-230, jul-dez, 2015.

BAKHTIN, Mikhail. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. 6 ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.

BARCELOS, Valdo. Uma Educação nos Trópicos:contribuições da Antropofagia Cultural Brasileira. Petrópolis, RJ, Vozes, 2013.

BARCELOS, Tatyana Rodrigues; CARVALHO, Letícia Queiroz de. A procissão dos deuses destronados: formação carnavalizada de professores para o ensino de Literatura e Humanidades no Ensino Médio. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/553896. Acesso em 20 de jul. de 2022.

BARCELOS, Tatyana Rodrigues. A antropofagia convida para o banquete: Macunaíma, carnavalização e formação docente. Dissertação (mestrado) – Instituto Federal do Espírito Santo, Programa de Pós-graduação em Ensino de Humanidades, Vitória, 2019.

CANDIDO, Antonio. Literatura e cultura de 1900 a 1945: panorama para estrangeiros.

In: . Literatura e sociedade. 8. ed. São Paulo: T. A. Queiroz Editor, 2000. p. 109-138.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: . Vários Escritos. Rio de Janeiro: Duas Cidades, 2004.

CUNHA, Euclides. Os Sertões. São Paulo: Três, 1984.

DISCINI, Norma. Carnavalização. IN BRAIT, Beth (Org.). Bakhtin: outros Conceitos chave. São Paulo. Contexto, 2010.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin.2.ed. São Paulo. Contexto, 2016.

FREIRE, Ana Maria Araújo. A voz da esposa: a trajetória de Paulo Freire. IN GADOTTI, Moacir (org.). Paulo Freire: uma bibliografia.São Paulo: Cortez Editora, 1996.

FREIRE, Paulo. A educação como prática de liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo. Editora UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido, 17ª. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987. FREIRE, Paulo. Professora sim, Tia não. São Paulo: Olho d’Água, 1997

FREITAS, Ana Lúcia Souza de. Curiosidade Epistemológica. IN STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). Dicionário Paulo Freire. 3 ed. 1. Reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

GERALDI, João Wanderley. Bakhtin tudo ou nada diz aos educadores: os educadores podem dizer muito com Bakhtin. IN FREITAS, Maria Teresa (Org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

GERALDI, J. W. A diferença identifica. A desigualdade deforma. Percurso bakhtinianos de construção ética através da estética.Campinas-SP, IEL-UNICAMP, 2001. mimeo.

GERHARDT, Heinz-Peter. Uma voz europeia: arqueologia de um pensamento. IN GADOTTI, Moacir (org.). Paulo Freire: uma bibliografia. São Paulo: Cortez Editora, 1996.

GADOTTI, Moacir (org.). Paulo Freire: uma bibliografia. São Paulo: Cortez Editora, 1996.

JOZEF, Bella. Vanguarda, carnavalização e modernidade. Revista Iberoamericana, n. 118-119, p. 103-120, 1982.

NUNES, Benedito. Antropofagia ao alcance de todos. IN Oswald de Andrade Obras Completas VI:

do Pau Brasil à Antropofagia e às Utopias. 2ª ed. São Paulo, Civilização Brasileira, 1970. NUNES, Benedito. Oswald canibal. Editora Perspectiva, 1979.

ZITKOSKI, Jaime José. “Pensar Certo”. IN DANILO, R. Streck; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). Dicionário Paulo Freire. 3 ed. 1. Reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

Published

2022-11-18

How to Cite

DE CARVALHO, Letícia Queiroz; BARCELOS, Tatyana Rodrigues. Paulo Freire and teacher education: dialogues with anthropofagia and carnivalization in the classroom. Dialogia, [S. l.], n. 42, p. e22850, 2022. DOI: 10.5585/42.2022.22850. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/22850. Acesso em: 17 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 42 “Paulo Freire e seu legado para a educação de crianças, jovens e adultos”