Ethical issues and research in education: dialogues with Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.5585/42.2022.23187Keywords:
early childhood education, ethic, Paulo Freire, Pedagogy of Autonomy, educational researchAbstract
In the context of challenges related to the development of research in education, this text addresses contributions of Paulo Freire's ideas to the theoretical-methodological path of a doctoral research completed in 2021, which focused on the dialogue between continuing education and institutional evaluation in early childhood education. In a qualitative approach and from the perspective of a theoretical study, this bibliographic-documentary article discusses ethical issues, based on reflections present in the work “Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice”. The analyzes show implications of Freire's thought for the understanding of research as an ethical, political and pedagogical act that can produce, through the valorization of our presence in the world, the conviction that change is possible and, in this way, strengthen movements for social transformation.
Downloads
References
ALVES, Kallyne Kafuri. VIEIRA, Maria Nilceia de Andrade. Educação infantil em tempos de pandemia: contribuições das pedagogias da autonomia e da infância para a formação humana. Revista Educere Et Educare, vol. 16. n.38, Jan/Abr. 2021. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/25726/17270. Acesso em: 17 set. 2022.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (Anped). Ética na pesquisa em Educação: documento preliminar. 2016. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/etica_e_pesquisa_em_educacao_texto_para_discussao_1.pdf. Acesso em: 18 set. 2022.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João, 2010.
BRASIL. Lei nº 12.612, de 13 de abril de 2012. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12612.htm. Acesso em: 17 set. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 196, de 10 de outubro de 1996. Aprova diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 out. 1996.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução no 466, de 12 de dezembro de 2012. Trata sobre as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 13 jun. 2013.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução no 510, de 7 de abril de 2016. Trata sobre as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa em ciências humanas e sociais. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 maio 2016.
CÔCO, Valdete et al. O Plano Nacional de Educação: desafios no campo da educação infantil. EccoS, São Paulo, n. 37, p. 77-92, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/715/71543111005.pdf. Acesso em: 25 set. 2022.
CÔCO, Valdete. Com referenciais bakhtinianos, reflexões sobre pesquisa na formação de professores. In: BARBOSA, Ivone Garcia (Org.). Formação de professores e trabalho educativo em pesquisa: perspectivas Teóricas e Metodologias. Goiânia: Editora da Imprensa, 2020. p. 21-34.
COELHO, Edgar Pereira. Uma introdução à pedagogia da correspondência em Paulo Freire. EccoS, São Paulo, n. 26, p. 59-73, jul./dez. 2011. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71522347004. Acesso em: 13 out. 2022.
COMITÊ DE ÉTICA EM PESQUISA. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP/ Fiocruz). Orientações sobre ética em pesquisa em ambientes virtuais. Rio de Janeiro: ENSP/Fiocruz, 2020. Disponível em: https://cep.ensp.fiocruz.br/. Acesso em: 13 out. 2022.
COUTINHO, Angela Scalabrin; CÔCO, Valdete. Educação Infantil, políticas governamentais e mobilizações em tempos de pandemia. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016266, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16266/209209213481. Acesso em: 17 set. 2022.
CURY, C. R. J. Alguns apontamentos legais em torno da ética na pesquisa. Revista História & Perspectivas, v. 27, n. 52, 2015. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/historiaperspectivas/article/view/30958. Acesso em: 19 out. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017.
FREITAS, Ana Lúcia Souza de. FORSTER, Mari Margarete dos Santos. Paulo Freire na formação de educadores: contribuições para o desenvolvimento de práticas crítico-reflexivas. Educ. Rev., v. 61, p. 55-59, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/hxLYPVz4MpNyWffdh8QjFwy/?lang=pt. Acesso em: 19 out. 2019.
GADOTTI, Moacir (Org.). Paulo Freire: anistiado político brasileiro. Instituto Paulo Freire e Comissão de Anistia. Ministério da Justiça. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire; Brasília: Comissão de Anistia. Ministério da Justiça, 2012. Disponível em: https://www.justica.gov.br/central-de-conteudo/anistia/anexos/paulofreire_anistiado-1.pdf. Acesso em: 15 ago. 2019.
GADOTTI, Moacir (Org.). Paulo Freire: Uma biobibliografia. São Paulo, 1996. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/3078/1/FPF_PTPF_12_069.pdf Acesso em: 12 ago. 2022.
GADOTTI, Moacir. Convite à leitura de Paulo Freire. São Paulo: Scipione, 1989.
GADOTTI, Moacir. Lições de Freire. Revista da Faculdade de Educação, v. 23 (1-2), 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rfe/a/TYY78TDjkXWnB7HLgj7SkKz/?lang=pt. Acesso em 17 set. 2022.
GADOTTI, Moacir. Pedagogia do Oprimido como Pedagogia da Autonomia e da Esperança. Semana Paulo Freire on line: 50 anos de Pedagogia do Oprimido, 2018. Disponível em: http://media.wix.com/ugd/ac5c57_5016f1214d4b40c49eb91d9bb7566c70.pdf. Acesso em: 18 set. 2022.
GERALDI, João Wanderley. A linguagem de Paulo Freire. Educação, Sociedade e Cultura, n. 23, p. 7-20, 2006. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC23/23-Joao_Geraldi.pdf. Acesso em: 23 set. 2022.
GUERRIERO, Iara Coelho Zito. MINAYO, Maria Cecilia. A aprovação da Resolução CNS nº 510/2016 é um avanço para a ciência brasileira. Saúde Soc. São Paulo, v. 28, n. 4, p. 299-310, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/NktsFDpGm7mDPpc8q8J6YcD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 set. 2022.
LACERDA, Nathercia. A casa e o mundo lá fora: cartas de Paulo Freire para Nathercinha. Rio de Janeiro: ZIT, 2016.
LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro; GERALDI, Corinta Maria Grisolia; GERALDI, João Wanderley. O trabalho com narrativas na investigação em educação. Educação em Revista, v. 31, n. 1, p. 17-44, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/307665946_O_TRABALHO_COM_NARRATIVAS_NA_INVESTIGACAO_EM_EDUCACAO. Acesso em: 15 set. 2022.
MAINARDES, Jefferson. A ética na pesquisa em educação: panorama e desafios pós-Resolução CNS nº 510/2016. Revista Educação PUC/RS, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 160-173, maio/ago. 2017. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26878. Acesso em: 16 set. 2022.
OLIVEIRA, Edna Castro de. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 55. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017, p. 11-14.
PAULY, Evaldo Luis. Verbete Pedagogia da Autonomia. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J.(Org.). Dicionário Paulo Freire: ressignificando palavras, reinventando sentidos. 2ª edição Revista e ampliada. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
VIEIRA et al., Maria Nilceia de Andrade. A amorização no ato de desenvolver pesquisas em Ciências Humanas. In: III EEBA - Encontro de Estudos Bakhtinianos, 2015, Niterói. Amorização: porque falar de amor é um ato responsável, 2015, p. 875 a 881.
VIEIRA, Maria Nilceia de Andrade; CÔCO, Valdete; VENTORIM, Silvana. Pesquisa em educação: desafios teórico-metodológicos e contribuições da perspectiva bakhtiniana. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, n. 3, p. 10-27, set./dez. 2017. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/9707. Acesso em: 13 set. 2022.
VIEIRA, Maria Nilceia de Andrade; ALVES, Kallyne Kafuri; CÔCO, Valdete. Pesquisas no campo da formação docente na educação infantil: contribuições do pensamento de Paulo Freire. Formação em Movimento, v.4, i.1, n.8, p. 205-227, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrrj.br/index.php/formov/article/view/6/447. Acesso em: 27 dez. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.