Digital culture, cultural capital, and technological capital: an analysis of pedagogical practices in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n57.15907

Keywords:

digital culture, cultural capital, technological capital, teacher training, digital technologies.

Abstract

This paper analyzes and discusses the theoretical construction of the concept of technological capital, grounded on the concept of cultural capital, based on research on the use of digital technologies in the pedagogical practices within initial teacher training courses. The research problem focused on identifying the characteristics of professors' pedagogical practices and identifying some innovative practices defined by which pedagogical actions professors and students consider innovative. The paper presents the theoretical and methodological path that allowed us to relate digital culture, cultural capital, and technological capital based on the analysis of professors' pedagogical practices. The methodological design comprises bibliographic review, course project analysis, online survey, and interviews. We built the empirical basis of the study on the data of 220 respondents to the online survey and 45 semi-structured interviews developed with students and professors of undergraduate courses of a Public Higher Education Institution. Based on the data from the surveys, we constituted indices of social and pedagogical use of digital technologies, which in turn resulted in the professors' technological capital index. The research allows the theoretical and empirical conceptualization of technological capital, and defines the main challenges for the integration of digital technologies in the pedagogical practices of higher education professors, meaning to develop innovative practices.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiani Damm Tonetto Riedner, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS

Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Desde 2016 coordena o Grupo de Pesquisa em Educação, Tecnologias e Formação Docente (EduTec/UFMS). Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2018). 

Magda Pischetola, IT University of Copenhagen – ITU

Professora adjunta do departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, atua na graduação e no programa de pós-graduação na área de mídias. Desde 2014 é coordenadora do grupo de pesquisa ForTec - Formação docente e Tecnologias (www.fortecpucrio.org). Possui mestrado em Comunicação (2006) e doutorado em Educação pela Universitá Cattolica del Sacro Cuore de Milão, Itália (2010) e pós-doutorado pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012). Sua área de pesquisa se concentra sobre as problemáticas da inclusão digital, a formação de professores e as práticas pedagógicas inovadoras com uso de tecnologias. Desde setembro de 2019 Professora Visitante na University of Copenhagen e na Aalborg University CPH (Dinamarca).

References

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. Tradução de Cássia R. da Silveira e Denise Moreno Pegorim. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, Renato. (Org.). A sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho D’Água, 2003b.

BOURDIEU, Pierre. Homo academicus. Tradução de Ione Ribeiro Valle e Nilton Valle. 2. ed. Florianópolis: UFSC, 2017.

BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato. (Org.). A sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho D’Água, 2003a.

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATTANI, A. (Org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2007.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 9. ed. Tradução de Mariza Corrêa. Campinas: Papirus, 2008.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: do conhecimento à política. In: CASTELLS, Manuel; CARDOSO, Gustavo. (Org.). A sociedade em rede: do conhecimento à acção política. Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 2005.

DAMÁSIO, Bruno Figueiredo. Uso da análise fatorial exploratória em psicologia. Avaliação Psicológica, Campinas, v. 11, n. 2, 2012. Disponível em: https://bit.ly/2JUWgfo. Acesso em: 08 mar. 2021.

FILHO, Dalson Brito Figueiredo; SILVA JÚNIOR, José Alexandre da. Visão além do alcance: uma introdução à análise fatorial. Opinião Pública, Campinas, v. 16, n. 1, jun. 2010. Disponível em: https://bit.ly/2M8mTxx . Acesso em: 08 mar. 2021.

FREITAS, Christiana Soares de. O capital tecnológico-informacional. Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 9, n. 17, 2004. Disponível em: https://bit.ly/3fvowFV. Acesso em: 19 maio. 2021.

LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 22. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

MINGOTI, Sueli. Análise de dados através de métodos de estatística multivariada. Uma abordagem aplicada. Belo Horizonte: UFMG, 2013.

OLIVEIRA, André Luiz Regis de. Relatório final: análises estatísticas dos questionários de professores e alunos. 2018.

RAMÍREZ MARTINELL, Alberto; CASILLAS ALVARADO, Miguel Angel; MÉNDEZ, Verónica Ortiz. El capital tecnológico una nueva especie del capital cultural. Una propuesta para su medición. In: RAMÍREZ MARTINELL, Alberto; CASILLAS ALVARADO, Miguel Angel. (Org.). Háblame de TIC: Tecnología Digital en la Educación Superior. Córdoba: Brujas, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3uZxrpI. Acesso em: 14 abr. 2021.

RODRÍGUEZ, Lilián Ivetthe Salado; GARCÍA, Mario Alberto Velázquez; LANDÍN, Reyna Isabel Ochoa. El capital tecnológico y el ejercicio docente: el caso de la Universidad Estatal de Sonora. In: Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Anais eletrônicos... Buenos Aires, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3ovA6VE. Acesso em: 18 jan. 2021.

SILVA, Marco. Indicadores de interatividade para o professor presencial e on-line. Revista Diálogo Educacional, Paraná, v. 4, n. 12, maio./ago. 2004. Disponível em: https://bit.ly/2nwu7Bg. Acesso em: 15 maio. 2021.

VALLE, Ione Ribeiro. Apresentação: ler homo academicus. In: BOURDIEU, Pierre. Homo academicus. Tradução de Ione Ribeiro Valle e Nilton Valle. 2. ed. Florianópolis: UFSC, 2017.

ZABALZA, Miguel A. O ensino universitário: seu cenário e protagonistas. Tradução Ernani Rosa. São Paulo: Artmed, 2007.

Published

2021-06-03

How to Cite

TONETTO RIEDNER, Daiani Damm; PISCHETOLA, Magda. Digital culture, cultural capital, and technological capital: an analysis of pedagogical practices in higher education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 57, p. e15907, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n57.15907. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/15907. Acesso em: 18 may. 2024.