Considerations about the regulation and supervision of Hhgher education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n52.10754

Keywords:

Avaliação, Educação Superior, Regulação, Supervisão.

Abstract

The aim of this article is to analyze the evaluation processes instituted by the National Higher Education Evaluation System (SINAES), under the eyes of managers of Brazilian private higher education institutions (HEIs), from various states of the country, who answered a closed questionnaire: deans, directors, deans, institutional prosecutors and course coordinators. The article comes from a research project that analyzed processes of incorporation, merger and acquisition in higher education in the country. Implemented in 2004, the System consists of three main evaluation components: institutions, courses and student performance. Data collection occurred from August / 2017 to March / 2018. The analyzes show the concerns of these managers, derived from the disagreement with the higher education evaluation model applied by the Ministry of Education (MEC). It is concluded that the SINAES is a merely technical instrument and easy to be circumvented in the incessant search for a satisfactory concept to the HEI and the undergraduate course. Finally, we question the need for the public authorities responsible for evaluating the federal higher education system to present to Brazilian society the challenges posed to the sector in contemporary Brazil.

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Author Biographies

Francisco Nilton Gomes de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade de Fortaleza, Mestrado em Psicologia pela Universidade de Fortaleza , Doutorado em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco e Pós Doutorado em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul- UFGRS. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Santa Maria- UFSM do Departamento de Terapia Ocupacional, docente do Mestrado Educação Profissional e Tecnológica no Colégio Técnico Industrial na Universidade Federal de Santa Maria, na linha de pesquisa: Políticas e Gestão em Educação Profissional e Tecnológica. Acumula experiência na área de Gestão em Educação superior, Direção de Ensino, Coordenação de cursos, Coordenação do Programa em Saúde Mental, Tutor e Preceptor da Residência Multiprofissional da UFSM. Avaliador de cursos do BASIS- INEP/MEC. Linhas de Pesquisas: Gestão em Educação Superior: Políticas públicas, Gestão e Avaliação, Interdisciplinaridade, bem como na Terapia Ocupacional em Saúde Mental, Saúde Coletiva e Campo Social. Autor dos Livros: O universo linguístico: uma releitura filosófica na linguagem humana; Cenários e determinantes na educação superior no Brasil: caminhos reflexões sobre as práticas institucionais de ensino e Educação Superior: refletindo caminhos e compartilhando relatos de experiências, modelos e experiências de uma rede de atenção em saúde mental e Acessibilidade Cultural no Brasil: narrativas e vivências em ambientes sociais. Atualmente é Pesquisador na Rede de Estudos em Universidade (Rede GEU) da Universidade Federal de Santa Maria- UFSM, numa interlocução interinstitucional das Universidades Federais de Santa Maria (UFSM) e Porto Alegre (UFRGS) e Docente do Programa de Pós Graduação de Educação Profissional e Tecnológica do Colégio Técnico Industrial de Santa Maria- UFSM. Email: niltonoliveira@superig.com.br. 

Bruna de Pietro Zorzi, Universidade Federal de Santa Maria

Bruna de Pietro Zorzi, Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) em 2015, Especialista em Alfabetização e Letramento pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER) em 2016. Professora de Educação Infantil e Anos Iniciais na Rede Municipal de Educação de Santa Maria.

Josiane Bertoldo Piovesan, Universidade Federal de Santa Maria

Barachel em Terapia Ocupacional pela Universidade Federal de Santa Maria, atualmente voluntária no Projeto de Extensão em Saúde do Trabalhador. Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica. E-mail para contato: josiane_piovesan@hotmail.com

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Published

2020-07-02

How to Cite

DE OLIVEIRA, Francisco Nilton Gomes; ZORZI, Bruna de Pietro; PIOVESAN, Josiane Bertoldo. Considerations about the regulation and supervision of Hhgher education in Brazil. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 52, p. e10754, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n52.10754. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/10754. Acesso em: 27 aug. 2024.