Analysis of sociology teaching in high school at IFPB - campus Sousa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n64.21906

Keywords:

high school, sociology, interdisciplinarity.

Abstract

The present study investigated the teaching of Sociology in high school at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Paraíba (IFPB) - Campus Sousa, highlighting the organization of the subject in the Pedagogical Project of courses integrated into high school, the contents taught and the adoption of pedagogical resources in teaching plans and class diaries. As a methodological proposal, a bibliographical and documentary research was carried out, through the analysis procedure of the Pedagogical Projects of Course (PPC's), the teaching plans of the discipline and the diaries of the professor of sociology. From the results, it is possible to perceive a concern with the contextualization of the contents, in order to establish connection with pedagogical resources that arouse the students' interest. On the other hand, it is perceived the need of the researched institution to transpose the interdisciplinarity of the paper to the classroom, as well as to encourage the willingness to work together between the disciplines. Equally, engage in the debate so that the discipline of Sociology can continue to be offered in basic education.

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Author Biographies

Patrícia Diógenes de Melo Brunet, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba – IFPB

Mestre em Ensino - Linha de Pesquisa: Ensino de Ciências Humanas e Sociais - pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2017). Pós-graduação em Direito Processual Civil pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG (2011). Graduação em Ciências Jurídicas e Sociais pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG (2008). Professora de Legislação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba - IFPB - Campus Sousa. Líder do grupo de pesquisa "Ensino: teorias e práticas na educação básica", criado em 2017 e líder do grupo de pesquisa "Direitos Humanos, Educação e Meio Ambiente (DHEMA)", criado em 2019, ambos sediados no IFPB - Campus Sousa. 

Simone Cabral Marinho dos Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/Campus Pau dos Ferros – UERN/CAPF

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Docente do Departamento de Educação e dos Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) e Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES),  da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus Avançado de Pau dos Ferros (CAPF). Membro do Núcleo de Estudos em Educação (NEEd) e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Planejamento do Processo Ensino-Aprendizagem (GEPPE) e do Núcleo de Extensão em Educação em Direitos Humanos (NUEDH/UERN/CAMEAM). Membro da Rede Interdisciplinar Interinstitucional Êxito Escolar, Empoderamento e Ascensão Social (RIEAS) e Vice-presidente da  Rede Internacional Interdisciplinar de Pesquisadores em Desenvolvimento de Territórios (Rede-TER)

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Published

2023-04-03

How to Cite

DIÓGENES DE MELO BRUNET, Patrícia; CABRAL MARINHO DOS SANTOS, Simone. Analysis of sociology teaching in high school at IFPB - campus Sousa. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 64, p. e21906, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n64.21906. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/21906. Acesso em: 28 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos