Iniciation to the english language in the preschool:
pedagogic implications of the historical cultural theory
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n67.24212Keywords:
historical-cultural theory, humanization, initiation to the english language, language, preschool educationAbstract
Given the current situation of insertion of the English language since preschool, this study has perspectives of critically reflecting on the elements that underlie an education that promotes favorable conditions for the maximum development of children's intelligence and personality. This is a bibliographic research focused on questions about the initiation to the English language in classes of young children, with the general objective of systematizing some of the possible pedagogical implications arising from Historical-Cultural Theory for reflections on initiation to the English language in preschool age. The research is based on Leontiev (2001), Vygotsky (2001), Davydov (1988) and Repkin (2003), to discuss concepts of human being, learning, appropriation, objectification, mediation, language and human development, considering them principles capable of guiding the achievement of a humanizing education. The bibliographic investigation aims deepening in authors dedicated to the initiation of English language and also in studies arising from the Historical-Cultural Theory for the systematization of some pedagogical implications of this theoretical framework essential to the initiation to the English language in the preschool age. The results found refer to the possibility of promoting human development through an initiation into the English language guided by the appreciation of the characteristics and needs of childhood and by the activity of the child.
Downloads
References
BRANDÃO, Silvane Maria Pereira. Iniciação à língua inglesa na idade pré-escolar: implicações pedagógicas da teoria histórico-cultural. 2021. 149 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, 2021. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/79af0ab5-6aa6-4a01-a56e-dbacde6d8e39/content. Acesso em: 01 nov. 2023.
BRASIL. Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília, DF: Senado Federal, 1990.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. LDBEN: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Senado Federal, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação/Secretaria da Educação Básica. Indicadores de Qualidade na Educação Infantil. Brasília-DF: MEC/SEB, 2009b.
CAMPOS, Maria Malta; ROSEMBERG, Fúlvia. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. Brasília: MEC/SEF/COEDI, 2009.
DAVYDOV, Vasili Vasilievich. La enseñanza escolar y El desarrollo psíquico. Moscou: Progresso, 1988.
LEONTIEV, Alexei. Uma contribuição para a teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, Lev Semynovich e outros. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 7 ed. São Paulo: Ícone, 2001. p. 59 - 84.
LIMA, Elieuza Aparecida de. Trabalho pedagógico na Educação Infantil: em busca da atitude ativa de professores e crianças. In: MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima; PENITENTE, Luciana Aparecida Araújo; MILLER, Stela. (org.). A Questão do método e a Teoria Histórico-Cultural: bases teóricas e implicações pedagógicas. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2017. p. 113-129.
LIMA, Elieuza Aparecida de.; AKURI, Juliana Guimarães Marcelino. Um currículo em defesa da plenitude da formação humana. In: COSTA, Sinara Almeida da; MELLO, Suely Amaral. (org.). Teoria Histórico Cultural na Educação Infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017. 115-128.
MAGALHÃES, Cassiana. Implicações da Teoria Histórico-Cultural no processo de formação de professores da Educação Infantil. 2014. 196 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, 2014. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/ trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=1335688. Acesso em: 27 out. 2018.
MARCOLINO, Suzana. A brincadeira de papéis na escola da infância. In: COSTA, Sinara Almeida da; MELLO, Suely Amaral (org.). Teoria Histórico-Cultural na Educação Infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017. p. 153-164.
REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Ensino desenvolvente e atividade de estudo. Journal of Russian and East European Psychology, v. 41, n. 4, p. 10-33, set/out. 2003. https://doi.org/10.2753/RPO1061-0405410510
SAMPAIO, Mariana. Leitura e contação de histórias na Educação Infantil: um estudo sob a perspectiva da Teoria Histórico-Cultural. 2016. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/ trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf? popup=true&id_trabalho=4754721. Acesso em: 27 out. 2018.
TEIXEIRA, Sonia Regina; BARCA, Ana Paula de Araújo. Teoria Histórico-Cultural e Educação Infantil: concepções para orientar o pensar e o agir docentes. In: COSTA, Sinara Almeida da; MELLO, Suely Amaral (org.). Teoria Histórico-Cultural na Educação Infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017. p. 29-39.
VYGOTSKY, Lev Semynovich. Aprendizagem e Desenvolvimento Intelectual na Idade Escolar. In: VIGOTSKII, Lev Semynovich e outros. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 7.ed. São Paulo: Ícone, 2001.
VYGOTSKI, Lev Semynovich. Obras Escogidas II: Problemas de psicología general, (1996). Madrid: A. Machado Libros, 2006. 484 p.
VYGOTSKI, Lev Semynovich. Quarta aula: A questão do meio na pedologia. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-702, out/dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 EccoS – Revista Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.