Iniciation to the english language in the preschool:

pedagogic implications of the historical cultural theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n67.24212

Keywords:

historical-cultural theory, humanization, initiation to the english language, language, preschool education

Abstract

Given the current situation of insertion of the English language since preschool, this study has perspectives of critically reflecting on the elements that underlie an education that promotes favorable conditions for the maximum development of children's intelligence and personality. This is a bibliographic research focused on questions about the initiation to the English language in classes of young children, with the general objective of systematizing some of the possible pedagogical implications arising from Historical-Cultural Theory for reflections on initiation to the English language in preschool age. The research is based on Leontiev (2001), Vygotsky (2001), Davydov (1988) and Repkin (2003), to discuss concepts of human being, learning, appropriation, objectification, mediation, language and human development, considering them principles capable of guiding the achievement of a humanizing education. The bibliographic investigation aims deepening in authors dedicated to the initiation of English language and also in studies arising from the Historical-Cultural Theory for the systematization of some pedagogical implications of this theoretical framework essential to the initiation to the English language in the preschool age. The results found refer to the possibility of promoting human development through an initiation into the English language guided by the appreciation of the characteristics and needs of childhood and by the activity of the child.

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Author Biographies

Silvane Maria Pereira Brandão, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia – IFRO

Estudante de Pós-Graduação do Programa de Doutorado em Educação da Universidade Estadual Paulista -Unesp, Campus de Marília. Mestre em Estudos Anglísticos pela Universidade Federal de Santa Catarina, Graduada em Letras pela Universidade de Lisboa.

Elieuza Aparecida de Lima , Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Unesp, Campus de Marília

Professora Associada da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), Campus de Marília - SP. Possui Graduação em Pedagogia (1996), Mestrado em Educação (2001), Doutorado em Educação (2005) e Livre-docência em "Docência na Educação Infantil" pela mesma Universidade (2022). Atualmente, exerce atividades de docência, pesquisa, extensão e gestão junto ao Departamento de Didática da FFC, desenvolvendo ações no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação.

Amanda Valiengo, Universidade Federal de São João del Rei – UFSJ

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus de Marília (2005). Concluiu Mestrado em Educação (2008) e Doutorado em Educação, com estágio em Portugal (2012) pela mesma Universidade. Pós-doutora pela Universidade Federal do Espírito Santo (2018). Atualmente, é professora Adjunta da Universidade Federal de São João Del Rei, MG, no Departamento de Ciências da Educação e no Mestrado em Educação. É pesquisadora na área de Educação Infantil, brincadeira e leitura para a infância.

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Published

2023-12-18

How to Cite

BRANDÃO, Silvane Maria Pereira; LIMA , Elieuza Aparecida de; VALIENGO, Amanda. Iniciation to the english language in the preschool: : pedagogic implications of the historical cultural theory. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 67, p. e24212, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n67.24212. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/24212. Acesso em: 5 nov. 2024.