Curiosity as a category in teaching training: knowing things
DOI:
https://doi.org/10.5585/2025.27600Keywords:
curiosity, Paulo Freire, reflective thinking, John DeweyAbstract
We propose dialogues on the category of curiosity based on Dewey and Paulo Freire who consider it as the germ of the act of reflective thinking, bringing into consideration, to develop such an argument, the formative experience of two educator-researchers. We do not intend to mention the differentiation of the political-pedagogical perspective between the two. We attempt, based on the confluence of the principles of this concept, as presented by the two authors, to propose reflections on the principles of the epistemology of the training practices of educator-researchers. The text is not just a literature review; its argumentative path is also composed of the observation, production and analysis of data that took place with the research participants: a pedagogical assistant and an educational services coordinator from a public education network in a city in the metropolitan region of São Paulo. We took as a field of observation to generate data the path developed by the participants in a professional master's program in education at a university in São Paulo and the action research in the training context in the school environment carried out by the participants. As a driver of the analysis, we used the concept of dispositions present in the methodology of Lahire's sociological portraits and which was used to identify the activation, in different contexts, of the disposition towards curiosity until its elevation to the intellectual field or epistemological curiosity.
Downloads
References
ALVES, W. F. A formação de professores e as teorias do saber docente: contextos, dúvidas e desafios. Educação e Pesquisa, 33(2), 263-280. 2007.
BIOTO, P. A. Impactos do percurso formativo em mestrados profissionais em Educação no desenvolvimento profissional de suas autoras. Dialogia, São Paulo, n. 48, p. 1-17, e26236, jan./abr. 2024. Disponível em: https://doi.org/10.5585/48.2024.26236
DEWEY, J. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. Nova tradução e notas de Haydée de Camargo Campos. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.
DUARTE, E. Professoras reflexivas: um esforço consciente e voluntário. Dissertação (mestrado). Universidade Nove de Julho-SP, 2023.
FUNDAÇÃO MOKITI OKADA (org.) Alicerce do Paraíso volume 3. Secretaria de Tradução da IMMB (Trad.). – 6. ed.- São Paulo, 2022.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa/ 47ª ed – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. Org.: Ana Maria Aarújo Freire.- 1ª ed. – São Paulo: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, P. Professora sim tia não: Cartas a quem ousa ensinar. 1ª ed. Edições Loyola. São Paulo, 1993.
HUSSERL, E. A ideia da fenomenologia / Die idee der phanomenologie por Edmund Husserl; tradução por Artur Mourão. - Lisboa: Edições 70, 2000. Textos filosóficos; v. 8.
LAHIRE, B. Retratos Sociológicos: disposições e variações individuais. Trad.: Didier Martin e Patrícia Chittoni Ramos Reuillard. Porto Alegre: Artmed, 2008. E-book
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
OLIVEIRA, N.A.; SOLER, L.G.; PROTÁSIO, A.R. Lógica pedagógica e pensamento reflexivo com base em John Dewey e Paulo Freire: uma mesma epstemologia, diferentes perspectivas ético-políticas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 104, p. e5728, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.104.5728. Acesso em: 01 de out.de 2024.
PIMENTA, S. G. (1998). Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. In: Fazenda, I. (Org.). Didática e interdisciplinaridade. Campinas-SP, 161-178.
PIMENTA, S. G. & ANASTASIOU, L. G. C. (2002). Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez Editora.
POLANYI, M. A dimensão tácita. Trad.: Eduardo Beira. Escola de engenharia, Universidade do Minho. Inovatec. Portugal, 2010.
PUENTES, R. V. & AQUINO, O. F. & QUILLICI NETO, A. (2009). Profissionalização dos professores: conhecimentos, saberes e competências necessários à docência. Revista Educar, 34, 169-184.
TARDIF, M. Saberes Docentes e formação profissional. Trad.: Francisco Pereira. Petrópolis: Vozes, 2014.
TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000400013. Acesso em: 21 jul. 2023.
TOURINHO, C.D.C. A crítica da fenomenologia de Husserl à visão positivista nas ciências humanas. Revista da Abordagem Gestáltica: Estudos Fenomenológicos [en linea]. 2011, XVII (2), 131-136. ISSN: 1809-6867. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357735515003 acesso em: 01 de out. de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Patricia Aparecida Bioto, Eliane Duarte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 255
- pdf (Português (Brasil)) 144