Bullying and school practices: adapt or emancipate?

Authors

  • Jorge Luis Cammarano González Universidade de Sorocaba, Centro de Ciências Humanas, Mestrado Em Educação.

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n41.6802

Keywords:

Bullying. Scholar practices. School institution.

Abstract

In this paper, we discusses the relationships and mediations between bullying phenomenon and educational practices of the social being in the scholar context. The problem that guides the topic tenses the possibility of a conception and treatment of this phenomenon from the perspective of the individual’s adaptation to what determines the dominant logic behind the capitalism or from the perspective of practices that feed the possibility of an emancipatory education. Having this goal, we discuss the concept of bullying and examine a children’s tale entitled The Bull and the Pig, considering some important aspects of the current social reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Luis Cammarano González, Universidade de Sorocaba, Centro de Ciências Humanas, Mestrado Em Educação.

Possui graduação em Pedagogia pelo Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (1978) , mestrado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (1983) , doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1990) e pós-doutorado pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001) . Atualmente é professor titular da Universidade de Sorocaba e professor titular do Associação Educacional do Litoral Santista. Tem experiência na área de Educação , com ênfase em Fundamentos da Educação. Atuando principalmente nos seguintes temas: Marxismo, Educação.

Published

2016-12-21

How to Cite

CAMMARANO GONZÁLEZ, Jorge Luis. Bullying and school practices: adapt or emancipate?. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 41, p. 129–146, 2016. DOI: 10.5585/eccos.n41.6802. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/6802. Acesso em: 5 nov. 2024.