Continuing education of the management team in the municipal public network of Messias-Alagoas
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n61.21641Keywords:
school management, training of managers, public school.Abstract
The complexity of the act of organizing the space in which the formal learning process takes place demands multidimensional perspectives. The objective of the research was to present the experience of the continuing education of the management team, based on listening to the voices of the participants, in the municipal public network of Messias, in the state of Alagoas. The methodology developed was based on a qualitative approach, with the objective of exploratory research. Data collection was carried out through the application of an online questionnaire with 50 (fifty) participants of the managers course in that municipality. The main results showed that the experience of continuing education for managers contributed with reflexive questions to the school organization process, dimensioning actions for collective work, for interpersonal relationships and for the effective work of the school and the community.
Downloads
References
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2008.
ALONSO, M. Formação de gestores escolares: um campo de pesquisa a ser explorado. In: ALMEIDA, M. E. B.; ALONSO, M. Tecnologias na formação e na gestão escolar. São Paulo: Avercamp, 2007.
APPLE, M. W. Política Cultural e Educação. São Paulo: Cortez, 2001.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2002.
BIANCHETTI, R. G. Modelo neoliberal e políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 1996.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Brasília, 1988.
BRASIL. Lei n.º 13.005, de 25 junho de 2014: Plano Nacional de Educação. Brasília, DF, 2014.
BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996: estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Biblioteca Digital da Câmara dos Deputados, 1996.
GRACINDO, R. V. O gestor escolar e as demandas da gestão democrática: Exigências, práticas, perfil e formação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 3, n. 4, p. 135-147, jan./jun. 2009. Disponível em:
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/107, acesso em 5 de fev. 2022.
LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.
LÜCK, H. A gestão participativa na escola. Petrópolis: Vozes, 2013.
LÜCK, H. As dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.
LÜCK, H. Gestão do processo de aprendizagem pelo professor. Petrópolis: Vozes, 2014.
LÜCK, H. Gestão Educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: Vozes, 2015.
MESSIAS. Lei nº 229, de 9 de setembro de 2015. Plano Municipal de Educação. Messias, Alagoas, 2015.
NEVES, L. M. W. Educação e política no Brasil de hoje. São Paulo: Cortez, 2005.
NÓVOA, A. Escolas e professores: proteger, transformar, valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.
SANTOS, C. R. O gestor educacional de uma escola em mudança. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.
SILVA, I. G. Democracia e participação na “reforma” do Estado. São Paulo: Cortez, 2003.
VIEIRA, S. L.; VIDAL, E. M. Perfil e Formação de Gestores Escolares no Brasil. Dialogia, São Paulo, n. 19, p. 47-66, jan./jun. 2014. Disponível em https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/4984, acesso em 5 de fev. 2022.
VIRGINIO, A. S.; BITTENCOURT, J. M. V. O direito à educação na formação de gestores escolares. In: Formação a distância para gestores da educação básica: olhares sobre uma experiência no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2018. Disponível em:
https://lume.ufrgs.br/handle/10183/193641, acesso em 5 de fev. 2022.
WELLEN, H.; WELLEN, H. Gestão organizacional e escolar: uma análise crítica. Curitiba: Ibpex, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EccoS - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 533
- PDF (Português (Brasil)) 526