Analysis of sociology teaching in high school at IFPB - campus Sousa
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n64.21906Keywords:
high school, sociology, interdisciplinarity.Abstract
The present study investigated the teaching of Sociology in high school at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Paraíba (IFPB) - Campus Sousa, highlighting the organization of the subject in the Pedagogical Project of courses integrated into high school, the contents taught and the adoption of pedagogical resources in teaching plans and class diaries. As a methodological proposal, a bibliographical and documentary research was carried out, through the analysis procedure of the Pedagogical Projects of Course (PPC's), the teaching plans of the discipline and the diaries of the professor of sociology. From the results, it is possible to perceive a concern with the contextualization of the contents, in order to establish connection with pedagogical resources that arouse the students' interest. On the other hand, it is perceived the need of the researched institution to transpose the interdisciplinarity of the paper to the classroom, as well as to encourage the willingness to work together between the disciplines. Equally, engage in the debate so that the discipline of Sociology can continue to be offered in basic education.
Downloads
References
BODART, Cristiano das Neves; FEIJÓ, Fernanda. A importância da sociologia escolar: esclarecimentos necessários em tempos de obscurantismo. In: BODART, Cristiano das Neves; RADAMÉS, Mesquita Rogério (orgs.). A importância do ensino das Ciências Humanas: Sociologia, Filosofia, História e Geografia. Maceió: Café Com Sociologia, 2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Biblioteca Digital da Câmara. 8. ed. Brasília, DF: Câmara dos Deputados. Disponível em: http//:bd.camara.leg.br. Acesso em: 10 de jun. de 2016.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 05, de 04 de maio de 2011. Diretrizes
Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2011.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. v. 3. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2006.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília, DF: 2018.
BRUNET, P. D. M.; SANTOS, N. F. ; SILVA, R. F.; SANTOS FILHO, I. O. O que se espera do professor de sociologia – questões sobre a formação e desafios da prática docente. Holos, [S. l.], v. 3, p. 32–40, 2017.
CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
IFPB. Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba – Campus Sousa. Plano Pedagógico do Curso Técnico em Agropecuária. Sousa: Ifpb, 2014.
IFPB. Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba – Campus Sousa. Plano Pedagógico do Curso Técnico em Agroindústria. Sousa: Ifpb, 2014.
IFPB. Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba – Campus Sousa. Plano Pedagógico do Curso Técnico em Informática. Sousa: Ifpb, 2016.
IFPB. Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba – Campus Sousa. Plano Pedagógico do Curso Técnico em Meio Ambiente. Sousa: Ifpb, 2016.
IANNI, Octávio. O ensino das ciências sociais no 1º e 2º graus. Cadernos Cedes, Campinas,
v. 31, n. 85, p.327-339, set./dez 2011.
KRIPKA, Rosana Maria Luvezute; SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danusa de Lara. Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de Investigaciones, v. 14, N.2, Jul-Dic., 2015, p. 55-73.
MORAES, Amaury Cesar. Licenciatura em ciências sociais e ensino de Sociologia: entre o balanço e o relato. Tempo Social. Revista de Sociologia da USP, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 05- 20, 2003.
OLIVEIRA, Pablo Menezes e. Educação e formação humana: o lugar ocupado pelas “Humanas” nos Institutos Federais de Educação Tecnológica. Debates em Educação, Maceió, v. 1, n. 24, p. 600-612, ago. 2019.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23 ed. rev. e atual. – São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, Ileizi Fiorelli. BNCC, o ensino de Sociologia. In: BRUNETTA , Antonio Alberto; BODART , Cristiano das Neves; CIGALES, Marcelo Pinheiro (orgs.). Dicionário do Ensino de Sociologia. 1. ed. Maceió- AL: Editora Café com Sociologia, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dos autores

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 439
- PDF (Português (Brasil)) 279