Brand as a Territorial Development Strategy: convergence between city branding and the Master Plan of São Paulo city

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v21i1.20542

Keywords:

City brand, Territorial branding, Territorial development, Master plan

Abstract

Research objective: the main objective of the paper is to understand how the territorial brand is articulated with the Municipal Master Plans, on a municipal scale, based on the case of São Paulo city.

Methodology/approach: an exploratory research, with a qualitative approach, and documental design. The corpus of the research consisted of São Paulo Brandbook and the Strategic Master Plan of São Paulo city.

Main results: It was found that there is some convergence between the pillars of the brand and contents of the master plan, but it is not an explicit articulation.

Theoretical/methodological contributions: the creation of territorial brands is a resource that can reaffirm the territorial dimension of development processes and enhance existing resources and assets.

Relevance/originality: the study contributes to strengthening the field of studies in Communication for Development.

Social or management implications: this reflection can strengthen the understanding of communication as a constituent element of the plans and development of municipalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Monica Franchi Carniello, University of Taubaté and Fatec Pindamonhangaba

PhD

Moacir José dos Santos, University of Taubaté and Módulo University Center

PhD

 

References

Anholt, S. (2007). Competitive identity: The new Brand management for nations, cities, and regions, New York, NY: Palgrave Macmillan.

Anholt, S. (2010), “Definitions of place branding-working towards a resolution”, Place Branding and Public Diplomacy, Vol. 6 No. 1, pp. 1-10.

Artêncio, M. M.; Mariutti F. G.; Giraldi, J. M. E. (2020) 20 Anos de Publicações sobre Marca-de-Lugar no Brasil: um panorama analítico-reflexivo da produção acadêmica. XXIII SEMEAD Seminários em Administração. Recuperado em 1 agosto, 2021, de https://login.semead.com.br/23semead/anais/arquivos/1141.pdf?

Barquero, A. V. (2001) Desenvolvimento endógeno em tempos de globalização. Porto Alegre: Fundação de Economia e Estatística.

Barranquero-Carretero, A. Sáez-Baeza. (2015) Comunicación y buen Vivir.La crítica descolonial y ecológica a la comunicación para el desarrollo y el cambio social.

Palabra Clave, v. 18, n.1, p. 41-82. DOI:10.5294/pacla.

Bloom Consulting. (2019) Portugal City Brand Ranking, Recuperado em 10 maio, 2019, de https://www.bloom-consulting.com/pt/bloom-consulting-portugal-city-brand- ranking/index.html#/?municipality=171

Brasil (2001) Lei n. 10.257, de 10 de julho de 2001. Estatuto da Cidade e Legislação Correlata. 2. Ed., Atual. Brasília: Senado Federal, Subsecretaria de Edições Técnicas, 2002. Recuperado em 26 julho, 2021, de

http://www.geomatica.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/03/Estatuto-da-Cidade.pdf

Carniello, M., & dos Santos, M. (2021). Comunicação para o desenvolvimento territorial: análise da Política Nacional de Desenvolvimento Regional. Redes (St. Cruz do Sul Online), 26. doi: https://doi.org/10.17058/redes.v26i0.15670

Castells, M. A (2000). Questão Urbana. São Paulo, Ed. Paz e Terra.

Cleava, Evan et al. (2016) The role of place branding in local and regional economic development: bridging the gap between policy and practicality, Regional Studies, Regional Science, 3:1, 207-228. Recuperado em 26 julho, 2021 de DOI:10.1080/21681376.2016.1163506.

Costamagna, P.; Pérez, R.; Spinelli, E. (2013) Elementos de um enfoque pedagógico para el desarrollo territorial. S. L, conectadel, dezembro 2013. Recuperado em 26 julho, 2021 de http://www.conectadel.org/wp-ontent/uploads/downloads/2014/03/ElementosenfoquepedagogicoDET.pdf

Dallabrida, V. R. (2016) Ativos territoriais, estratégias de desenvolvimento e governança territorial: uma análise comparada de experiências brasileiras e portuguesas. Revista Eure, v. 42, n. 126, p. 187-212, mayo. Recuperado em 29 julho, 2021 de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612016000200009

Dallabrida, Valdir Roque; Rotta, Edemar; Büttenbender, Pedro Luís (2021). Pressupostos epistêmico-teóricos convergentes com a abordagem territorial. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, [S.l.], v. 17, n. 2, jun. Recuperado em 30 julho, 2021 de https://www.rbgdr.net/revista/index.php/rbgdr/article/view/6343/1096.

Dowbor, Ladislau (1996). Governabilidade e descentralização. Perspectiva, São Paulo: SEADE, v. 10, n.3, ju./set.

Florek, M., Insch, A., & Gnoth, J. (2006). City council websites as a means of place brand identity communication. Place Branding, 2(4): 276-296.

Flores, Murilo (2006). A identidade cultural do território como base de estratégias de desenvolvimento - Uma visão do estado da arte. Recuperado em 26 julho, 2021 de https://static.fecam.net.br/uploads/28/arquivos/4069_FLORES_M_Identidade_Territorial_como_Base_as_Estrategias_Desenvolvimento.pdf

Fonseca Junior, Wilson Corrêa (2012). Análise de conteúdo. Duarte, Jorge & Barros, Antonio (Org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2 ed. 6. reimpr. São Paulo: Atlas.

Heeks, R. (2008) ICT4D 2.0: The next phase of applying ICT for international development. Computer, v. 41, n. 6, p. 26–31.

IBGE (2021) Cidades. São Paulo. Recuperado em 26 julho, 2021 de https://cidades.ibge.gov.br/

Imeant (2021) Masterly people of Turkey. City branding for Gaziantep. 2021. Recuperado em 26 julho, 2021 https://www.imeanit.com/portfolio/masterly-people-of-gaziantep/

Insch, Andrea & Florek, Magdalena. (2008).A Great Place to Live, Work and Play: Conceptualising Place Satisfaction in the Case of a City's Residents. Journal of Place Management and Development.1.138-149.10.1108/17538330810889970.

Kavaratzis, M. (2008). From city marketing to city branding: An interdisciplinary analysis with reference to Amsterdam, Budapest and Athens. s. n.

Kleine, D. (2013) Technologies of choice?: ICTs, development, and the capabilities approach. Cambridge: The MIT Press.

Kotler, P. et al. (2006) Marketing de lugares. São Paulo: Pearson.

Lisboa, Severina Sarah, Heller, Léo e Silveira, Rogério Braga (2013) Desafios do planejamento municipal de saneamento básico em municípios de pequeno porte: a percepção dos gestores. Engenharia Sanitária e Ambiental [online], v. 18, n. 04 de pp. 341-348. Recuperado em 1 agosto, 2021, de https://doi.org/10.1590/S1413-41522013000400006

Mariutti, F. G. (2012) Análise da imagem do Brasil por meio do Anholt Nation Branding Index. Revista Turismo Visão e Ação – Eletrônica, Vol. 14 - nº 1 - p. 67–81 / jan-abr. Recuperado em 1 agosto, 2021, de https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rtva/article/view/2408/2167

Mariutti, F.G. (2017). The placement of country reputation towards place management. Journal of Place Management and Development, v.10, n.3, p. 240-253.

Mariutti, F.; Giraldi, J. M. E. (2021).Branding Cities, Regions and Countries: The Roadmap of Place Brand Equity. RAUSP Management Journal, v. 56, n. 2, p. 202-216.

Martins, José Roberto (2006). Branding. Um manual para você criar, gerenciar e avaliar marcas.3 ed. Global Brands.

Pedeliento, G. & Kavaratzis, M., (2019) Bridging the gap between culture, identity and image: a structurationist conceptualization of place brands and place branding, Journal of Product & Brand Management. Recuperado em 25 outubro 2021, de https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JPBM-01-2018-1735/full/html

Panos London (2007) The case for communication in sustainable development. London, Panos London, 2007.

Pecqueur, B. (2004) Le développement territorial: une nouvelle approche des processos de développement pour les économies du Sud. France: Université Joseph Fourier.

Prefeitura de São Paulo (2021). Secretaria de Turismo, Recuperado em 26 julho, 2021, de https://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/desenvolvimento/turismo/

Rosemberg, M. (2000) Le marketing urbain en question – Production d´espace et de le discours ans quatre projects de villes. Paris: Anthropos.

Sánchez, Fernanda (2001) A reinvenção das cidades na virada de século. Agentes, estratégias e escalas de ação política. Revista de Sociologia Política, Curitiba, n. 16, p. 31-49, jun. Recuperado em 26 julho 2021, de https://www.scielo.br/j/rsocp/a/63CscvjkSmfXqPbKtttkDfn/?format=pdf&lang=pt 2021.

Santos, Milton (2002). A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. Vol. 1. Edusp, 2002.

São Paulo Brand Book (2011) V. 03. Recuperado em 26 julho, 2021, de https://spturis.com/marcasp/MarcaSP.pdf

São Paulo (2014). Plano diretor estratégico do município de São Paulo. Lei nº 16.050/2014. Texto da lei ilustrado.

Sassen, S. (2008) As diferentes especializações das cidades globais. South America: Urban Age, 2008. Recuperado em 26 julho, 2021, de http://downloads.lsecities.net/0_downloads/archive/_SA/02_NewsPaper_Essay_Sassen_por.pdf

Schramm, W. (1970) Comunicação de massa e desenvolvimento. Rio de Janeiro: Bloch.

Sen, Amartya (2000). Desenvolvimento como Liberdade. São Paulo: Companhia das Letras.

Servaes, Jan (2007) Communication for Development and Social Change. New Delhi: SAGE.

Souza, Marcelo Lopes (2003). Mudar a Cidade – Uma Introdução Crítica ao Planejamento e à Gestão Urbanos. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

Ultramari, Clovis; Silva, Roberto Carlos Evencio de Oliveira da (2017). Planos Diretores em linha do tempo: Cidade brasileira 1960-2015. XVII Enanpur; São Paulo.

Downloads

Published

2022-01-31

How to Cite

Carniello, M. F., & dos Santos, M. J. (2022). Brand as a Territorial Development Strategy: convergence between city branding and the Master Plan of São Paulo city. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 21(1), 134–153. https://doi.org/10.5585/remark.v21i1.20542