Intellectual emancipation, dialogic communication and equality between educator and student: weaving dialogues from Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/42.2022.22881

Keywords:

intellectual emancipation, principle of equality, education and politics, Paulo Freire, Joseph Jacotot

Abstract

This article aims to reflect on some issues inherent to the educator/student relationship, brought up in the works of Paulo Freire. The concepts of intellectual emancipation, dialogic communication and equality, developed by the author and addressed in this study, found an interlocution in the thought of Joseph Jacotot, a French educator at the beginning of the 19th century, with whom we look for parallels. Knowing that the education and the politics guide these two educators, the methodological form adopted was the bibliographic research, used from theoretical contributions of authors like as Rancière (2015), Kohan (2017; 2019), Masschelein e Simons (2013), which approach philosophy to think about education, politics, equality and emancipation. The conclusions indicate the political commitment of the educators analyzed with the intellectual emancipation and the freedom of the subjects through education, presenting ways of resistance and confrontation with the conservatism that affronts education, the educator and the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Carneiro da Conceição, Universidade Federal do Parará – UFPA

Doutora em Educação

Carolline Septimio, Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC

Doutora em Educação

Vanessa Goes Denardi, Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC

Mestre em Educação

References

APARICI, R. Introdução: a educomunicação para além do 2.0. In: APARICI, Roberto. Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas, 2014.

BRUM, E. Brasil: construtor de ruínas – um olhar sobre o país de Lula a Bolsonaro. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2019.

CASALI, A. O legado de Paulo Freire para a pesquisa (auto)biográfica. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre. Narrativas de formação e saberes biográficos. Natal, RN; EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

CASTILLO, D. P. Construir nossa palavra de educadores. In: APARICI, Roberto. Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas, 2014.

CASTORIADIS, C. As encruzilhadas do labirinto. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.

DONNELLAN, A. Diagnóstico e ficção. In: TUNES, Elizabeth; BARTHOLO, Roberto. (org.). Nos limites da ação: Preconceito, inclusão e deficiência. São Carlos: EdUFSCar, 2007.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 17a. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 53ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

KAPLÚN, M. Uma pedagogia da comunicação. In: APARICI, Roberto. Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas, 2014.

KOHAN, W. O. Um exercício que faz escola: notas para pensar a investigação educacional a partir de uma experiência de formação no Rio de Janeiro. Educação em Foco (Juiz de Fora), v. 20, p. 159-175, 2015.

KOHAN, W. O. Entre nós, em defesa de uma escola. ETD: Educação Temática Digital, v. 19, p. 590, 2017.

KOHAN, W. O. Paulo Freire, a filosofia e a vida. Revista Educação Online, Rio de Janeiro, n. 29, p. 90-112, set./dez. 2018.

KOHAN, W. O. Paulo Freire, mais do que nunca: uma biografia filosófica. Belo Horizonte: Vestígio, 2019.

MASSCHELEIN, Jan e SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: Uma questão pública. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2013

RANCIÈRE, J. O mestre Ignorante. Belo horizonte: Autêntica, 2015.

SOARES, I. O. Introdução à edição brasileira. In: APARICI, Roberto. Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas, 2014.

Published

2022-12-20

How to Cite

CARNEIRO DA CONCEIÇÃO, Letícia; SEPTIMIO, Carolline; GOES DENARDI, Vanessa. Intellectual emancipation, dialogic communication and equality between educator and student: weaving dialogues from Freire. Dialogia, [S. l.], n. 42, p. e22881, 2022. DOI: 10.5585/42.2022.22881. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/22881. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 42 “Paulo Freire e seu legado para a educação de crianças, jovens e adultos”