Initial and continuing training for School Counseling in the State Technical Schools of São Paulo, Brazil

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5585/52.2025.26234

Palavras-chave:

School counseling; Initial and continuing training; Vocational and Higher Technological Education; CEETEPS.

Resumo

The article discusses the initial and continuing education of professionals who carry out school counseling in the State Technical Schools of São Paulo, Brazil [Etecs], considering data highlighted by 169 individuals consulted in the year 2020, analyzing the scenario of the school units linked to the Paula Souza State Center for Technological Education. Based on a survey-type field research combined with official documents, the data obtained is relevant for an examination of the insertion and training for school counseling in basic and technical vocational education at the secondary level, identifying gaps, persistency, correspondences with specialized literature, providing relevant considerations for reflection on practices, policies, and the management of professional and technological education.

Downloads

Biografia do Autor

Paulo Roberto Prado Constantino, Unesp - Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT) Presidente Prudente, São Paulo, Brasil1

Doutor em Educação (UNESP), Professor e pesquisador no Departamento de Educação / FCT

Jorge Geraldo de Camargo Filho, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, SP, Brasil

Doutor em Educação, Arte e História da Cultura (2022), mestre em Ciências da Religião pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2004) e bacharel em Administração de Empresas pelo Centro Universitário UniSant´Anna (1999).

Susana Henriques, Universidade Aberta de Portugal, Lisboa, Portugal

Doutora em Sociologia Agregado na área científica de Educação a Distância, subárea científica de Políticas Públicas em Educação (2021) pela Universidade Aberta. Professora Associada no Departamento de Educação e Ensino a Distância da Universidade Aberta, Investigadora no Centro de Estudos Globais (CEG), no Laboratório de Educação a Distância e e-Learning (LE@D) da Universidade Aberta e no Centro de Investigação e Estudos de Sociologia (CIES) do ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa.

Referências

ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. Orientação educacional e coordenação pedagógica no Estado de São Paulo: avanços, recuos, contradições (Parte I). Psicologia da Educação, São Paulo, n. 48, p.113-120, jun. 2019a. Available at: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752019000100012. Access on: Feb 2 2023.

ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. Orientação educacional e coordenação pedagógica no Estado de São Paulo: avanços, recuos, contradições (Parte II). Psicologia da Educação, São Paulo, n. 49, p.117-121, dez. 2019b. Available at: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752019000200012. Access on: Feb 2 2023.

AQUINO, J. G.; MUSSI, M. C. As vicissitudes da formação docente em serviço: a proposta reflexiva em debate. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.27, n.2, p. 211-227, 2001.

AZEVEDO, M. Para voltar a falar em Orientação Educacional. In: Katia Augusta Curado Pinheiro C. da Silva et al. (Orgs.). Formação de professores: concepções e políticas, Jundiaí: Paco Editorial, 2018. p. 89-106.

BARNES, Sally-Anne; BIMROSE, Jenny; BROWN, Alan; KETTUNEN, Jaana; VUORINEN, Raimo. Lifelong guidance policy and practice in the EU: trends, challenges and opportunities. 2020. Available at: https://www.researchgate.net/publication/341078831_Lifelong_guidance_policy_and_practice_in_the_EU_trends_challenges_and_opportunities. Access on: Apr 2, 2023

BRASIL. Law nº 9.394, of December 20, 1996. It establishes the guidelines and foundations of national education. Dec 23, 1996. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Access on: Oct 20, 2023.

BRASIL. Law nº 12.014, of August 06, 2009. It amends Article 61 of Law No. 9,394, of December 20, 1996, for the purpose of specifying the categories of workers who should be considered education professionals. Aug 07, 2009. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato20072010/2009/Lei/L12014.htm#art1. Access on: Apr 1 2023

BRASIL. MEC. National Education Council/Vocational education Committee Resolution No. 01/2021, of January 5, 2021. It defines the General National Curricular Guidelines for Vocational Education and Training. 2021. Avaliable at https://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-5-de-janeiro-de-2021-297767578. Access on: Mar 2 2021

CEDEFOP. Um novo olhar sobre a profissionalização dos orientadores profissionais. Informative Note, Dec 2021. Salônica: Centro Europeu para o Desenvolvimento da Formação Profissional, 2021. Available at https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/9161. Access on Feb 3, 2022.

CEE. São Paulo. SEDUC Resolution, dated April 19, 2022. Ratifying, under Article 9 of Law 10.403, dated July 6, 1971, the CEE Deliberation No. 207/2022, which establishes Curricular Guidelines for Professional and Technological Education in the Education System of the State of São Paulo. Official Gazette of the State. Published on April 21 2022. São Paulo, SP, 2022.

CEETEPS. CEETEPS Deliberation No. 06, dated February 5, 2009. It regulates the duties of public positions, covered by the Career Plan, Public Employment, and Remuneration System, as addressed in Article 40 of Complementary Law No. 1.044, dated May 13, 2008, and provides related measures. Feb 6, 2009. Available at": http://www.portal.cps.sp.gov.br/quem-somos/departamentos/cgd/legislacao/deliberacoes-2009.pdf. Access on Apr 3 2023.

CEETEPS. CEETEPS Deliberation No. 18, dated July 16, 2015. It provides for the activity of Project Coordinator Responsible for Guidance and Educational Support in the State Technical Schools of CEETEPS. Official Gazette of São Paulo. Jul 18, 2015. Available at: http://www.cpscetec.com.br/cpscetec/doc_apoio_hae/2019/legislacao_vigente.zip. Access on Apr 03 2023.

CEETEPS. CETEC Instruction No. 04, dated June 28, 2018. Issues supplementary instructions to CEETEPS Deliberation No. 018, published on July 20, 2015, in order to regulate the activities of the Teacher Coordinator of Projects Responsible for Guidance and Educational Support in Technical Schools. Available at: http://www.cpscetec.com.br/cpscetec/doc_apoio_hae/2019/legislacao_vigente.zip. Access on Apr 03 2023.

CEETEPS. Perfil e histórico do Centro Paula Souza. [Website]. 2020. Available at http://www.cps.sp.gov.br/quem-somos/perfil-historico/. Access on May 06 2020.

CEETEPS. Sobre o Centro Paula Souza. [Website]. 2022. Available at https://www.cps.sp.gov.br/sobre-o-centro-paula-souza/. Access on Mar 18 2022.

GIACAGLIA, Lia Renata Angelini; PENTEADO, Wilma Millan Alves. Orientação educacional na prática: princípio, histórico, legislação, técnicas e instrumentos. 6.ed. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

GRINSPUN, Mirian Paura Sabrosa Zippin. (Org.) A prática dos Orientadores Educacionais. São Paulo: Cortez, 1994.

HIBARINO, Denise A.; NODARI, Janice Inês. Compreendendo o papel dos orientadores PDE: Identidade, espaço e lugar. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, v. 9(1), p. 42-57. Available at https://www.researchgate.net/publication/327759302_Compreendendo_o_papel_dos_orientadores_pde_identidade_espaco_e_lugar. Access on Apr 02 2022.

INEP. Sinopse estatística da educação básica - 2019. 2020. Available at http://download.inep.gov.br/informacoes_estatisticas/sinopses_estatisticas/sinopses_educacao_basica/sinopse_estatistica_educacao_basica_2019.zip. 2020a. Access on Feb 08 2022.

INEP. Sinopse estatística da educação profissional e tecnológica - 2019. 2020. Available at https://download.inep.gov.br/dados_abertos/sinopses_estatisticas/sinopse_estatistica_educacao_profissional_tecnologica_2019.zip. 2020b. Access on Feb 08 2022.

MONTEIRO, Bianca Resende; CORREIA, Alicia Silva Uchôa Correia; CORRÊA, Lajara Janaina Lopes; FREITAS, Maria da Conceição Silva. A formação e o trabalho do(a) orientador(a) educacional. Linhas Críticas, [S. l.], v. 27, p.e33167, 2021. Available at https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33167. Access on Apr 02 2022.

OECD. TALIS 2018 Results (Volume I): teachers and school leaders as lifelong learners, TALIS. Paris: OECD Publishing, 2019.

O’CONNOR, Patrick J. How school counselors make a world of difference. Phi Delta Kappan Journal, v. 99, n. 7, p.35-39, 2018. Available at https://kappanonline.org/oconnor-school-counselors-make-world-difference/. Access on Feb 02 2022.

PASCOAL, Miriam. O orientador educacional no Brasil: uma discussão crítica. Revista Poiésis, v.3, n. 3-4, p.114-125, 2006. Available at https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/10549. Access on Feb 02 2022.

PASCOAL, Miriam; HONORATO, Eliane Costa; ALBUQUERQUE, Fabiana A. de. Orientador Educacional no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, n.47, p. 101-120, jun. 2008. Available at http://www.scielo.br/pdf/edur/n47/06.pdf. Access on Feb 02 2022.

PORTO, Olívia. Orientação Educacional: teoria, prática e ação. Rio de Janeiro: Wak, 2009.

REESE, Diane M. School counselor preparation to support inclusivity, equity and access for students of color with disabilities. Frontiers in Education, v.6, p.01-12, mar. 2021. Available at https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2021.588528/full. Access on Feb 02 2022.

REHEM, Cleunice Matos. Perfil e formação do professor da educação profissional técnica. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.

SANCHES, Cida. Orientação educacional e o adolescente. São Paulo: Arte & Ciência, 1999.

SAVATER, Fernando. O valor de educar. São Paulo: Planeta, 2012.

VIEIRA, Cristina Pereira, HENRIQUES, Susana, ROMERA, Liana Abraão. Estudos Juvenis em eLearning: construção de um curso de aprofundamento científico e profissional. Educa Online, v.13(1), p. 56-78. 2019. Available at https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/8017. Access on Apr 02, 2022.

Downloads

Publicado

26.03.2025

Como Citar

CONSTANTINO, Paulo Roberto Prado; CAMARGO FILHO, Jorge Geraldo de; HENRIQUES, Susana. Initial and continuing training for School Counseling in the State Technical Schools of São Paulo, Brazil. Dialogia, [S. l.], n. 52, p. e26234, 2025. DOI: 10.5585/52.2025.26234. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/26234. Acesso em: 31 mar. 2025.

Edição

Seção

Artigos
Visualizações
  • Resumo 18
  • PDF 7