School violence the challenge nowadays: implication in the professional practice of teachers

Authors

  • Eliane Gonçalves dos Santos Doutora em Educação nas Ciências, pela UNIJUÍ Docente do Programa de Pós-Graduação no Ensino de Ciências, UFFS, e do curso de Ciências Biológicas – Licenciatura, UFFS/RS https://orcid.org/0000-0002-8018-3331
  • Daiane Beatriz Meinhart Graduada em Ciências Biológicas – Licenciatura, UFFS/RS

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.13611

Keywords:

Violence at school, Teachers health, Causes and consequences of the violence, Teaching and learning

Abstract

Nowadays we experience, in the means of communication, lots of news about violence in school among students as well as among students and teachers. The objective of this research is to recognize and describe in thesis and dissertation the implication generated by the violence against teachers at school and their interfere in the process of teaching and learning, as well as, analyse the concepts that identify the causes of this violence. The research is documental with the focus in Science Education. The analysis of the material happened trough the Content Analysis. Two cathegories emerge: i) Causes of violence against teachers; ii) Consequences of school violence and it's implication in the process of teaching and learning. The violence against teachers at school is alarming because it cause a lot of damage to teacher's life, as well as, the process of teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliane Gonçalves dos Santos, Doutora em Educação nas Ciências, pela UNIJUÍ Docente do Programa de Pós-Graduação no Ensino de Ciências, UFFS, e do curso de Ciências Biológicas – Licenciatura, UFFS/RS

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (2002). Especialização em Interdisciplinaridade pela FACIPAL
(2003). Mestrado em Ensino Científico e Tecnológico (2011) pela URI. Doutora em Educação nas Ciências (UNIJUÍ). Já atuou como professora da educação básica.  Atualmente professora de Prática de Ensino e Estágio Supervisionado em Ciências e Biologia da Universidade Federal da Fronteira
Sul - Campus Cerro Largo, atuando na pesquisa, extensão e docência, principalmente nos seguintes temas: formação de professores, cinema e o ensino de
ciências/biologia, educação em saúde, práticas pedagógicas.Coordenou o PIBID Ciências Biológicas entre 2014-2016/ 2017-2018, coordenadora do Subprojeto Residência
Pedagógica Multidisciplinar e membro do grupo de pesquisa GEPECIEM.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CABRAL, F. M. S.; CARVALHO, M. A. V.; RAMOS, R. M. Dificuldades no relacionamento professor/aluno: um desafio a superar. Paidéia, p. 327-335, 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/paideia/v14n29/08.pdf>. Acesso em: 15 ago. 2018.

CANTE, V. B. Sou professora e fui agredida: a formação do professor para enfrentar a violência da escola. 2014. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2014.

FONSECA, K. R. A violência na escola. Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: <http://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/C206286.pdf>. Acesso em: 11 out. 2018.

LEVY, G. C. T. M.; NUNES SOBRINHO, F. P.; SOUZA, C. A. A. Síndrome de Burnout em professores da rede pública. Produção, v. 19, n. 3, p.458-465, set./dez. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/prod/v19n3/04.pdf>. Acesso em: 16 nov. 2018.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARTINS, A. C. C.; TORRES, M. C. B. S. Violência escolar: uma reflexão sobre suas causas e o papel do Estado. Revista Jus Navigandi, Teresina, ano 21, n. 4925, 2016. Disponível em: < https://jus.com.br/artigos/54350/violencia-escolar-uma-reflexao-sobre-suas-causas-e-o-papel-do-estado>. Acesso em: 10 out. 2018.

MATOS, F. A. S.; VIANA, S. S. A.; GURGEL, C. R. A violência contra professores: saberes e práticas. Campina Grande, 2012. Disponível em: < http://editorarealize.com.br/revistas/fiped/trabalhos/766ebcd59621e305170616ba3d3dac32.pdf>. Acesso em: 5 jul. 2018.

MOTA, K. J.; SANTOS, L. M. S. Violência nas escolas: propostas pedagógicas por uma cultura de paz. 2011. Disponível em: < https://portal.fslf.edu.br/wp-content/uploads/2016/12/tcc18.pdf>. Acesso em: 27 mar. 2018.

OLIVEIRA, É.C.S.; MARTINS, S.T.F. Violência, sociedade e escola: da recusa do diálogo à falência da palavra. Psicologia & Sociedade; 19 (1): 90-98; jan/abr. 2007.

OLIVEIRA, B. C.; SOUZA, H. J. S. A violência nas escolas e as suas causas. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade, Bebedouro-SP, v. 1, n. 1, p. 1-17, 2014. Disponível em:<http://www.unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/cadernodeeducacao/sumario/31/04042014073727.pdf>. Acesso em: 27 mar. 2018.

ROUTTI, C. Violência em meio escolar: fatos e representações na produção da realidade. Educação e Pesquisa. São Paulo, SP: USP. v. 36, n. 1, p. 339-335, jan/abr. 2010.

SILVA, M. A. I.; PEREIRA, B. O. A violência como fator de vulnerabilidade na ótica de adolescentes escolares. In: BONITO, J. (org). Educação para a Saúde no Século XXI: Teorias, Modelos e Práticas, 2008. p. 912-918

SOARES, M. B. Representações sociais de violência contra professores na escola. 2013. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.

SODRÉ, C. M. O.; MOURA, M. L.; ALEXANDRE, I. J. Violência no espaço escolar. Revista Eventos Pedagógicos, Mato Grosso, v.3, n.2, p. 315 - 327, Mai/Jul. 2012.

SOUZA, J. C. C.; SANTOS, J. C. A Violência Escolar Contra o Professor no Ensino Fundamental na Escola Municipal Beija Flor segundo Depoimento dos Professores/Guarantã Do Norte-MT. 2013. Disponível em: < revistanativa.com/index.php/revistanativa/article/download/115/pdf>. Acesso em: 18 set. 2018.

TENENTE, L.; FAJARDO, V. Brasil é #1 no ranking da violência contra professores: entenda os dados e o que se sabe sobre o tema. 2017. Disponível em: <https://g1.globo.com/educacao/noticia/brasil-e-1-no-ranking-da-violencia-contra-professores-entenda-os-dados-e-o-que-se-sabe-sobre-o-tema.ghtml>. Acesso em: 18 nov. 2018.

Published

2020-06-03

How to Cite

GONÇALVES DOS SANTOS, Eliane; MEINHART, Daiane Beatriz. School violence the challenge nowadays: implication in the professional practice of teachers. Dialogia, [S. l.], n. 34, p. 244–259, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n34.13611. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/13611. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos