Contributions of David Ausubel's concept of meaningful learning in the formation of young apprentices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16704

Keywords:

Meaninful Learning, Young Apprentices, Educational Practices.

Abstract

This article’s purpose is to reflect on the contributions of David Ausubel's (1982) conception of Meaningful Learning to the formation of apprentices. It aims to analyze the constitution of the teaching and learning process of the Young Apprentice Program (PJA) based on educational practices influenced by the multiple contradictions that permeate the educational action demarcated by a historical, social and cultural space-time. This bibliographic study is structured from: initial notes on PJA, learning and methodology used; discussion of meaningful learning and educational practice; characterization of the PJA and its guidelines as well as the dialogue between these and educational training alternatives. It is concluded that the meaningful learning results from a pedagogical practice, which helps the formation of the young working class, because it is based on prior knowledge, in the critical analysis and intentions, it guarantees the success of the actions carried out, preventing the teaching from being restricted to the sphere of idealization and disconnected from its objectification.

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Author Biographies

Marcelo Silva Oliveira, Universidade Estadual de Goiás

Bacharel em Administração de Empresas pelo Centro Universitário do Triângulo (UNITRI) e em Administração Pública pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Especialista em Gestão Pública pela AVM Faculdade Integrada, MBA em Gestão de Pessoas pela Universidade Estácio de Sá e mestrando do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu ProfEPT/IFGoiano/Morrinhos. Servidor efetivo da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Tem experiência na área de educação universitária, técnica e preparação voltada para concursos públicos.

Marco Antônio de Carvalho, Instituto Federal Goiano

Professor Titular do Instituto Federal Goiano. Possui graduação (1987) e mestrado (1992) em Administração Rural pela Universidade Federal de Lavras. Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (Conceito CAPES 5). Pós-doutor en el currículo y la formación profesional agrícola en Cataluña del Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales - Facultat de Educaciòn - Universistat Autonoma de Barcelona. Atua no mestrado profissional em educação profissional e tecnológica em temas relacionados à formação profissional, ensino agrícola, educação e mundo do trabalho e gestão educacional.

Sangelita Miranda Franco Mariano, Instituto Federal Goiano

Graduada em Pedagogia, pela Universidade Federal de Uberlândia (2003). É especialista em Docência na Educação Superior, Universidade Federal de Uberlândia (2004). Mestre em Educação na Linha de Pesquisa "Saberes e Práticas Educativas" pela Universidade Federal de Uberlândia (2009) e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia, na linha de pesquisa " Estado, Políticas e Gestão da Educação" (2016). Atualmente trabalha no Instituto Federal Goiano ? Campus Morrinhos, como docente do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico. Possui experiência na área de educação infantil; Políticas públicas educacionais, Práticas educativas , Avaliação e Estágio Supervisionado.

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Published

2020-06-03

How to Cite

OLIVEIRA, Marcelo Silva; CARVALHO, Marco Antônio de; MARIANO, Sangelita Miranda Franco. Contributions of David Ausubel’s concept of meaningful learning in the formation of young apprentices. Dialogia, [S. l.], n. 34, p. 34–49, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n34.16704. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16704. Acesso em: 28 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Pedagogias em Diferentes Espaços Educativos