Pedagogical perspectives for teaching in multiseries classes in Ilha Grande

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16724

Keywords:

Teaching work, Pedagogical work, Multiseries classes

Abstract

The objective of the present work is to analyze alternative pedagogical practices mobilized in the teaching in public schools with multiseries classes of remaining caiçaras’ communities of beaches of Ilha Grande. This work is based on empirical and bibliographic research, on the premise of historical-critical pedagogy that proposes a teaching method that articulates school with the student's reality. Among the results, it was observed the mobilization of creative strategies for teaching, valuing formal and informal knowledge. A reflection is proposed on the scope and limits of these proposals as an alternative to the predominant model of teaching practiced in conventional schools. As a way to enhance these actions, there is a need to create policies for continuing education for teachers and to stimulate their permanence in schools, in addition to actions that encourage the exchange of knowledge among educators serving traditional communities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAGANHA, Andreia C. As dificuldades e possibilidades do profissional da educação de uma escola multianual da Ilha Grande. 2012. 50 f. Monografia (Conclusão de Curso) - Faculdade de Educação da Universidade Estadual do Rio de Janeiro – UERJ, Rio de Janeiro.

FERREIRA, Helena. A organização da memória coletiva na defesa do território e na criação do produto turístico: um estudo sobre a Ilha Grande, RJ. Caderno Virtual de Turismo. Rio de Janeiro, v. 14, n.1, p.79-95, abr. 2014.

GUSMÃO, Neusa M. M. Cultura Popular e educação em sociedades contemporâneas. In: Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 39, n. 138, p. 713-714. Set/dez.2009.

NASCIMENTO, Erica M. P. et al. Realidade ou fantasia: as diferentes faces de um paraíso chamado Ilha Grande. I Encontro Anual do PIBID UFF. Niterói: Universidade Federal Fluminense. 13 e 14 de outubro de 2014.

OLIVEIRA, Dalila. A. Educação como campo de disputa de saberes e de afirmação social: para a construção de uma pedagogia latino-americana. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 11, n. 3, p. 13-35, set./dez. 2018.

RAMOS, Marise. Filosofia da práxis e práticas pedagógicas de Formação de trabalhadores. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v.23, n.1, p. 207-218, jan-abr. 2014.

SAVIANI, Dermeval. A Pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas (SP): Autores Associados, 2008.

SERRÃO, Maria Isabel B. Atividade pedagógica como atividade especificamente humana. In: MARCASSA, F.; PINTO, F.M.; DANTAS, J.S. (orgs). Formação continuada e politização docente: escola e universidade na luta pela educação no Maciço do Morro da Cruz. Florianópolis: Insular, 2013, p. 253-260.

VIERTLER, Renate B. Cap. 1: A ideia de “sustentabilidade cultural”: algumas considerações críticas a partir da Antropologia. In: BASTOS FILHO, J. B. et al.(org.). Cultura e Desenvolvimento: a sustentabilidade cultural em questão. Maceió: PRODEMA/UFAL,1999, p.17-35.

Published

2020-06-03

How to Cite

ALVES, Maria Aparecida. Pedagogical perspectives for teaching in multiseries classes in Ilha Grande. Dialogia, [S. l.], n. 34, p. 82–94, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n34.16724. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16724. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Pedagogias em Diferentes Espaços Educativos