Uma análise do contexto social, familiar e escolar em boku no hero (my hero academia): vai plus ultra!

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/39.2021.20022

Keywords:

education, cultural mediation, anime, school, teacher, student

Abstract

The purpose of this article is to analyze the anime of Boku no Hero Academia (My Hero Academia) and describe the social, family and school context, with emphasis on the protagonist Izuku Midoriya and the relationship between teacher and student, seeking to understand and align relevant issues to the context of the individual, school, family and teacher, and their nuances that can add to the understanding between this triad that has been the subject of studies by several researchers in the educational sphere. Thus, having as centrality the following problem: what elements does the society presented in the narrative move the character to obtain his virtues? What possible roles can the school play for the potentiality of the student who is not "inserted" in society? Can the family nucleus be a different way for the education and formation of the individual? To meet the objectives, the research occurred in order to consider how the authors are considering the studies on pop culture in education, i.e., it is a qualitative research, such documents were analyzed using the Technique of Content Analysis, proposed by Bardin (2011). The results obtained were satisfactory, permeating extremely relevant issues that relate to our experience in the school environment, highlighting how this triad, social context, family and school, becomes essential for the development and constitution of the personality of the human being, that the values present in this fictional society drive individuals, resulting in pedagogical gains. Finally, the characters that represent the educator of the fictional school in question, who through his didactics provides the students with a pleasant and open space for the exchange of experiences, strategies for the elevation of self-esteem and developing parameters to expand critical and reflective thinking, essential aspects for the effectiveness of the teacher-student relationship and learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Masaaki Alvez Funakura, Universidade La Salle – Unilasalle

Graduação em História

Fabiula Campos Fagundes Fagundes, Universidade La Salle – Unilasalle

Mestra em Educação

Gelson Vanderlei Weschenfelder, Universidade Feevale

Pós doutorando em Processos e Manifestações Culturais

References

ACADEMIA. My Hero. Direção: Kenji Nagasaki. Produção: TOHO, Shueisha, Dentsu, Movic, MBS (1ª temp.) YTV e Sony Music Entertainment (5ª temp.)r. Local: Japão. Mídia: Funimation (VOD) 2016, Loading (TV), 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229 p.

BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 23 mar. 2021.

BUENO, José Geraldo Silveira. Função social da escola e organização do trabalho pedagógico. Educ. rev., Curitiba , n. 17, p. 101-110, June 2001. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/2070. Acesso em: 25 fev. 2021.

COSTA, Laís Renó Stábile. Et al. O papel do professor na aprendizagem da criança: uma discussão a partir das compreensões de Vygotsky e Piaget. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 04, Ed. 01, Vol. 07, pp. 18-26 Janeiro de 2019. ISSN: 2448-0959

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. 2. ed. Lisboa: DIFEL, 2002. 244 p. (Memória e sociedade).

DE SOUSA, A. P. A importância da parceria entre família e escola no desenvolvimento educacional. Revista Iberoamericana de Educación, v. 44, n. 7, p. 1-8, 10 ene. 2008

DELORS, J. Educação um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre a Educação para o Século XXI. 6. ed. Tradução José Carlos Eufrázio. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 19. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 30ª ed.; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo : Atlas, 2008. p.200 ISBN 978-85-224-5142-5

HORIKOSHI, Kohei. My Hero Academia. 2016. São Paulo: JBC, 2016, 200 p. v. 1°

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. 21. ed. São Paulo: Cortez, 2010. 180 p. ISBN 9788524905506.

MORETTO, Vasco Pedro. Prova: um momento privilegiado de estudo, não um acerto de contas. 9. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2010. 186 p. ISBN 9788598271699.

OLIVEIRA, Beatriz Lima De et al.. Uma discussão acerca do bullying na institução escolar: uma abordagem psicopedagógica. Anais V CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/49217>. Acesso em: 04/03/2021

PERRENOUD, Philippe. (2001a). Entre a Família e a Escola, a criança mensageira e mensagem. O Go-between. Em C. Montandon & P. Perrenoud (Ed.), Entre Pais e Professores, um diálogo impossível? Para uma Análise sociológica das interacções Entre a Família e a Escola (C. G. da Silva Traduções) (pp. 27-54). Oeiras: Celta.

PIAGET, Jean. (1987): O nascimento da inteligência. Rio de Janeiro: Ed. Guanabara, 2019.

SATO, Cristiane A. JAPOP: o poder da cultura pop japonesa. São Paulo: NSP, 2007.

VIGOTSKY, Lev Semenovich, 1896-1934. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores/ L.S. Vigotsky; organizadores Michel Cole... [et al.]; tradução: José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 7ª . Ed. - São Paulo: Martins fontes, 2007. (Psicologia e pedagogia).

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998

VYGOTSKY, Liev Semionovich. Psicologia Pedagógica. ARTMED, Porto Alegre: 2003.

WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei. Aspectos educativos das histórias em quadrinhos de super-heróis e sua importância na formação moral, na perspectiva da ética. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) Centro Universitário La Salle, Canoas, 2011.

Published

2021-10-04

How to Cite

FUNAKURA, Masaaki Alvez; FAGUNDES, Fabiula Campos Fagundes; WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei. Uma análise do contexto social, familiar e escolar em boku no hero (my hero academia): vai plus ultra!. Dialogia, [S. l.], n. 39, p. e20022, 2021. DOI: 10.5585/39.2021.20022. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/20022. Acesso em: 26 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos