Cultural physical education and africanities: exu, student knowledge and crossroads

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/38.2021.20456

Keywords:

africanidades, currículo cultural, encruzilhadas

Abstract

This research aimed to understand how students mean the body practices of Afro-Brazilian matrix addressed in culturally oriented Physical Education classes. The fieldwork consisted of thematization of dances from Afro-Brazilian cultural matrices over two academic years with classes from two last years of elementary school in a public school. The data produced were subjected to cultural analysis, causing crossroads to emerge, mobilized in the intersection of the assumptions of the cultural curriculum of Physical Education, decolonial studies and pedagogy of crossroads. Based on frontier thinking materialized in the rejection of a unique way of reading reality, in epistemic disobedience, announced by a pluriversal perspective found in the performativities of students, evidenced in epistemological crosses, rollers and ebós, which enables the aspiration of an exuistic epistemology observed in the resignification of gestures, in organized experiences, emerging in the cracks, transgressions, erasures, becomings, uncertainties, mobilities, rebellions, syncopations, giving rise to possibilities of becoming and existing, opening up other paths and new crossroads.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ronaldo dos Reis, Universidade de São Paulo - USP

Mestre em Educação

Marcos Garcia Neira, Universidade de São Paulo - USP

Doutor em Educação

References

ALMEIDA, S. L. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

ARAUJO, L.; NEIRA, M. G. O currículo da Educação Física em ação: análise do processo de significação das práticas corporais por parte dos sujeitos. Iniciação, v. 4, p. 1-17, 2014.

COSTA, M. V. Estudos Culturais – para além das fronteiras disciplinares. In: COSTA, M. V. (Org.). Estudos culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema... Porto Alegre: Editora da UFRGS, p. 13-36, 2000.

HALL, S. Cultura e representação. Rio de Janeiro: PUC-Rio/Apicuri, 2016.

HALL, S. Identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP & A, 2006

LISBOA FILHO, F. F.; MACHADO, A. Comunicação e cultura: reflexões sobre a análise cultural como método de pesquisa. XVI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul, 2015, Joinville/SC. Anais. Joinvile: Intercom, 2015. p. 1- 15.

MARTINS, J. C. J. Educação Física, currículo cultural e educação de jovens e adultos: novas possibilidades. 2019. 381f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, SP, 2019.

MIGNOLO, W. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2013.

MIGNOLO, W. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, no 34, p. 287-324, 2008.

MIGNOLO, W. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

MORAES, A. L. C. A análise cultural. In: 24º Encontro da Compós, 2015. Anais... Brasília, 2015. Disponível em: http://www.compos.org.br/biblioteca/compos-2015-4df33669-bb034c83-92ab-62fbe023bb30_2825.pdf Acesso em 23 de outubro de 2019.

MÜLLER, A. A avaliação no currículo cultural da Educação Física: o papel do registro na reorientação das rotas. 2016. 158f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2016.

NEIRA, M. G. Ensino de Educação Física. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

NEIRA, M. G. Currículo de Educação Física e o posicionamento dos sujeitos. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 22, p. 115-131, ago./dez. 2016a.

NEIRA, M. G. Os procedimentos didáticos do currículo cultural da Educação Física. In:. NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. (Org.). Educação Física cultural: escritas sobre a prática. Curitiba: CRV, 2016b.

NEIRA, M. G. Educação Física cultural: inspiração e prática pedagógica. 2ª Ed. Jundiaí, SP: Paco, 2019.

NEIRA, M. G. Os conteúdos no currículo cultural da Educação Física e a valorização das diferenças: análises da prática pedagógica. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n.2, p. 827-846 abr./jun. 2020.

NEVES, M. R. O currículo cultural de Educação Física em ação: efeitos nas representações culturais dos estudantes sobre as práticas corporais e seus representantes. 2018. 198f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, São Paulo, 2018.

OLIVEIRA JÚNIOR, J. L. Significações sobre o currículo cultural da Educação Física: cenas de uma escola municipal paulistana. 2017. 156f. Dissertação (mestrado). Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, SP, 2017.

PARAÍSO, M. A. Metodologias de pesquisa pós-crítica em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In:. MEYER, D. E.; PARAISO, M. A. (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2ª ed. Belo Horizonte: Mazza, 2014.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Coleccion Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.Setembro, 2005.

REIS, R. Educação Física cultural e africanidades: entre decolonialidades, Exu e encruzilhadas. 2021. 173 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.

RUFINO, L. Pedagogia da Encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019

RUFINO, L. Pedagogia da Encruzilhadas. Revista Periferia, v.10, n.1, p. 71 - 88, Jan./Jun. 2018.

SANTOS JÚNIOR, F. N. Subvertendo as colonialidades: o currículo cultural de educação Física e a enunciação dos saberes discentes. 2020. 184f. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, 2020.

SILVA, P. B. G. Aprendizagem e ensino das africanidades brasileiras. In: MUNANGA, K. (Org.). Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Fundamental, 2001. p. 151-168.

SIMAS, L. A. S.; RUFINO, L. Fogo no mato: a ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.

WORTMANN, M. L. C. Análises culturais – um modo de lidar com histórias que interessam à educação. In: COSTA, Marisa Vorraber. (Org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina, 2002. p. 71-90.

Published

2021-08-30

How to Cite

REIS, Ronaldo dos; NEIRA, Marcos Garcia. Cultural physical education and africanities: exu, student knowledge and crossroads. Dialogia, [S. l.], n. 38, p. e20456, 2021. DOI: 10.5585/38.2021.20456. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/20456. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 38 “Educação, Diversidade e Questões Étnico-Raciais”