School trajectories in unfavorable social contexts and the recent education reforms in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/39.2021.20580

Keywords:

educational policies, elementary school, school trajectories, flow, school failure

Abstract

This study analyzed the development of some school trajectories through the early age of entry to elementary school and the expanded length of stay in this level of schooling, both resolutions established respectively by laws number 11.114/2005 and 11.274/2006. Therefore trajectories from 2006 to 2014 were investigated, those belonging to the first cohort of students from a specific municipal public school, in agreement with the laws mentioned above. The aim was to analyze the students’ flow throughout this educational stage, considering that these laws envisage the reduction of inequalities in education, particularly those that become visible through school failure. We followed the trajectories using class diaries and final result minutes. The conclusion is that, despite legal incentives, the flow of school trajectories, especially taking into account unfavorable social contexts, is severely affected by failures.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Gomes de Castro, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais – IFNMG

Doutora em Ciências Sociais

Fernando Tavares Júnior, Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF

Doutor em Sociologia

References

BARBOSA, M. L. O. Desigualdade e Desempenho: uma introdução à sociologia da escola brasileira. Belo Horizonte: Editora Argvmentvm, 2009.

BONVIN, P.; BLESS, G.; SCHUEPBACH, M. Grade retention: decision-making and effects on learning as well as social and emotional development. School effectiveness and school improvement, v. 19, n. 1, p. 1-19, 2008.

BOUDON, R. A desigualdade das oportunidades: a mobilidade social nas sociedades industriais. Editora Universidade de Brasília, 1981.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A Reprodução - Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Ed., 1982.

BRASIL. Lei nº 11.114, de 16 de maio de 2005. Torna obrigatório o início do ensino fundamental aos seis anos de idade. Brasília, DF, 2005.

BRASIL. Lei nº 11.274, de 06 de fevereiro de 2006. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, dispondo sobre a duração de nove anos para o ensino fundamental. Brasília, DF, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Ampliação do Ensino Fundamental para nove anos: 3º relatório do programa. Brasília, DF: MEC/SEB, 2006b.

BYRNES, D. A. Attitudes of students, parents and educators toward repeating a grade. In SHEPARD, L. A.; SMITH, M. L. (Eds.). Flinking grades: research and policies on retention. London: Falmer Press, 1989.

CASTRO, V. G.; TAVARES JR., F. Jovens em Contextos Sociais Desfavoráveis e Sucesso Escolar no Ensino Médio. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 41, p. 239-258, 2016.

DAUBER, S. L.; ALEXANDER, K. L.; ENTWISLE, D. R. Characteristics of retainees and early precursors of retention in grade: Who is held back? Merrill-Palmer Quarterly, v. 39, p. 326-343, 1993.

FLETCHER, P. R.; RIBEIRO, S. C. O ensino de primeiro grau no Brasil de hoje. Em Aberto, Brasília, ano 06, n. 33, jan./mar. 1987.

FORQUIN, J. Sociologia da Educação: 10 anos de pesquisa. Petrópolis: Vozes, 1995.

FOSTER, J. E. Retaining children in grade. Childhood Education, v. 70, n. 1, p. 38-43, 1993.

FREY, N. Retention, social promotion, and academic redshirting: What do we know and need to know? Remedial and Special Education, v. 26, n. 6, p. 332-346, 2005.

GRISSOM, J. B.; SHEPARD, L. A. Repeating and dropping out of school. In SHEPARD, L.A.; SMITH, M. L. (Eds.), Fluncking grades: research and policies on retention. London: Falmer Press, 1989.

HATTIE, J. Visible learning for teachers. Routledge, New York, 2012.

HIRSCH, F. Social Limits to Growth. London: Routledge & Kegan Paul, 1977.

HOUSE, E. R. Policy implications of retention research. In SHEPARD, L. A.; SMITH, M. L. (Eds.) Flunking grades: research and policies on retention. London: Falmer Press, 1989.

JENCKS, C. et al. Inequality: A Reassessment of the Effect of Family and Schooling in America. New York: Basic Books, 1972.

KACZALA, C. Grade retention: A longitudinal study of school correlates of rates of retention. Cleveland OH: Cleveland Public Schools, 1991.

KLEIN, R.; RIBEIRO, S. C. A Pedagogia da Repetência ao Longo das Décadas. Avaliação de Políticas Públicas Educacionais, Rio de Janeiro, v.3, n. 6, p. 55-62, jan./mar. 1995.

LIDDELL, C.; RAE, G. Predicting early grade retention: A longitudinal investigation of primary school progress in a sample of rural South African children. British Journal of Educational Psychology, v. 71, n. 3, p. 413-428, 2001.

LIMA, R. C. P.; CAMPOS, P. H. F. Campo e grupo: aproximação conceitual entre Pierre Bourdieu e a teoria moscoviciana das representações sociais. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 1, p. 63-77, jan./mar. 2015.

MEISELS, S. J.; LIAW, F. Failure in grade: Do retained students catch up? The Journal of Educational Research, v. 87, n. 2, p. 69-77, 1993.

MENEZES-FILHO, N. Os Determinantes do Desempenho Escolar no Brasil. São Paulo: Instituto Futuro Brasil/ IBMEC/FEA USP, 2007.

MONTALVÃO, A. Estratificação Educacional no Brasil do Século XXI. DADOS – Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 54, n. 2, p. 389-430, 2011.

MORRIS, D. R. Patterns of aggregate grade-retention rates. American Educational Research Journal, v. 30, n.3, 497-514, 1993.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2003.

NOGUEIRA, C. M. M.; FORTES, M. F. A Importância dos Estudos sobre Trajetórias Escolares na Sociologia da Educação Contemporânea. Paidéia, Belo Horizonte, v. 3, n. 2, p. 57-74, 2004.

PETERSON, S. E.; DEGRACIE, J. S.; AYABE, C. R. A longitudinal study of the effects of the retention promotion on academic achievement. American Educational Research Journal, v. 24, n. 1, 107-118, 1987.

SAVELI, E. L. Ensino Fundamental de nove anos: bases legais de sua implantação. Práxis Educativa, Ponta Grossa, PR, v. 3, n. 1, p. 67-72, jan./jun. 2008.

STEARNS, E. et al. Staying back and dropping out: The relationship between grade retention and school dropout. Sociology of Education, v. 80, n. 3, p. 210-240, 2007.

TAVARES JR., F.; SIMÃO, T. C. O Plano Nacional de Educação e o rendimento educacional. Teoria e Cultura, Juiz de Fora, v. 11, n. 1 jan./jun. 2016.

TOMCHIN, E. M.; IMPARA, J. C. Unraveling teachers’ beliefs about grade retention. American Educational Research Journal, v. 29, n. 1, 199-223, 1992.

Published

2021-10-18

How to Cite

CASTRO, Vanessa Gomes de; TAVARES JÚNIOR, Fernando. School trajectories in unfavorable social contexts and the recent education reforms in Brazil. Dialogia, [S. l.], n. 39, p. e20580, 2021. DOI: 10.5585/39.2021.20580. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/20580. Acesso em: 17 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 39 “Retratos de Escolas: estudos sobre a escolarização em diferentes contextos e territórios educativos”