The continuous training of the pedagogist in a reflective perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/40.2022.21066

Keywords:

learning, continuing education, pedagogue, selflection

Abstract

The pedagogue is the professional within the educational institutions responsible for the continuing education of teachers, therefore, the constant search for qualification is necessary. In order to research the professional identity of this professional in a process of reflection, the research group Learning and Knowledge in Pedagogue Continuing Education (PUCPR) offered a continuing education program in the second half of 2018. Sixteen pedagogues from the public and private schools of Curitiba-PR and the metropolitan region participated. This article aims to understand the perception of pedagogues participating in a continuing education program that provided opportunities for reflection on learning with a view to self-development. The methodology adopted was qualitative in the view of hermeneutic phenomenology. For analysis, the observation protocol of the first training meeting and three questions from the semi-structured interview were used. As a result of the study, it was found that continuing education is ratified as an important condition for the redefinition and reorganization of actions, as it enables the reflection of the subject and learning spaces, allowing it to be transformed into a process of emancipation for the professional development. It appears that in the public network, continuing education occurs in a unique way, the same training is offered to teachers, managers and pedagogues, while in the private network it happens through specialized advisory services in order to address latent problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rose Maria Zaionz da Rocha Carvalho, Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUC.

Especialista em Políticas Públicas

 

Marcelo Bolfe, Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUC.

Mestre em Educação

 

Evelise Maria Labatut Portilho, Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUC.

Doutora em Educação

 

References

ALMEIDA, CM.; SORAES, K, D, C. Pedagogo Escolar: as funções supervisora e orientadora. Curitiba:Intersaberes,2012.

BATISTA, G. O fazer e o Saber Fazer de Professores de Educação Física Escolar Dentro de um Programa de Formação Continuada. Tese de Doutorado (2019), PUC-PR. Disponível em https://metacognicao.com.br/?p=2937. Acesso 26/06/2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.

DB 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília/DF: Poder Legislativo, 1996.

BRECKENFELD, E. J., N. GUIRAUD, L.; ROMANOWSKI, J.P. CONSIDERAÇÕES SOBRE A FORMAÇÃO CONTINUADA DO PEDAGOGO ESCOLAR NO SISTEMA DE ENSINO PÚBLICO ESTADUAL PARANAENSE (2004-2008): POSSIBILIDADES E LIMITES. Disponível em https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/3380_1583.pdf. Acesso em 16/11/2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 20ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

GARCIA, Regina Leite et al. A formação da professora alfabetizadora: reflexões sobre a pratica. São Paulo: Cortez, 1996.

GOMES, R. Organização, processamento, análise e interpretação de dados: o desafio da triangulação. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza; ASSIS, Simone Gonçalves de; SOUZA, Edinilsa Ramos de. Avaliação por triangulação de métodos: abordagem de programas sociais. Fio Cruz, 2005.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se a mudança e a incerteza. Tradução Silvana Cobucci Leite. 9. Ed. São Paulo Cortez, 2011.

LIBÂNEO, J.C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. São Paulo: Heccus Editora, 2018.

MINAYO, M. C. S.; COSTA, A. P. Fundamentos Teóricos das Técnicas de investigação qualitativa. Revista Lusófona de Educação, n. 40, p.139-153, 2018.

MANARIN, C.; PORTELINHA, Â. M. S. O coordenador pedagógico frente aos desafios da constituição de sua profissionalidade. Dialogia, São Paulo, n. 33, p. 192-204, set./dez. 2019.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa v.47 n.166 p.1106-1133 out./dez. 2017.

PERES, M.R; RIBEIRO, R.C; RIBEIRO, L.L.L.P; COSTA, A.F.R; ROCHA, V. A Formação Docente e os Desafios da Prática Reflexiva. Revista Educação. Vol. 38, n 02, p. 289-304, maio/ago. 2013. Santa Maria- RS [acesso em 06 dez 2021]. Disponível em https://periodicos.ufsm.br/index.php/reveducacao/article/view/4379.

PLACCO, Vera Maria Nigro, ALMEIDA, Laurinda Ramalho (orgs). O coordenador pedagógico no espaço escolar: articulador, formador e transformador. São Paulo: Edições Loyola, 2015.

PLACCO, V. M. N. S.; SOUZA V. L. T.; ALMEIDA, L. R. O Coordenador Pedagógico: Aportes à Proposição De Políticas Públicas. Disponível em https://www.scielo.br/j/cp/a/WPF5PzGd5zS3QWZPYNhWYDQ/abstract/?lang=pt. Acesso em 12/07/2021.

PORTILHO, E. M.L.; PAROLIN, I.C.H.; BARBOSA, L.M.S. Formação continuada de pedagogos escolares: o significado de grupo e comunicação na prática pedagógica. Disponível https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24333 acesso dia 07/10/2021.

PORTILHO, E. Como se aprende? Estratégias, estilo e metacognição. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2011.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teórica e prática. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SILVA, C. S. R. A relação recíproca entre o pedagogo e a cultura escolar em uma escola estadual de Curitiba – PR e os impactos da pandemia da Covid-19. 2021. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17. Ed. Petrópolis, RJ; Vozes, 2014.

Published

2022-01-17

How to Cite

CARVALHO, Rose Maria Zaionz da Rocha; BOLFE, Marcelo; PORTILHO, Evelise Maria Labatut. The continuous training of the pedagogist in a reflective perspective. Dialogia, [S. l.], n. 40, p. e21066, 2022. DOI: 10.5585/40.2022.21066. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/21066. Acesso em: 1 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos