Lifelong Education of Portuguese Language teachers: arrangements and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/40.2022.21100

Keywords:

faculty agency, autonomy, teaching competence, lifelong education, narratives

Abstract

In this article we discuss, as an object of research, the role of Lifelong Education in the professional career of a group of Portuguese language teachers from a city in the interior of Minas Gerais. The notion of Lifelong Education considers the working subject as the protagonist of their training trajectory (FERREIRA, 2012; MEIRIEU, 2005; MERLE, 2006). In this sense, we seek, in the life narratives of the participants, traces of identification with this idea, as well as the benefits derived from continuing education, in their pedagogical practices. For this task, as a methodology, we use Content Analysis (BARDIN, 2016) and we design eight categories of analysis. Finally, it is concluded that, even with conditions that make Lifelong Education difficult in the context investigated, the participants recognize the need to position themselves as central agents of their own personal and professional paths throughout life, thus managing different media (AHEARN, 2001) for self-management. construction of professional identity.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mateus Esteves de Oliveira, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Mestre em Estudos de Linguagens

Vicente Aguimar Parreiras, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutor em Linguística Aplicada

References

AHEARN, L. M. Language and agency. Annual Review of Anthropology. v. 30, p. 109-37, 2001.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

ECKERT-HOFF, Beatriz Maria. Escrituras de si e identidade: o sujeito-professor em formação. Campinas: Mercado de Letras, 2008.

FERREIRA, Jane Eyre Rios de Macêdo. A Formação ao Longo da Vida – (FLV). Um estudo sobre a formação profissional de trabalhadores da construção civil. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Tecnológica, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais – CEFET-MG, 2012.

LIBANIO, João Batista. A arte de formar-se. São Paulo: Loyola, 2002.

MEIRIEU, Philippe. Aprender... sim, mas como? 7. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

MEIRIEU, Philippe. Éducation et formation tout au long de la vie. Comité Mondial pour l’éducation et la formation tout au long de la vie. Paris: UNESCO, 2005.

MERLE, Vicent. Apprendre tout au long de la vie: pourquoi, comment? Comité Mondial pour l’éducation et la formation tout au long de la vie. Paris: UNESCO, 2006.

MUYLAERT, Camila Junqueira; SARUBBI JR., Vicente; GALLO, Paulo Rogério; NETO, Modesto Leite Rolim; REIS, Alberto Olavo Advincula. Entrevistas narrativas: um importante recurso em pesquisa qualitativa. Revista da Escola de Enfermagem da USP, p. 193-199, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v48nspe2/pt_0080-6234-reeusp-48-nspe2-00184.pdf. Acesso em: 06 mar. 2019.

NÓVOA, Antônio. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. In:

NÓVOA, Antônio. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009, p. 25-46.

OLIVEIRA, Mateus Esteves de. Formação ao Longo da Vida na Docência: narrativas que evidenciam agenciamentos do professor rumo à consolidação de competências profissionais. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) — Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais – CEFET-MG, 2012. Disponível em: https://sig.cefetmg.br/sigaa/public/programa/defesas.jsf?lc=pt_BR&id=307. Acesso em: 15 nov. 2021.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. São Paulo: Papirus, 1997.

ROMERO, Tania Regina de Souza (Org.). Autobiografias na (Re)Constituição de Identidades de Professores de Línguas: O Olhar Crítico-reflexivo. Coleção Novas Perspectivas em Linguística Aplicada. Campinas: Pontes Editoras, 2010.

SOARES, Magda. O livro didático e a escolarização da leitura. Salto para o Futuro. Entrevistas Brasil, 2002 (postada em 2008).

TOMASI, Antônio de Pádua Nunes; FERREIRA, Jane Eyre Rios de Macêdo. Formação ao Longo da Vida (FLV): o que o trabalhador quer aprender? Revista Educação em Foco, v. 16, n. 21, p. 91-117, jul. 2013. Disponível em:https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/239/30. Acesso em: 05 maio 2018.

Published

2022-03-03

How to Cite

OLIVEIRA, Mateus Esteves de; PARREIRAS, Vicente Aguimar. Lifelong Education of Portuguese Language teachers: arrangements and possibilities. Dialogia, [S. l.], n. 40, p. e21100, 2022. DOI: 10.5585/40.2022.21100. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/21100. Acesso em: 26 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos