Plugged and unplugged activities in childhood education in developing computational thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/40.2022.21751

Keywords:

unplugged activities, plugged activities, BNCC, child education, computational thinking

Abstract

Developing computational thinking (CP) in children has currently been recognized as an important activity for the exercise of citizenship in the 21st century. In Brazil, there is a recommendation to develop PC in formal education since Early Childhood Education (EI). However, this segment has shown greater resistance to methodological innovations. Therefore, this research aimed at the development and application of a didactic sequence (DS) for the development of the PC in EI through which plugged activities (with the presence of hardware and software) and unplugged (without the presence of hardware and software) were proposed. ) in accordance with the curricular organization of this school stage, considering the behavior of students in the face of the interactions that are provided to them, generating practical knowledge for the solution of specific problems without establishing value judgments. The results showed that it is possible to develop the PC in EI through plugged and unplugged activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sabrina Cota da Silva Ticon, Centro Universitário UniCarioca – UniCarioca Secretaria Municipal de Educação de Resende/RJ – SME/Educar

Mestre em Novas Tecnologias Digitais na Educação

 

Antônio Carlos de Abreu Mól, COPPE Nuclear – UFRJ Centro Universitário UniCarioca-UniCarioca Instituto de Engenharia Nuclear– IEN/CNEN

Doutor em Engenharia Nuclear

 

Ana Paula Legey, Instituto Oswaldo Cruz – IOC/FIOCRUZ Centro Universitário UniCarioca – UniCarioca

Doutora em Ciências

 

References

ASSUNÇÃO, O.B.; PRATES, R. O.; FRANÇA, E. S. Proposta de sequência didática para introdução da computação e do pensamento computacional no ensino fundamental II baseada nas metáforas de perspectivas culturais. In: WORKSHOPS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (WCBIE), 2021 Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 91-100. DOI:https://doi.org/10.5753/wcbie.2021.218884. Acesso em: 26 mar 2022.

BAZHUNI, R.F.; ALMEIDA, T.A.; PEDRETTI, S.S., LEGEY, A.P.; SANTO, A.C.E., MOL, A.C.A.; SILVA, M.A. Sequências didáticas permeadas por tecnologias digitais: uma proposta inovadora para educação infantil. RECITE. v. 14, n. 1, p. 53-65, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.17648/2596-058X-recite-v6n1-4. Acesso em: 26 mar 2022.

BELL, T.; WITTEN, I. H.; FELLOWS, M. Ensinando Ciência da computação sem o uso do computador. 2011. Traduzido de Computer Science Unplugged (csunplugged.org) por Luciano Porto Barreto. Disponível em: https://classic.csunplugged.org/wp-content/uploads/2014/12/CSUnpluggedTeachers-portuguese-brazil-feb-2011.pdf. Acesso em: 26 mar 2022.

BRACKMANN, C. P. Desenvolvimento do Pensamento Computacional Através de Atividades Desplugadas na Educação Básica. Tese (Doutorado em Informática na Educação) Universidade federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017. Disponível em:https://www.researchgate.net/profile/Christian_Brackmann2/publication/322684630_DESENVOLVIMENTO_DO_PENSAMENTO_COMPUTACIONAL_ATRAVES_DE_ATIVIDADES_DESPLUGADAS_NA_EDUCACAO_BASICA/links/5a68be2fa6fdcccd01a18d63/DESENVOLVIMENTO-DO-PENSAMENTO-COMPUTACIONAL-ATRAVES-DE-ATIVIDADES-DESPLUGADAS-NA-EDUCACAO-BASICA.pdf . Acesso em: 26 mar 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, MEC/SAEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 26 mar 2022.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm Acesso em: 26 mar 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional - LDB. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 26 mar 2022.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf Acesso em: 26 mar 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n°5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de dezembro de 2009. Seção I, p.18. Disponível em: http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf Acesso em: 26 mar 2022.

CAMARGO, M. As Centopeias e seus sapatinhos. Editora Ática: Rio de Janeiro, 1992. 1 vídeo (2:20 min.) Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=M488oGezD70. Acessado em 26 mar 2022

CORPORATE MATTEL. Termos e condições de uso do site, 2013. Disponível em: https://corporate.mattel.com/global/terms-conditions-shared.aspx#tab1 Acesso em: 26 mar 2022.

FISHER PRICE. Think & Learn Codipeia. Disponível em:https://www.fisher-price.com/pt_BR/products/Think-and-Learn-Code-a-pillar. Acesso em: 26 mar 2022.

KRAMER, S. As Crianças de 0 a 6 Anos nas Políticas Educacionais no Brasil: Educação Infantil E/É Ensino Fundamental. Educação e Sociedade, Campinas, SP, v. 27, n. 96, p. 797-818, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000300009 Acesso em: 26 mar 2022.

LIUKAS, L. Hello Ruby: adventures in coding. Feiwel & Friends, 2015.

OLIVEIRA, W.; SILVA, F. C.; HINTERHOLZ, L. T.; ISOTANI, S.; BITTENCOURT, I. I. Computação Desplugada: Um Mapeamento Sistemático da Literatura Nacional. RENOTE v. 16, n. 2. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1679-1916.89241. Acesso em: 26 mar 2022.

OLIVEIRA, W.; CAMBRAIA, A. C.; HINTERHOLZ, L. T. Pensamento Computacional por meio da Computação Desplugada: Desafios e Possibilidades. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 29., 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 468-477. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15938.

PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: Repensando a escola na era da informática. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1994.

RAABE, A. L. A.; BRACKMANN, C. P.; CAMPOS, F. R. Currículo de referência em tecnologia e computação: da educação infantil ao ensino fundamental. São Paulo: CIEB, 2018. Disponível em: Curriculo-de-referencia_EI-e-EF_2a-edicao_web.pdf (cieb.net.br). Acesso em: 26 mar 2022.

RAMOS, D. D.; SALOMÃO, N. M. R. Desenvolvimento infantil: concepções e práticas de educadoras em creches públicas. Revista Psicologia - Teoria e Prática, v. 15, n. 3, p. 200. 2013. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/4308/0. Acesso em: 26 mar 2022.

RESNICK, M. Learn to Code, Code to Learn. Mai, 2013. Disponível em: https://www.edsurge.com/news/2013-05-08-learn-to-code-code-to-learn Acesso em: 26 mar 2022.

RESNICK, M. Transformar 2014 - Debate com Mitchel Resnick, 2014.1 vídeo (24 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=A95XkiJjcaM Acesso em: 26 mar 2022.

RESNICK, M. Transformar 2014 - Debate com Mitchel Resnick, 2014. 1 vídeo (46:30 min.) Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=XC13g1ZjaEI Acesso em: 26 mar 2022.

RESNICK, M. Kindergarten Is the Model for Lifelong Learning. George Lucas. Educational Foundation. EDUTOPIA. Mai, 2009. Disponível em: https://www.edutopia.org/kindergarten-creativity-collaboration-lifelong-learning Acesso em: 26 mar 2022.

SANTANA, S. J.; OLIVEIRA, W. Desenvolvendo o Pensamento Computacional no Ensino Fundamental com o uso do Scratch. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 25. 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 158-167. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.158.SCRATCH BRASIL. Disponível em: https://scratch.mit.edu/about Acesso em: 26 mar 2022.

SILVEIRA, D.T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E. e SILVEIRA, D. T. (org.). Metodologia da pesquisa. 1°edição. Porto Alegre, RS: Editora UFRGS, 2009. p. 31-42. Disponível em: http://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf. Acesso em: 26 mar 2022.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO - SBC. Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. Nov, 2019. Disponível em: http://www.sbc.org.br/educacao/diretrizes-para-ensino-de-computacao-na-educacao-basica Acesso em: 26 mar 2022.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA - SBP. Manual de Orientação. #MENOS TELAS #MAIS SAÚDE. 2019-2021. Disponível em: https://www.sbp.com.br/imprensa/detalhe/nid/sbp-atualiza-recomendacoes-sobre-saude-de-criancas-e-adolescentes-na-era-digital/ Acesso em: 26 mar 2022.

SHAUAN, B. Lagarta comilona. 2019. 1 vídeo (3:40 min.) Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=U897zsmtLTU&t=32s

SOUZA, P. N. P.; SILVA, E. B. Como entender e aplicar a nova LDB: LEI no. 9.394/96. Sao Paulo, Brazil: Cengage Learning, 1997.

Valente, J. A. Pensamento Computacional, Letramento Computacional ou Competência Digital? Novos desafios da educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea v. 16, n. 43, p.147–168. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/ 10.5935/2238-1279.20190008. Acesso em: 26 mar 2022.

VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

VOLPATO, Claudia Fernandes e MELLO, Suely Amaral. Trabalho e formação dos educadores de creche em Botucatu: reflexões críticas. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, p.723-745. 2005. DOI: 10.1590/S0100-15742005000300010. Acesso em: 26 mar 2022.

WING, J. M. Computational Thinking. Communications of the ACM, New York, v.49, n.3, p. 33-35. 2006. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/fullHtml/10.1145/1118178.1118215. Acesso em: 26 mar 2022.

ZAPATA-ROSS, M. Pensamiento computacional: Una nueva alfabetización digital Computational Thinking: A New Digital Literacy. Revista de Educación a Distancia, v. 46, n. 4. Set, 2015. DOI:10.13140/RG.2.1.3395.8883. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/281866382 Acesso em: 26 mar 2022.

ZISKIND, H. Centopeia. 2017. 1 vídeo (1:47 min) Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ux-MocOU7MA. Acesso em: 26 mar 2022.

Published

2022-05-02

How to Cite

TICON, Sabrina Cota da Silva; MÓL, Antônio Carlos de Abreu; LEGEY, Ana Paula. Plugged and unplugged activities in childhood education in developing computational thinking. Dialogia, [S. l.], n. 40, p. e21751, 2022. DOI: 10.5585/40.2022.21751. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/21751. Acesso em: 28 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 40 “Aprendizagem Criativa, o Pensamento Computacional e a Robótica na Educação Básica”