The teaching 2nd degree in the context of the civil-military dictatorship in Brazil: the educational duality in law 5.692/1971
DOI:
https://doi.org/10.5585/42.2022.21935Keywords:
Lei nº 5.692/1971, Law nº 5, 692/1971, high school, duality, polytechnicAbstract
Law nº 5.692/1971 reflected the interests of the civil-military dictatorship in Brazil, perceived by the incorporation of the fundamentals of the rationalization of school work and the adoption of Vocational Education in the 2nd degree. The present study has the purpose of discussing the duality of the teaching 2nd degree in the context of Law nº 5.692 of August 11, 1971. For that, the study has a qualitative approach in which we use bibliographic and historical sources. As a result, we point out that Teaching 2nd degree in the validity of the aforementioned Law presents itself as a proposal of a liberal nature. The study pointed out that, polytechnic and omnilaterality are paths to be continually followed in the field of education, especially in the current High School, in order to overcome the historical duality, present with greater emphasis, at this level of education.
Downloads
References
ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. Sobre dualidade, desigualdade e diferença. Cadernos de pesquisa. v. 26, n. 4, p. 107-122, out./dez. 2019.
BARROS, José Costa D’Assunção. Fontes Históricas: revisitando alguns aspectos primordiais para a Pesquisa Histórica. Mouseion, n. 12, p. 129-¬159, mai. - ago. 2012. ISSN 1981¬‐7207.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sara. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Editora Porto, 1994. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista.
BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o Ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, 1971. Disponível em: https://www2.camara.leg.br. Acesso em: 18 mai. 2019.
CUNHA, Luiz Antônio. Ensino Profissional: o grande fracasso da ditadura. Cadernos de pesquisa, v. 44 n. 154 p. 912-933 out./dez. 2014. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/2913. Acesso em 01 mai. 2019.
CUNHA, Luiz Antônio. O ensino profissional na irradiação do industrialismo. São Paulo: Editora UNESP, 2005.
CUNHA, Luiz Antônio; GÓES, Moacyr de. O Golpe na Educação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
FREITAG, Bárbara. Escola, Estado e Sociedade. São Paulo: Moraes, 1978.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A gênese do decreto 5.154/2004 um debate no contexto controverso da democracia restrita. Revista Trabalho Necessário, Niterói, n. 3, 2005.
GERMANO, José Willington. Estado militar e educação no Brasil (1964-1985). 5 ed. São Paulo: Editora Contexto, 2011.
MOURA, Dante Henrique. Educação Básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos. ano 23, vol. 2, p. 4-30, 2007.
MOURA, Dante Henrique; LIMA FILHO, Domingos Leite; SILVA, Mônica Ribeiro. Politecnia e formação integrada: confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 63, p. 1057-1080, out./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206313. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/XBLGNCtcD9CvkMMxfq8NyQy/?lang=pt. Acesso em: 30 maio 2022.
NISKIER, Arnaldo. A nova escola: reforma do ensino de 1º e 2º graus. Rio de Janeiro: Bruguera, 1972.
RAMOS, Marise Nogueira. História e Política da Educação Profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014 (Coleção formação pedagógica, v. 5). E-book.
RAMOS, Marise Nogueira; FRIGOTTO, Gaudêncio. Resistir é preciso, fazer não é preciso: As contra-reformas do ensino médio no Brasil. Cadernos de pesquisa em educação. PPGE-UFES, v. 19, p. 26-47, 2017.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil (1930-1973). 40. ed. Petropólis: Vozes, 2014.
ROSSI, Wagner Gonçalves. Capitalismo e Educação. São Paulo: Cortez e Moraes, 1978
SAVIANI, D. O choque teórico da politecnia. Trabalho, Educação e Saúde. v. 1, p. 131-152, 2003.
SCHULTZ, Teodoro. O capital humano: investimento em educação e pesquisa.
Trad. de Marco Aurélio de M. Matos. Rio de Janeiro. Zahar, 1973.
WARDE, Mriam Jorge. Educação e estrutura social: a profissionalização em questão. São Paulo: Cortez e Moraes, 1977.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.