The teaching 2nd degree in the context of the civil-military dictatorship in Brazil: the educational duality in law 5.692/1971

Authors

  • Aleksandra Nogueira de Oliveira Fernandes Universidade do Estado do Rio Grande do Norte– UERN Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN http://orcid.org/0000-0002-6625-7963
  • Stenio de Brito Fernandes Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN Secretaria da Educação, da Cultura, do Esporte e do Lazer - SEEC/RN http://orcid.org/0000-0001-6300-9561
  • Marlúcia Menezes de Paiva Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN http://orcid.org/0000-0002-1123-342X

DOI:

https://doi.org/10.5585/42.2022.21935

Keywords:

Lei nº 5.692/1971, Law nº 5, 692/1971, high school, duality, polytechnic

Abstract

Law nº 5.692/1971 reflected the interests of the civil-military dictatorship in Brazil, perceived by the incorporation of the fundamentals of the rationalization of school work and the adoption of Vocational Education in the 2nd degree. The present study has the purpose of discussing the duality of the teaching 2nd degree in the context of Law nº 5.692 of August 11, 1971. For that, the study has a qualitative approach in which we use bibliographic and historical sources. As a result, we point out that Teaching 2nd degree in the validity of the aforementioned Law presents itself as a proposal of a liberal nature. The study pointed out that, polytechnic and omnilaterality are paths to be continually followed in the field of education, especially in the current High School, in order to overcome the historical duality, present with greater emphasis, at this level of education.

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Author Biographies

Aleksandra Nogueira de Oliveira Fernandes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte– UERN Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN

Mestra em Educação

 

Stenio de Brito Fernandes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN Secretaria da Educação, da Cultura, do Esporte e do Lazer - SEEC/RN

Mestre em Educação

.

Marlúcia Menezes de Paiva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN

Doutora em Educação

 

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Published

2022-09-02

How to Cite

FERNANDES, Aleksandra Nogueira de Oliveira; FERNANDES, Stenio de Brito; PAIVA, Marlúcia Menezes de. The teaching 2nd degree in the context of the civil-military dictatorship in Brazil: the educational duality in law 5.692/1971. Dialogia, [S. l.], n. 42, p. e21935, 2022. DOI: 10.5585/42.2022.21935. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/21935. Acesso em: 16 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos