The performance of the physical education teacher in early childhood education and in the early years of elementary school from the perspective of municipal education managers in Ivaiporã, PR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/45.2023.23475

Keywords:

school physical education, professional performance, educational management, basic education

Abstract

This qualitative and descriptive research aimed to identify the municipalities the Regional Education Center of Ivaiporã, PR, in which physical education in early childhood education and early years of elementary education in public schools is worked on by teachers with training in the area and, to analyze the managers' conceptions about the importance of the curricular component and of the teacher with specific training. Ten municipal education managers participated in a semi-structured interview. Data were categorized and analyzed based on content analysis. It was evident that most of the teachers who teach the classes do not have training in the specific area and, in those municipalities where there are teachers in the area, an insufficient number was noted to meet the demands. It is concluded that it is necessary to guarantee access to quality physical education at all levels of basic education and that managers have responsibilities in articulating educational policies to value teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréia Paula Basei, Universidade Estadual de Maringá, Campus Regional do Vale do Ivaí – UEM/CRV

Doutora em Educação

 

Enzo Berbery Orlandi, Universidade Estadual de Maringá, Campus Regional do Vale do Ivaí – UEM/CRV

Graduando em Licenciatura em Educação Física

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Editora: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Secretaria Especial de Editoração e Publicações. Subsecretaria de Edições Técnicas. Brasília.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 10.793, de 1º de dezembro de 2003. Presidência da República – Casa Civil – Subchefia de Assuntos Jurídicos, Brasília, DF, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.793.htm. Acesso em: 27 out. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Portal da Legislação, Brasília, 16 fev. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 15 set. 2022.

BRASIL. Lei nº 12.014, de 6 de agosto de 2009. Presidência da República – Casa Civil – Subchefia de Assuntos Jurídicos, Brasília, DF, 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l12014.htm. Acesso em: Acesso em: 15 set. 2022.

DALLA NORA, D.; SAWITZKI , R. L. A Educação Física nos anos iniciais com professores unidocentes. Cadernos de Formação RBCE, p. 68-79, mar. 2014. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2008. Acesso em: 15 set. 2022.

DARIDO, S. C. SOUZA JÚNIOR, O. M. Para ensinar educação

física: possibilidades de intervenção na escola. Campinas: Papirus, 2007.

DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F. de; SANTOS, C. de A. A qualidade da educação: conceitos e definições. Brasília: INEP, 2007. Disponível em: http://escoladegestores.mec.gov.br/site/8-biblioteca/pdf/qualidade_da_educacao.pdf. Acesso em: 27 out. 2022.

FARIAS, W. B. de. Ensinando cidadania através do futebol: a paixão nacional

como ferramenta educacional. São Paulo: Clube de Autores, 2006.

FERREIRA, H. S.; TORRES, A. L. Educação Física na Educação Infantil e no ensino fundamental na percepção de pedagogos. Revista FSA, Teresina, v.10, n.4, out./dez. 2013.

FONSECA, J. Educação Física na escola: transformações necessárias. 2012. 18 f. Produção

didático-pedagógica. Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa. Disponível em:

http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2012/2012_uepg_edfis_pdp_josmar_fonseca.pdf. Acesso em: 24 de set. 2022.

GONZALEZ, F. J. et al. O abandono do trabalho docente em aulas de educação física: a invisibilidade do conhecimento disciplinar. Educación Física y Ciencia, v. 15, n. 2, dez. 2013 . Disponível em: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2314-25612013000200002&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 15 set. 2022.

GONZÁLEZ, F. J.; FRAGA, A. B. Afazeres da educação física na escola: planejar, ensinar, partilhar. Erechim/RS: Edelbra, 2012.

GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes; 2008.

HESS, C. M; TOLEDO, E. A atuação do professor de Educação Física nos anos iniciais

do ensino fundamental: uma abordagem legislativa. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 24, n. 1, pp. 167-178, 2016. DOI: https://doi.org/10.18511/rbcm.v24i1.5766.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo demográfico 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br. Acesso em: 20 set. 2022.

KRUG, H. N. A cultura das aulas de Educação Física ministradas por professores unidocentes. Revista Gestão Universitária, Belo Horizonte, p. 1-13, set. 2018a. Disponível em: http://www.gestaouniversitaria.com.br/artigos/a-cultura-das-aulas-de-educacao-fisica-ministradas-por-professores-unidocentes. Acesso em: 04 dez. 2022.

LÜCK, H. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba, PR: Positivo, 2009.

LÜCK, H. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Série Cadernos de Gestão. 12ª. Ed. Petrópole, RJ: Vozes, 2005.

ORLANDI, E. B.; BASEI, A. P. A Educação Física na educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental nos municípios de abrangência do Núcleo Regional de Educação de Ivaiporã, PR. In: 31 Encontro Anual de Iniciação Científica, 11 Encontro Anual de Iniciação Científica Junior. Universidade Estadual de Maringá, 2022, Maringá. Anais eletrônicos... Maringá, 2022, p. 1-4.

PARO, V. H. Gestão escolar, democracia e qualidade de ensino. São Paulo: Ática, 2013.

PEREIRA, R. S.; PICCOLO, V. L. N.; SANTOS, S. A. P. A educação física nas séries da fase inicial do ensino fundamental: olhar do professor polivalente. Revista da Educação Física/UEM. Maringá, v. 20, n. 3, p. 343-352, 2009.

SILVA, K. S. et al. Educação física escolar: Guia de Atividade Física para a População Brasileira. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, [S. l.], v. 26, p. 1–18, 2021. DOI: 10.12820/rbafs.26e0219. Disponível em: https://rbafs.emnuvens.com.br/RBAFS/article/view/14556. Acesso em: 15 out. 2022.

SILVA FILHO, M.F.; PEREIRA, R.S. Educação Física e professores polivalentes: o caso das escolas públicas municipais de Várzea Grande. Revista Mackenzie de EF e Esporte, v. 11, p. 161-187, 2012. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/2104/3799. Acesso em: 01 out. 2022.

SOARES, J. F. Avaliação da qualidade da educação escolar brasileira. In: SCHWARTZMAN, L. F. et al. O sociólogo e as políticas públicas: ensaios em homenagem a Simon Schwartzman. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009, pp. 215-242.

SOUSA, C. B. de; MOURA, D. L.; ANTUNES, M. M.. A percepção de professores polivalentes regentes do ensino fundamental sobre a educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 38, n. 4, pp. 376-383, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2016.02.001. Acesso em: 10 out. 2022.

VIEIRA, B. H. et al. Unidocentes teachers perceptions about Physical Education and Pedagogical Residence Program interventions. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 3, p. e136932480, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/2480. Acesso em: 24 out. 2022.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-07-24

How to Cite

BASEI, Andréia Paula; ORLANDI, Enzo Berbery. The performance of the physical education teacher in early childhood education and in the early years of elementary school from the perspective of municipal education managers in Ivaiporã, PR. Dialogia, [S. l.], n. 45, p. e23475, 2023. DOI: 10.5585/45.2023.23475. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23475. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos