A educação pensada a partir de cinco abordagens filosóficas: Positivismo, Fenomenologia, Marxismo, Existencialismo e Estruturalismo

Education thought from five philosophical approaches: Positivism, Phenomenology, Marxism, Existentialism and Structuralism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/45.2023.23686

Keywords:

Sistemas filosóficos ocidentais, pensamento educacional contemporâneo, filosofia da educação.

Abstract

Every educational practice and theory has an underlying fundamental philosophical framework or, more commonly, a combination of two or three philosophical currents. Therefore, this article aims to describe five important philosophical tendencies in Western thought and how they support contemporary pedagogical readings, studies and positions. The theoretical constructions elaborated here results of a bibliographic research, highlighting the main principles and some precursors of each current, as well as their limitations. Finally, the text presents some influences of these approaches on some contemporary pedagogical practices in Occident and, particularly, in Brazil. Roughly, Positivism was essential to development of Technicist Pedagogy, Phenomenology to Waldorf Pedagogy, Marxism to Pedagogy of Liberation, Existentialism to New School Movement and Structuralism to Constructivism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcel Almeida Freitas, Universidade do Estado de Minas Gerais – UEMG / Divinópolis, MG

Doutor em Educação

 

Lorena Rodrigues Sousa, Universidade do Estado de Minas Gerais – UEMG / Belo Horizonte, MG

Mestre em Educação

 

References

ARANHA, Maria L. A. Filosofia da Educação. São Paulo: Moderna, 2006.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Fundamentos pedagógicos e estrutura geral da BNCC. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: Acesso em: 22/07/2019.

BORGES, Maria Célia; DALBERIO, Osvaldo. Aspectos metodológicos e filosóficos que orientam as pesquisas em educação. Revista Iberoamericana de Educación, n. 43, p. 1-9, julio/2007.

BURSTOW, Bonnie. A filosofia sartreana como fundamento da educação. Educação & Sociedade, ano XXI, n. 70, p. 103-126, 04/2000.

CAMILLO, Cíntia Moralles. Teorias da Educação. Santa Maria: UFSM/NTE, 2018.

COMTE, Auguste. Curso de Filosofia Positiva. Coleção Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

DIAS, Elemar K. Por uma Educação Significativa: uma abordagem fenomenológica do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação Científica – PIBID. Revista Linhas, v. 19, n. 39, p. 271-285, jan./abr. 2018.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1981.

FREIRE, Pedagogia da Esperança. São Paulo: Paz & Terra, 2000.

LAVE, Jean. Aprendizagem como / na prática. Horizontes Antropológicos, v. 21, n. 44, p. 37-47, 2015.

LUCKESI, Cipriano C. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 1994.

MENEZES, Ebenezer T. Verbete Pedagogia Tecnicista. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001. Disponível em https://www.educabrasil.com.br/pedagogia-tecnicista/. Acesso em 02/09/2022.

PIAGET, Jean. O Estruturalismo. São Paulo: Difel, 1979.

SARTRE, Jean-Paul. O Ser e o Nada. Ensaio de ontologia fenomenológica. Petrópolis: Vozes, 1997.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 32 ed. Campinas: Autores Associados, 1999.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11 ed. Campinas:Autores Associados, 2012.

TEIXEIRA, Anísio. Educação não é privilégio. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1996.

VIEIRA, Francisco R. Estruturalismo e Inteligência Segundo Piaget. Cadernos de Licenciatura em Matemática, n. 1, ano 1, p. 68-71, mar./1998.

Published

2023-08-01

How to Cite

FREITAS, Marcel Almeida; SOUSA, Lorena Rodrigues. A educação pensada a partir de cinco abordagens filosóficas: Positivismo, Fenomenologia, Marxismo, Existencialismo e Estruturalismo: Education thought from five philosophical approaches: Positivism, Phenomenology, Marxism, Existentialism and Structuralism. Dialogia, [S. l.], n. 45, p. e23686, 2023. DOI: 10.5585/45.2023.23686. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23686. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos