Investigative practices with babies: a place to be (re)visited

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/45.2023.23884

Keywords:

investigative practices, babies, teaching, teaching activities

Abstract

Over time, the actions of caring and educating in Early Childhood Education have been permeated by teaching practices that enable babies to investigate, experiment, and experience moments that contribute to their integral development, with nurseries being potential locations for learning. This paper aims to identify the conceptions and investigative practices that emerged in the narratives teachers who work with babies regarding their actions. A field study was conducted based on exploratory research, drawing on the theoretical perspectives from Alessandra Arce, Jean Piaget, Carla Maline et al, Emmi Pikler, Anna Tardos, Rafael Pórlan, and Maria da Graça Souza Horn. Data was collected through interviews with five educators, and the results were analyzed using Laurence Bardin's content analysis approach. The study identified a set of understandings and insights that are closely aligned with the investigative practices of teaching with babies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiane Woiciechovski Meireles, Universidade Federal do Rio Grande – FURG

Mestrado

Patrícia Ignácio, Universidade Federal do Rio Grande – FURG

Doutorado

References

ARCE, Alessandra; SILVA, Debora; VAROTTO, Michele. Ensinando ciências na educação infantil. 1. ed. Campinas: Alínea, 2011.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. As especificidades da ação pedagógica com os bebês. Anais do I Seminário Nacional: Currículo em Movimento – Perspectivas Atuais, Belo Horizonte, p.1-17, nov. 2010.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Culturas escolares, culturas de infância e culturas familiares: as socializações e a escolarização no entretecer destas culturas. Educação e Sociedade, Campinas, v.28, n.100, p.1059-1083, out. 2007.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 13. ed. São Paulo: Edições 70, 2011.

BROCK, Avril. Brincar: aprendizagem para a vida. 1. ed. Porto Alegre:‎ Artmed, 2011.

FORMOSINHO, João. A universidade e a formação de educadores de infância: potencialidades e dilemas. In: MACHADO, Maria Lúcia de A. (Org.) Encontros e desencontros em educação infantil. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, São Paulo, v.97, n.247, p. 534-551, 2015.

GABRIEL, Aparecida Garcia Pacheco. Práticas pedagógicas investigativas na Educação Infantil: o cotidiano da sala de aula de egressas do curso de Pedagogia da Faculdade de Alta Floresta/MT. 2018. 165f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, 2018.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projeto de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HORN, Maria da Graça Souza. O bebê e suas relações com o espaço. In: CAIRUGA, Rosane Rego. Bebês na escola: observação, sensibilidade e experiências essenciais. 1. ed. Porto Alegre. Mediação. 2015.

KAUFMAN, Mirian. Huertos, y más huertos: investigando la escuela infantil. Investigación en la Escuela, Sevilla, v.25, p.87-100, 1995.

MALINE, Carla; et al. Ressignificação do trabalho docente ao ensinar ciências na Educação Infantil em uma perspectiva investigativa. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v.18, n.3, p.993-1025, 2018.

OLIVEIRA, Zilma Ramos de (org). O trabalho do professor na Educação Infantil. 1. ed. São Paulo: Biruta, 2012.

PAPALIA, Diane E.; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento humano. 12. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.

PIAGET, Jean. A psicologia da criança. 6. ed. Rio de Janeiro: Difel, 2012.

PIKLER, Emmi. Moverse em libertad: desarollo de la motricidad global. 1. ed. Madrid: Narcea, 2010.

PORLÁN, Rafael; MARTIN, José. El diario del profesor: un recurso para la investigación en el aula. 1. ed. Sevilla: Díada, 1997.

POST, Jacalyn; Hohmann, Mary. Educação de bebés em infantários. 4. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2011.

RICHTER, Sandra Regina Simonis; BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Os bebês interrogam o currículo: as múltiplas linguagens na creche. Educação, Santa Maria, v.35, n.1, p.85-96, jan./abr. 2010.

SASSERON, Lúcia Helena. Ensino por investigação: pressupostos e práticas. 1. ed. São Paulo: USP, 2016.

TARDOS, Anna, SZANTO, Agnès. O que é autonomia na primeira infância: In: FALK, Judite (org.). Educar os três primeiros anos: a experiência de Lóczy. 1. ed. Araraquara: JM, 2004.

VARGAS, Gardia. A prática educativa em creches: o que fazem os bebês? In: MARTINS FILHO, Altino José (Org.). Educar na creche: uma prática construída com os bebês e para os bebês. Porto Alegre: Editora Mediação, 2016.

ZORNIG, Silvia Maria Abu-Jamra. Tornar-se pai, tornar-se mãe: o processo de construção da parentalidade. Tempo Psicanalítico, Rio de Janeiro, v.42, n.2, p.453-70, 2010.

Published

2023-07-03

How to Cite

MEIRELES, Daiane Woiciechovski; IGNÁCIO, Patrícia. Investigative practices with babies: a place to be (re)visited. Dialogia, [S. l.], n. 45, p. e23884, 2023. DOI: 10.5585/45.2023.23884. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23884. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 45 “Cidade Educadora: princípios e oportunidades”