Dialogic aspects in the construction of the “other” during an activity in pairs in a foreign language-English class
DOI:
https://doi.org/10.5585/dialogia.N31.8730Keywords:
Applied Linguistics. Foreign language. The Bakhtin Circle. Critical teaching.Abstract
The present study aims at investigating which dialogical aspects of the Bakhtin Circle emerge in the interactions between students during an intercultural and critical pairwork activity in an English language class. From the activity examined, we could observe that these students engaged themselves in an intercultural and critical dialogical process, where not only the practice of the foreign language surfaced, but also world views. The conclusion that can be drawn is that this dynamic can be useful in the classroom, for it pushes students to perform their authorial role in the foreign language.Downloads
References
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara F. Vieira. São Paulo: Editora Hucitec, 1986.
BAKHTIN, M. The Dialogical Imagination: Four Essays. Ed. Michael Holquist. Trans. Caryl Emerson and Michael Holquist. Austin and London: University of Texas Press, 1981.
DAILY BRUIN. Muslim students to unveil truth behind stigmas at the Hijab Monologues. Disponível em: . Acesso em: 20 maio 2018.
FABRÍCIO, B. F. Linguística Aplicada como espaço de “desaprendizagem”: redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editora, 2006. p. 45-65.
FARACO, C. A. A ideologia no/do círculo de Bakhtin. In: PAULA, L. De.; STAFUZZA, G. (Org.) Círculo de Bakhtin: pensamento interacional. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2013. p. 167-182.
FARACO, C. A. Criação ideológica e dialogismo. In: FARACO, C. A. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009. p. 45-97.
GERALDI, J. W. Bakhtin tudo ou nada diz aos educadores: os educadores podem dizer muito com Bakhtin. In: FREITAS, M. T. A. Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. p. 11-28.
GERALDI, J. W. Sobre a questão do sujeito. In: PAULA, L. De.; STAFUZZA, G. (Org.) Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2010. p. 179-292.
KRAMER, S. A educação como resposta responsável: apontamentos sobre o outro como prioridade. In: FREITAS, M. T. A. Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2013. p. 29-46.
KOSTOGRIZ, A. Dialogical imagination of (inter)cultural spaces: rethinking the semiotic ecology of second language and literacy learning. In: HALL, J. K.; VITANOVA, G.;
MARCHENKOVA, L. Language, culture, and self: the Bakhtin-Vygotsky encounter. In: HALL, J. K.; VITANOVA, G.; MARCHENKOVA, L. (Ed.). Dialogue with Bakhtin on second and foreign language learning: new perspectives. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. p. 171-188.
MOLON, N. D.; VIANNA, R. O Círculo de Bakhtin e a Linguística Aplicada. Bakhtiniana, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 142-165, 2012.
OLIVEIRA, M. B. F.; SZUNDY, P. T. C. Práticas de multiletramentos na escola: por uma educação responsiva à contemporaneidade. Bakhtniana, São Paulo, v. 9, n. 2. p. 184-205, 2014.
PIRES, V. L.; SOBRAL, A. Implicações do estatuto ontológico do sujeito na teoria discursiva do Círculo Bakhtin, Medvedev, Voloshínov. Bakhtiniana, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 205-219, 2013.
SEVERO, C. G. Bakhtin e Foucault: apostando em um diálogo. In: PAULA, L. De.; STAFUZZA, G. (Org.) Círculo de Bakhtin: pensamento interacional. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2013. p. 143-166.
SILVESTRE, V. P. V.; FIGUEREDO, C. J.; PESSOA, R. R. Ética na perspectiva bakhtiniana e na formação crítica docente: uma experiência no Estágio Supervisionado de Língua Inglesa. Bakthiniana, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 115-134, 2015.
SOBRAL, A. Enunciado concreto e discurso. In: SOBRAL, A. Do dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do círculo de Bakhtin. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2009. p. 89-104.
SOERENSEN, C. A. Carnavalização e o riso segundo Mikhail Bakhtin. Travessias, v. 5, n. 1, 2011.
VITANOVA, G. Authoring the self in a non-native language: a dialogic approach to agency and subjectivity. In: HALL, J. K.; VITANOVA, G.; MARCHENKOVA, L. (Ed.). Dialogue with Bakhtin on second and foreign language learning: new perspectives. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. p. 149-170.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.