Paulo Freire and the stricto sensu research in school physical education: reflections and possibilities

Authors

  • Cláudio Aparecido de Sousa Universidade São Judas Tadeu – USJT https://orcid.org/0000-0001-5956-0780
  • Elisabete dos Santos Freire Mestre (1999) em Educação Física pela Universidade de São Paulo, Doutora (2012) em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu e Graduada em Pedagogia (2020). Atualmente, é Vice-Coordenadora do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação Física da Universidade São Judas Tadeu e professora nos cursos de Pós-graduação e de graduação em Educação Física e Pedagogia. https://orcid.org/0000-0002-7500-8352
  • Maria Luiza de Jesus Miranda Mestre em Educação Física pela Universidade de São Paulo (1991) e doutora em Psicologia (Psicologia Experimental) pela Universidade de São Paulo (2001). Atualmente é docente e coordena o Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Educação Física da Universidade São Judas Tadeu, níveis Mestrado e Doutorado. https://orcid.org/0000-0003-1438-8205

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n63.22956

Keywords:

physical education, Paulo Freire, stricto sensu post-graduation.

Abstract

The objective of this work was to understand the appropriation of Paulo Freire's theoretical framework in master's dissertations and doctoral theses on school physical education and what are the possible contributions to teacher training. The present study is characterized as a qualitative research of educational literature review, being considered of the integrative type. In order to reach the objective of this research, we classified the appropriation that the researchers of the 30 analyzed works carried out in relation to Paulo Freire's theoretical framework in the aforementioned theses and dissertations. We conclude that Paulo Freire's legacy is used in different stricto sensu graduate programs, whether in Education or Physical Education, receiving different forms of appropriation. Because of this, its reference proved to be relevant and current in the execution and completion of the 30 works, but still little used until 2018 in research in the area of Physical Education. We therefore address the need for new integrative or systematic research from the year 2019 onwards, with the intention of finding out if there was an increase in stricto sensu academic works in the field of Physical Education, using Paulo Freire's theoretical framework.

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Author Biography

Cláudio Aparecido de Sousa, Universidade São Judas Tadeu – USJT

Doutor em Educação Fisica, Mestre em educação. Professor de Educação Física da rede pública municipal de Santo André e São Bernardo do Campo.

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Published

2023-01-03

How to Cite

DE SOUSA, Cláudio Aparecido; DOS SANTOS FREIRE, Elisabete; DE JESUS MIRANDA, Maria Luiza. Paulo Freire and the stricto sensu research in school physical education: reflections and possibilities. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 63, p. e22956, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n63.22956. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/22956. Acesso em: 22 jul. 2024.