Why is philosophy necessary in the high school curriculum?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n67.25565

Keywords:

high school, philosophy, education

Abstract

The essay intends to reflect on the need for the subject Philosophy to definitively form part of the High School curriculum. To this end, it is preceded by research into the academic production of philosophy teaching in high school. The next step,
circumscribes the issue of humanities, since the resumption of studia humanitatis by Renaissance humanists. Then, as a result of an interview, it exposes the opinions of two high school students, from public and private schools. Afterwards, the considerations of a public school teacher, who analyzes the reasons for this need and its difficulties. Finally, it analyzes the effects of neo-fascism in the field of education, using a psychoanalytic approach.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T. Ensaios sobre psicologia social e psicanálise. Trad. V. Freitas, São Paulo: UNESP, 2015.

BLOCH, E. O princípio esperança. Trad. Nélio Schneider, vol. I, São Paulo: Contraponto / EduERJ, 2005.

ESTEVES, A. A.; VALVERDE, A. J. R. “Lei 13.415/17 – o alijamento da disciplina filosofia do Ensino Médio: o mais recente movimento pendular na educação básica brasileira”, In: Cognitio-Estudos. São Paulo: PUC-SP, vol. 16, n° 2, julho-dezembro, 2019, pp. 176-192.

ESTEVES, A. A.; VALVERDE, A. J. R. “Educação e emancipação em Adorno e Marcuse” In: Cognitio-Estudos. São Paulo: PUC-SP, vol. 13, n° 2, julho-dezembro, 2016, pp. 256-276.

FREIRE, P., “A dialogicidade - essência da educação como prática da liberdade”, FREIRE, P., Pedagogia do oprimido, Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987. Link de acesso https://cpers.com.br/wp-content/uploads/2019/10/Pedagogia-do-Oprimido-Paulo-Freire.pdf, acessado dia 20 de novembro de 2023.

FREUD, S. Psicologia das massas e análise do eu. Trad. de R. Zwick, Porto Alegre: L&PM, 2016.

MELANI, R. Encontro com a filosofia. 3ª edição, São Paulo: Santillana Educação, 2022. (Coleção ‘Encontro com a Filosofia. Manual do Professor).

VALVERDE, A. J. R.; ESTEVES, A. A. “O movimento pendular da disciplina Filosofia no ensino médio” In: Cognitio-Estudos. São Paulo: PUC-SP, vol. 12, n° 2, julho-dezembro de 2015, pp. 268-281.

VALVERDE, A. J. R.; ESTEVES, A. A. “Aula de Filosofia, na vaga crítica do Esclarecimento” In: Cognitio-Estudos. São Paulo: PUC-SP, vol. 15, n° 1, janeiro-junho, 2018, pp. 60-82.

Published

2023-12-18

How to Cite

ESTEVES, Anderson Alves; VALVERDE, Antonio. Why is philosophy necessary in the high school curriculum?. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 67, p. e25565, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n67.25565. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/25565. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê 67 - Formação no Ensino Médio: Contribuições da Filosofia