Digital Communication and a Concern with the Community: A Case Study in a Cooperative Credit Araguaina, Brazil

Authors

  • Rumeninng Abrantes Santos Universidade Federal do Tocantins
  • Adriano Dias de Carvalho Faculdade de Tecnologia do Estado de São Paulo
  • Teresa Dias de Toledo Pitombo Universidade Metodista de Piracicaba
  • Rosana Borges Zaccaria Universidade Metodista de Piracicaba

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v13i5.2753

Keywords:

Marketing Cooperative, Social Marketing, Credit Union, Digital Communication.

Abstract

This article seeks to address the attributes of Digital Communication used by a cooperative of Credit to meet the seventh cooperative principle of Concern for Community. The same occurred in a credit union in the city of Araguaina Tocantins, with the aim of identifying the digital communication developed by the cooperative. The article begins with a literature review on the emergence of cooperative, then the conceptualization of the credit union and its history in Brazil, then the cooperative principles and their evolution, conceptualizations of concern for the community, digital communication, social marketing and the presentation and analysis of results. The methodology was based on the case study, which according to Yin (2001) it is important because it is the reality studied. The research showed that the performance of the cooperative is geared entirely to their members and do not have a lot of focus related to social actions, but it promotes actions to attract members and to promote community development through digital media. Another important result of the research was that the principle addressed is one of the goals of the cooperative that aims to meet the interests, promote the welfare of members and the entire community where the cooperative operates.

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Author Biographies

Rumeninng Abrantes Santos, Universidade Federal do Tocantins

Professor Assistente da Universidade Federal do Tocantins, com Graduação em Administração, Mestrado em Administração, Atuando principalmente com o tema de Marketing e Marketing para Cooperativas.

Adriano Dias de Carvalho, Faculdade de Tecnologia do Estado de São Paulo

Doutorando em Administração. Mestre em Administração de Empresas e Gestão Estratégica Organizacional. Especialista em Auditoria e Contabilidade Financeira Graduado em Ciências Contábeis. Professor e Coordenador do Curso Superior de Tecnologia em Gestão Empresarial (Processos Gerenciais) na Fatec Mococa

Teresa Dias de Toledo Pitombo, Universidade Metodista de Piracicaba

mestre em administração e professora do Programa de Mestrado Profissional em Administração  PPGA – UNIMEP

Rosana Borges Zaccaria, Universidade Metodista de Piracicaba

Possui graduação em Publicidade E Propaganda pela Universidade Metodista de Piracicaba (1989), mestrado em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (1995) e doutorado em Comunicação pela Universidade Metodista de São Paulo (2004). Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Publicidade e Propaganda, atuando principalmente nos seguintes temas: publicidade e propaganda, projeto experimental, propaganda, comunicação organizacional e comunicação empresarial. Ministra aulas nos cursos de especialização Lato Sensu: MBC - Comunicação Empresarial; Marketing e Gestão de Negócios. Atualmente coordena o MBC - Comunicação Empresarial da Unimep. Membro do grupo de Pesquisa Comunicação na era digital: cultura, cultura, estética e linguagem. É consultora em projetos de comunicação. Avaliadora de cursos superiores pelo MInistério da Educação/ Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP).

Published

2014-11-06

How to Cite

Santos, R. A., Carvalho, A. D. de, Pitombo, T. D. de T., & Zaccaria, R. B. (2014). Digital Communication and a Concern with the Community: A Case Study in a Cooperative Credit Araguaina, Brazil. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 13(5), 94–108. https://doi.org/10.5585/remark.v13i5.2753